Emne: BMW 02/Classic :: Finns det Schnitzer e21 323i turbo i Norge ?
Skrevet av steinsus den 16-04-2012 22:34
#1
Hola !
Er det noen som vet om det finnes noen Schnitzer e21 323i turbo i Norge ??
Enten som orginalbil eller godkjent ombygget ??
Jeg har forsøkt og finne specs på denne men finner ikke noe som kan evt. brukes som underlag til en søknad til BT eller til sammenligning mote Alpina versjonene.
Har en kamerat som er inne på tanken og bygge opp en Schnitzer e21 323i turbo kopi og til det trengs det masse tech doc og fakta om noen vet noe, han vil ikke starte på det uten å vita at han får det godkjent.
Ingen detaljer er for små...all tilbakemelding er supert
Vh. Stein
Skrevet av BMW ALPINA den 17-04-2012 02:11
#2
Her er det jeg har funnet av info om bilen. Og at det er ett par stykker i New Zeeland. Men de har jeg ikke sett ennå, bare hørt om dem. Det var også en til salgs på mobile.de for ett års tid siden.
http://www.bmwe21...age_id=355 (klipp og lim)
Redigert av BMW ALPINA den 01-01-1970 01:00
Skrevet av bmwm2 den 17-04-2012 11:06
#3
Jeg har faktisk prøvd en slik bil i tyskland for mange år siden. Hvis den skal bygges som kopi av org. bilen i effekt og dreimoment ville jeg henvist til alpina sitt oppsett på 218 hk.
Denne bilen er lettere og dokumentere og man har litt og gå på når det gjelder effekten. Det skal ikke ha noe og si hvordan man øker eff. hvis man bare kan dokumentere at den er innenfor det dokumenterte.
Husker fra jeg kjørte den at den hadde veeldig bratt og kort eff. register og slapp lett med bakhjulene da det regnet under prøve turen jeg hadde.
Skrevet av steinsus den 17-04-2012 17:42
#4
Jeg tror ikke egentlig det spiller noen rolle om det er Schnitzer eller Alpina han bygger kopi av, men målet hans er å få godkjent M20 motor m/turbo i E21, og ut i fra det han har fått beskjed om på BT så er det bare mulig og godkjenne noe som allerede har blitt levert som 'type standard'. Noe ala Schnitzer eller Alpina eller noe, typ likt med 02 hvor man kan få godkjent en ombygging fra 1502 til 2002 Turbo fordi det er blitt levert en gang i historien og det kan henvises til typegodkjenning eller lignende.
Kom e21 Alpina med M20 og turbo ?? Jeg kan ikke huske å ha sett det noe sted, men jeg kan jo ta feil.
Vh. Stein
Skrevet av E23 galningen den 18-04-2012 22:21
#5
Hvis ikke reglene er gjort om de siste årene så spiller det da ingen rolle hvordan man får effekten.
Om det er sugetrimming, større motor eller turbo skal være det samme bare resten av bilen tåler effekten og eventuell vektøkning.
Skrevet av steinsus den 18-04-2012 22:41
#6
Det var det vi trodde også het til brodern var på BT med sin MK2 Escort med plan om turbo og fikk bekjed om at det ikke lengre var mulig å få godkjent noe som ikke var kommer levert, men han kunne putte 'hvilkensomhelst' 2,0l Ford motor ned i den å få det godkjent bare det ikke var 'tilleggshjelp' utover det som var levert som standard.
Kort sagt vil det si at han får godkjent en hylende 2.0l med 300hk og datasprut, men ikke turbo lengre.
Jeg har ikke rukket og sjekke dette opp hos andre BT men regner vel med at det gjelder alle.
Det betyr at all som har et vognkort hvor det er fra tidligere av er stemplet inn 'turbo' bør iallefall ikke levere det til huggern.
Så derfor denne tråden ....håper egentlig andre har fått andre type svar fra andre steder men...
Vh. Stein
Skrevet av 02Ronny den 18-04-2012 22:56
#7
steinsus skrev:
Det var det vi trodde også het til brodern var på BT med sin MK2 Escort med plan om turbo og fikk bekjed om at det ikke lengre var mulig å få godkjent noe som ikke var kommer levert, men han kunne putte 'hvilkensomhelst' 2,0l Ford motor ned i den å få det godkjent bare det ikke var 'tilleggshjelp' utover det som var levert som standard.
Kort sagt vil det si at han får godkjent en hylende 2.0l med 300hk og datasprut, men ikke turbo lengre.
Jeg har ikke rukket og sjekke dette opp hos andre BT men regner vel med at det gjelder alle.
Det betyr at all som har et vognkort hvor det er fra tidligere av er stemplet inn 'turbo' bør iallefall ikke levere det til huggern.
Så derfor denne tråden ....håper egentlig andre har fått andre type svar fra andre steder men...
Vh. Stein
IKKE dra til biltilsynet å spør om det går an å få godkjent ditt og datt. De er i 99% av tilfellene negativ.
Det må sendes inn søknad om ombygging
BT godkjenner ikke ombygginger uten videre lenger. Men har man derimot en godkjent søknad er alt mye lettere!
Skrevet av Espen02E30 den 18-04-2012 23:01
#8
Det er nok også litt forskjellig praksis rundt forbi.
Men som nevnt over er en ryddig søknad noe som virker å hjelpe. Det er jo f eks godkjent noen e30'er med turbo i senere tid, de kom vel ikke originalt med det?
Slike søknader burde sendes til SFOOR, er visst noen der som er nokså våkne.