Emne: BMW 02/Classic :: Skifte hjullager bak 02. DIY?

Skrevet av Hauso den 02-05-2012 22:35
#1

Hei hå! Har endelig tenkt til å skifte hjullagra på 02en. Har hatt dem liggende, men faen ikke fått av mutteren.... Noen som kan forklare meg litt hva som må av og gjøres. Hvor hardt det skal strammes, osv. Greit å ha en liten huskelapp i bakhuet når man holder på! Takk Smile

Skrevet av 02dag den 03-05-2012 08:36
#2

Det du må huske på er å ikke kaste den ringen som sitter under det ytre lageret, det gjorde nemlig jeg. Denne er en shims som er tilpasset bærearmen, så det betyr at de kan være forskjelllige på høyre og venstre side. Det samme gjelder for den hylsa som ligger imellom lagrene. Hold disse hver for seg.

Bank ut de gamle lagrene med et passende verktøy. Bruk presse for å sette inn nye lager, eller finn ei stor pipe e.l som er omtrent akkurat like stor som lageret og bank det inn med den. Poenget her er at du banker på den ytre lagerbanen og ikke den indre. Bank passe hardt og gjør det i runder rundt lageret. Det nye lageret må pakkes med fett før du setter det inn.

For å få av den store mutteren så må du finne en måte å få holdt igjen akslingen på, og deretter bruke en laaaaaaang arm. Pipe 36mm mener jeg å huske. For å trekke til skal det vel være 100Nm tror jeg. Dette tror jeg faktisk står i den gamle gode bruksanvisningen et sted, eller i verkstedmanualen.

Denne linken har noen bilder på akkurat dette:

http://www.bmw200.../t,359514/

Redigert av 02dag den 03-05-2012 08:54

Skrevet av Johnny Pettersen den 03-05-2012 13:12
#3

Bruk mutter trekker så løsner det alltid. Må draes noe infernalsk ellers så ligger hjul bosset og lever mot stikk aksel og dermed ødeleggelse av spline på akselen. Må være mye mere enn 100nm det skal dras med?

Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Hauso den 03-05-2012 20:19
#4

mener jeg har finni ut av at det er 300 nm den skal draes til med. Stikk aksel må vel av? Kan jeg bytte de med bærearmene på bilen, eller må disse av? Tenkte jeg skulle ta det en kveld på jobben (mekonomen verksted) der har de en hælvettes muttertrekker, bukk osv. men iom jeg bare kan være der noen timer, så tar jeg i hvertfall ett av gangen. Har prøvd å få av den mutteren før ( det er 36 mm ja;P ) men det har jeg ikke klart. Tenker det går med litt varme og den mutterbankeren. Det er ikke noe hokus pokus, noe ala det samme som å bytte foran, bare at det er lettere å bytte foran? Pfft

Skrevet av Johnny Pettersen den 04-05-2012 07:33
#5

Det er en kronemutter så sjekk at splitt pinnen er vekke, må løsne med mutter trekker.
Er ikke store jobben men kan være at justeringen til bremsene sitter fast, kanskje slite kanten på trommelen må dreies vekk,så skal bremsene justeres inn igjen,håndbrekk justeres, tiden går som regel.

Redigert av Johnny Pettersen den 04-05-2012 07:41

Skrevet av 02dag den 04-05-2012 09:00
#6

Jo, jeg tok nok litt feil ang. momentet på den mutteren. Det var nok litt mer enn 100Nm ja.

Rear axle shaft castellated nut 400 - 470Nm

Dette fikser du!