Emne: BMW 02/Classic :: Min gule 1602
Skrevet av 02-Ole den 06-05-2012 14:53
#1
Historien:
Bilen ble kjøpt av en kvinnelig psykolog og hennes ektemann hos bilforhandler Kjell Strømme i 1974. Da mannen døde en gang på midten av nittitallet, ble bilen satt bort i en garasje. En halvsprø mandalitt kjøpte bilen og bestemte seg for å bygge banebil med S50-motor. Han fant ut at dette ble vanskelig, og solgte bilen til meg etter omtrent 3 uker. I løpet av den tiden hadde han rukket å gjøre litt småfiks, male over litt rust, og fikse bremsene sånn noenlunde. Han solgte med god provisjon har jeg funnet ut i ettertid, og bilen var slett ikke verdt hva jeg betalte for den. Sånn går det når lidenskapen kommer før fornuften. Jeg kjørte bilen hjem, og den fungerte forholdsvis greit. Motoren går greit, og alt virket.
Da jeg etter omtrent 1 time fikk av meg BMW-brillene, fant jeg rust. Mye rust.
. Det er fortsatt mye arbeid igjen, men det nærmer seg noe i det minste. Målet er å komme på veien innen 1. Juli
Bilder:
Annonsebilde:
Sandblåsing og demontering:
Ny front,skjermer,kanaler, hjulbue h.side og tre kvadratkilometer platestål
Siste innspurt før EU:
Redigert av 02-Ole den 08-04-2013 17:19
Skrevet av 02-Ole den 06-05-2012 14:59
#2
Kodenavn Rust skrev:
Historien:
Bilen ble kjøpt av en kvinnelig psykolog og hennes ektemann hos bilforhandler Kjell Strømme i 1974. Da mannen døde en gang på midten av nittitallet, ble bilen satt bort i en garasje. En halvsprø mandalitt kjøpte bilen og bestemte seg for å bygge banebil med S50-motor. Han fant ut at dette ble vanskelig, og solgte bilen til meg etter omtrent 3 uker. I løpet av den tiden hadde han rukket å gjøre litt småfiks, male over litt rust, og fikse bremsene sånn noenlunde. Han solgte med god provisjon har jeg funnet ut i ettertid, og bilen var slett ikke verdt hva jeg betalte for den. Sånn går det når lidenskapen kommer før fornuften. Jeg kjørte bilen hjem, og den fungerte forholdsvis greit. Motoren går greit, og alt virket.
Da jeg etter omtrent 1 time fikk av meg BMW-brillene, fant jeg rust. Mye rust.
Her er en link til flickr, hvor jeg poster litt bilder av galskapen. Det er fortsatt mye arbeid igjen, men det nærmer seg noe i det minste. Målet er å komme på veien innen 1. Juli
http://www.flickr...94963@N03/
Jeg er også på jakt etter litt forskjellige deler:
Kromlisten som går over vinduene (raingutter) på passasjersiden
Et komplett sett med foringer og det som trengs for å montere stabstag bak(orginalt)
En komplett subframe, av den slitne typen.
Bakre eksosanlegg av typen sentermontert.
Ellers er det mye halvslitne deler, så alt du har i god stand, til gi-bort pris er jeg interessert i.
Skrevet av goty den 13-06-2012 23:00
#3
Trodde var den eneste uheldige 02 kjøpern i moderne tid, men så ser jeg bildene av din og ser at du har rust EKSAKT de samme stedene som min. Faktisk er det litt værre også! Lykke til og så på, så blir det godbil av denne til slutt.
Lov å spørre hvor mye du ga for din? Min ender opp på 32.000 for bilen + mva + visning & avgift hos BT. Hadde jeg vist bilens stand ville jeg aldri gitt mer en 10.000
.
Men gjort er gjort og så lenge man fullfører har man æren i behold.
Skrevet av TorEnholm den 14-06-2012 16:51
#4
Jøss dette er noe av det værre jeg har sett. Godt at du har viljestyrke til å få den på beina igjen. Det ser ut som Golfgelb? Tøff farge.
Mer bilder når arbeidet skrider frem
Skrevet av 02-Ole den 28-03-2013 20:51
#5
Da begynner det å bli dags for skilter, for første gang siden 1998. Det har gått med omtrent hundre millioner kroner, og tre hundre tusen arbeidstimer, og det ser omtrent sånn ut nå.
På bildene ser man også at bilen er veldig høy foran, og lav bak. Lurer på om jeg har satt fjærene som skal være bak, foran, og motsatt. Innspill på dette?
Redigert av 02-Ole den 08-04-2013 17:00
Skrevet av Torleif den 28-03-2013 23:51
#6
Så bra at du begynner og bli ferdig moro og kunne ut og kjøre 02
Skrevet av TorEnholm den 29-03-2013 01:13
#7
Her er det bare å ta av seg hatten å bøye seg i støvet. Når jeg ser hvilket utgangspunkt du hadde og hva det nå har blitt til er jeg imponert. Både du og Torleif har restaurert en bil hver fra bunn og opp på under ett år... Du har fått en særdeles stilig -02.
Skrevet av 02-Ole den 29-03-2013 15:58
#8
Etter dagens relativt korte økt(familieselskap er noe dritt) er bilen klar for tulle-EU.
Det eneste som mangler er metallklipsene til kromlistene, lista over døra på passasjersiden, og festeklips til kromlisten under dørene.
Er relativt overbevist om at jeg har montert fjærene feil, og det må nok ned. Tar likevel sjansen på EU-kontroll, da jeg skal finne ut om jeg må bytte flere foringer. Nekter å gjøre jobben tre ganger.
Får jeg det ikke godkjent tar jeg ned subframe og traversen, monterer stabstag, og bytter alt.
Skrevet av 02-Ole den 08-04-2013 16:51
#9
Bilen er nå EU-godkjent. Eller, den ble godkjent 5.April, nøyaktig 39 år etter førstegangsreg, som var litt moro. Legger ved et bilde med skilter. Neste stopp er antirust på onsdag og torsdag, så skal kanalistene på så fort jeg får klipsene fra Storsveen Garasje. Håper å ta turen til Kongsberg på lørdagen, som blir den store ildprøven, 30 mil på en dag.
Redigert av 02-Ole den 08-04-2013 16:57
Skrevet av TorEnholm den 08-04-2013 18:33
#10
Gratulerer med velykket prosjekt. Bilen ble meget bra. Få farger kler en -02 så godt som Golfgelb.
Skrevet av tii-hallvard den 08-04-2013 19:03
#11
Gratulerer Ole. Ble veldig bra.
Skrevet av oyvind den 08-04-2013 20:54
#12
Flott farge og ett imponerende arbeidet!
Gratulerer!!!
Skrevet av Torleif den 09-04-2013 05:43
#13
Ser bra ut dette
tar du turen til Drammen den 20 ?
Skrevet av 02-Ole den 09-04-2013 11:25
#14
Ja, jeg hadde tenkt det
Skrevet av 02-Ole den 09-08-2013 22:36
#15
Motorbytte og foringer skal skiftes. Sliter litt med å få av grenrøret mot downpipe, noen tips til de to boltene?
M10 med respirator
Skrevet av 02-Ole den 05-10-2013 17:34
#16
Motoren er nå inne, med ny clutch, trykkplate og nye lager.
Takk til Hallvard og Terje, som fant ut hvilket vei braketten til motorfestet skulle stå.
Skrevet av goty den 07-10-2013 19:19
#17
Golf er så vakkert!
Skrevet av 02-Ole den 19-12-2013 20:53
#18
Lenge siden det har skjedd noe her. Bilen står i Søgne, og jeg bor i Kongsberg, så det gjør det vanskelig å rekke så mye på kveldstid og i helger.
Har fått byttet foringen på rattstammen, den så ut som en pringle-chips. Etter masse WD40, og presisjonshamring, fikk jeg det løst. Holder også på å konvertere til Megajolt, som er et kapittel for seg selv. Endelig fått på de nye forgasserene, så det er jo flott.
Det er god plass, plass til opptil flere frimerker her!
Om noen har 2002 eller E21 bakbremser til salgs, er jeg interessert!
Redigert av 02-Ole den 20-12-2013 00:35
Skrevet av 02-Ole den 26-02-2014 22:44
#19
Oppdaterer litt igjen, da jeg fant ut at 02classic er svært godt synket med Google, så søk på MegaJolt og 02, eller M10, fører til at denne tråden komme ganske høyt, som øker presset for min del; det kan jo være at noen andre trenger hjelp.
Har siden sist lappet sammen litt småting, så nå kan jeg gasse, fra innsiden av bilen(funker ikke helt optimalt, bør senke innfestning til wirene), samt at nikkepumpa er på plass igjen. Håper at den klarer å levere nok benefuel til at det virker, så får jeg se om jeg kan løse problematikken med BTR-en på et senere tidspunkt, har nok feilkilder nå.
Fikk limt sammen MegaJolt tenningen, og var så heldig at jeg ikke fikk noen gnist. Var egentlig ikke fornøyd med at jeg hadde satt EDIS-boksen under batteriet, og loddebolten var døden nær, så det så ikke så pent ut.
Tok det som et hint, og flyttet EDIS-boksen inn slik at den blir liggende bak midtkonsollen, demonterte EDISen, vasket og rengjorde, før jeg renset den med elektronikkrens, og gned over kontaktene. Loddet på nytt med ny loddebolt, og slang på krympestrømper, så ble det så middels atte.
Mangler nå skjermet kabel, så det må jeg handle i morgen, noen som vet om dette er _helt_ nødvendig for å få en test av systemet? Jeg glemte å sette inn igjen PIN 7, som er skjermet jord, og må derfor ha fra hverandre EDISen igjen, hvis jeg skal ha det.
Som dere ser, har jeg hentet ut ca 10 hk ekstra, ved å bruke blå trimvakumslanger og wirestrømper(var selvsagt ikke tilgjengelig i sort lenger, så det ble to i sort, og to i blå, meget pent).
Skrevet av 02Ronny den 27-02-2014 18:27
#20
Du må iallefall ha stive motorfester med den klaringen mellom tratten og BKF. Det kommer til å ta i med orginale, det er helt sikkert....