Emne: BMW 02/Classic :: Servostyring på 02

Skrevet av 02dag den 12-02-2007 08:38
#1

Er dette mulig med deler fra andre modeller?. Jeg trenger bare å vite om en styresnekke med denne funksjonaliteten passer. Jeg har sett på tegninger fra E12 og og E24 og E28 og det ser ut for meg som det nesten er bolt on. Er det noen andre som vet mer om dette er mulig?

Skrevet av Rune M2-touring den 12-02-2007 11:10
#2

Jeg hogde en 02 for noen år siden som hadde innmontert servosnekke fra E24. Der var det modifisert noe på traversen for å montere fast selve snekka. I tillegg var styrearmene ute på fjærbeinet kortet inn flere cm, og sveiset sammen igjen. Jeg er usikker på om hjelpesnekke og styrearm ut fra snekka var kortet inn. Dette ga i hvertfall svært direkte styring, men jeg tror ikke biltilsynet ville vært særlig imponert over modifiseringen.

Tror heller jeg ville søkt litt etter en passelig tannstang med servo for ombygging. Cool

Skrevet av oyvind den 12-02-2007 13:44
#3

Det var ett racing prosjekt i Sverige som lå på nettet før som viste det med å gå over til tannstang men hør med BMW og godkjenning først.

Skrevet av 02dag den 12-02-2007 13:49
#4

Vel, så langt har ikke jeg tenkt å gå, og det med tannstang blir litt for mye mod det også, medmindre man kan ta en forstilling direkte fra en E21.

Jeg har uansett sett litt mer på tegningene og for meg så ser det ut som dette kan gå men det er to ting som kan bli problem


Problem 1

En styresnekke med og uten servo ser veldig like ut på tegningene, men det kan se ut som om boltmønsteret er ulikt. Men dette er tegninger, noe annet er praksis. Skulle gjerne sett det på ordentlig.

Problem 2

På styresnekka med servo så ser det ut for meg at det venstre motorfestet til 02'en vil være i veien for selve servodelen på snekka. Men kanskje ikke. Jeg skal ned i garasjen å se på bilen min i dag.

Mulig løsning på begge problemene:

Ta hele forstillingen fra en E12 eller E28 og bruk motorfestene fra en av disse bilene.

Nytt problem:

Vil en slik travers passe? Har ingen aning.

Kanskje forstillinga fra E21 vil passe bedre med tannstang og alt?

Eller hva sier dere?

Redigert av 02dag den 12-02-2007 13:56

Skrevet av oyvind den 12-02-2007 15:05
#5

Jeg har noen forstillinger fra E3 men får ikke målt det nå da de ligger inne i en stålkontainer men så fort det blir måkt skal jeg se om det kan passe for her er vel motor og styresnekke nesten likt å se på men jeg må måle. E21 og E12 har ikke jeg tilgjenglig men si fra hvis det går på det du måler.

Skrevet av Rune M2-touring den 12-02-2007 15:27
#6

Her ligger detaljert beskrivelse av ombygging med E21 tannstang.

http://www.02raci...mvagn.html

Skrevet av 02dag den 13-02-2007 07:48
#7

Jo, jeg har sett denne før, men dette er racing, og der er det ikke noe problem med slike modifiseringer. Det kongelige norske biltilsyn derimot vil nok ha store problemer med å svelge en slik løsning.

Jeg fikk jo ikke tid til å gå i garasjen igår men de sidene hadde et veldig fint bilde av traversen, og jeg ser nå at snekka faktisk er montert til venstre for det venstre motorfestet. Det betyr at selve motorfestet ikke vil bli noe problem. Det er da kun boltmønsteret som jeg tror vil bli et problem her hvis det er forskjellig. Noen som har noen bilder av en styresnekke med servo fra en E12, E28, E23, E24?

Skrevet av oyvind den 13-02-2007 08:29
#8

Hei se under RealOEM.com du finner linken på denne siden under web linker bmw katalog der finner du styresnekker på de bilene du lurer på ser ut som E3 og 2002 har likt feste men du må måle på bilen om det er plass E12 er den samme snekka tror jeg.

Skrevet av 02dag den 13-02-2007 18:43
#9

Det er på realoem.com jeg har sett på tegninger, men jeg har til nå ikke sett på E3 og E9. På E3 så ser det jo faktisk ut som den originale snekka har det samme boltmønsteret som den til 02 bortsett fra at den er helt speilvendt, mens den med servo ser helt lik ut som de andre.

Skal sjekke opp etk ikveld for å se om det er noen likheter mellom de forkjellige modellene

Men det beste er selvfølgelig å se det med selvsyn. Noen som har en slik servosnekke fra E3, E9 E12 osv? Kunne da vært fint med noen bilder fra forskjellige vinkler, for å se om dette kunne gått.

Redigert av 02dag den 13-02-2007 18:48

Skrevet av 02dag den 14-02-2007 09:18
#10

Sjekket opp litt i går kveld, men klarte ikke å finne helt eksakt fordi sservosnekkene fra E3 og E9 var selvfølgelig gått ut. Men det ser ut for meg som servosnekker fra E3,E12 og noen fra E24 kan brukes, da sistnevnte ser ut som kan ha kommet med flere typer og to forskjellige traverser. Selvfølgelig med et lite forbehold om boltmønsteret.

Er det noen med tilgang til servosnekke fra en av ovennevnte biler og 02-travers, som kan sjekke dette opp?

Skrevet av 2002turbo den 14-02-2007 12:11
#11

Seriøst ?? Angry

Servostyring og automatgir er tilleggsutstyr for pensjonister !!

Du mister jo all ratt-følelse med servo.


Cool

Skrevet av 02dag den 14-02-2007 12:24
#12

2002turbo skrev:
Seriøst ?? Angry

Servostyring og automatgir er tilleggsutstyr for pensjonister !!

Du mister jo all ratt-følelse med servo.


Cool


Så så. Den skal fortsatt se original ut.

Skrevet av Johnny Pettersen den 14-02-2007 18:51
#13

For all del, alt er mulig men det ville jo være tilfeldig om f.eks pit-man arm har lik lengde.
Pit-man armen er smidd og man sveiser nok helst ikke på en så vital del.E3 snekke vil nok heller ikke passe da denne er mye større.
Tror du får en merkelig ratt utveksling med snekke fra f.eks. E3
Det går eller har gått en 02 i Danmark med servostyring.

Skrevet av oyvind den 14-02-2007 19:33
#14

Alt er mulig men om det er lovlig er en annen ting men pit-man armen må vel uansett være fra en 2002 da hverfall gjengene på tappen er de samme om reifene stemmer må vel prøves og om snekka får plass .
Kan alt fåes til med BMW deler uten noen sveising av vitale deler er kanskje ikke bmw sære på godkjenning det bør vel sjekkes først.
vedr. ytveksling må jo dette bli rette veien da en E3 er tyngre så utvekslingen burde ikke bety noe som helst om dette er for pensjonister så er det vel ikke værre enn att med brede hjul så blir jo denne tung på rattet hver sin smak. Men det må for all del godkjennes av BMW!

Skrevet av 02dag den 15-02-2007 08:05
#15

Jeg antar at pitman-armen er den armen som sitter fast på styresnekka? Meningen var isåfall å bruke denne fra en 2002. Det er kun snekka som skal byttes ut av vitale styredeler. Men jeg antar at også rattstanga må modifiseres, fordi snekka er litt lenger i enden som peker mot denne. Men her har det vært utallige BMW-modeller med både korte og lange kryss, og en av dem vil garantert passe.

Utvekslingen tror jeg heller ikke blir noe problem med mindre den er veldig mye lengre enn på en 02, men det tror jeg ikke. Hvis den er litt kortere så er jo det bare en fordel.

Når det gjelder den godkjenningen, hvor henvender man seg da? BMW Norge?

Men det hadde uansett vært best om man visste hvilke deler man skulle bruke først, så jeg spør igjen om det er noen som har noen bilder av en E3,E12 eller E24 servosnekke? Eller har noen liggende?

Skrevet av Johnny Pettersen den 15-02-2007 09:16
#16

Har både E3 og E9. Husker ikke hvor mange omdreininger fra side til side men det er ihvertfall ingen kort utveksling. Men her vil jo også lengden på stag i 02 forstillingen spille inn. Har løse både 02 og E3 forstillinger liggende på lageret så jeg kan sammenligne.
Kommer hjem fra jobb 23.02.
Uansett så tror jeg ikke dette blir noen suksess.Korting av rattstamme må gjøre av ett verksted som kjører ny splines spor.
Mener at Mustang fra 60 tallet hadde en tilbehørs servo hvor det bare var en sylinder som man monterte med en klemme på parallelstag og festet andre enden i ramma.
Synes nå heller ikke at 02 er tung på rattet i utgangs punktet, selv ikke med den korteste styringen

Redigert av Johnny Pettersen den 15-02-2007 09:21

Skrevet av oyvind den 15-02-2007 18:22
#17

Hvis dekkdim er std 2002 så er den ikke tung men har du brede hjul så blir den tung .
Slik hjelpe servo er ikke å annbefale for dette er noe søl (min mening)
hvis noen har laget servo på 2002 ville jeg sjekket dette før jeg prøvde å finne ut på nytt
BMW NORGE må gi deg event godkjenning så begynn her for hvis ikke dem vil så gi opp

Skrevet av 02dag den 16-02-2007 18:48
#18

Jeg aner en viss negativ stemning her, når det gjelder servo på 02, men jeg er bare interressert i å vite hva som er teknisk mulig, ingenting annet. Bilen min står så og si uten noen deler i det hele tatt, og da er valgmulighetene tilstede for videre oppbygging synes jeg.

Jeg synes heller ikke at 02'en er spesielt tung på rattet, men jeg har heller aldri prøvd å kjøre en med større dekkdimensjon enn 185/70/13.

Sjekket også utvekslingen og den er 15,7:1 på E3 og 15,5:1 på 02. Dette er ignorerbart. Hvis boltmønsteret er likt så kan det selvfølgelig bli problemer med rattstammen uansett. Hvis den må kappes, så er vi ute å kjøre. Hvis det bare behøves en annen overgang/kryss så kan det hende at det går.

Jeg vil tro at BMW norge vil være mer medgjørlige hvis bare bmw-deler ble brukt, og ingen modifiseringer på viktige deler er gjort.

Har du E12 forstillling også, Johnny?

Redigert av 02dag den 16-02-2007 18:55

Skrevet av oyvind den 17-02-2007 00:00
#19

Det er lov å spørre og hvis du vil finne ut om servostyring er brukbar på 2002 så bør det være stoor tak høyde på slike spørsmål ellers er hele greie bare tull ikke sant så spør i vei her kan du bare få svar på om noen har prøvd det du spør om eller om det ikke er mulig? servo på tunge ratt pensjonist eller ikke hadde det vært en variant på 2002 ville alle hatt det.

Skrevet av E23 galningen den 17-02-2007 00:52
#20

Jeg tror ikke overgangen mellom rattaksel og snekke burde bli noen problemer. Hvis du sjekker ETK så ser du at rattakselkrysset er delt i 2. Den delen som er festet til snekka er lik helt opp til E34 og da har du brått mange utvekslinger og snekker og velge mellom.
Hva som passer i motorrommet på 02 får andre svare på.