Skrevet av 02jan den 10-09-2012 14:51
#1
Ja startert ny tråd med problemstilling ,som har holdt meg NSB og VAG de siste 3 år....
Min 1600-2 ,med standard 1969 - motor ,12volt, solex, orginal tenning.
Sympton ,nå : starter og sviver fint på 850 rpm, gassrespons og motor kan gå meget fint alt fra 1 km til 20km. Så uten forvarsel, mister jeg turtall, dvs uansett hvor mye gass jeg gir , er det så vidt den klarer å hold tomgang i fristilt gir.
Siste tur var på motorvei 100kmt - hvor jeg skulle øke gassen litt, så strupes den helt ned til ,kun holde seg på 600-700 rpm i fri.
Stopper jeg motor og starter igjen, vill den kunne starte opp helt fint og kjøre videre til den igjen vil svikte.
Status på det jeg har gjort - ALT det elektriske er gått igjenom/byttet ,da det var en overledningsfeil, som lå inne i start re-leet. I feilsøking på denne el-feil, er dynamo, gasser,coil, startrele, fordeler (det er den riktige typen for denne motor) og de andre tenningsdelene fornyet.
Mitt siste forsøk er nå få tak i IKKE-silikon-pluggledinger ,og justere tenning fra start igjen.
Har fått tips at det kan være noe som er utslitt mellom linken fra fordeler og inmat i motor - som betyr at uansett hvordan jeg tuner tenningen - ikke har noe annet valg en å fikse innvendig i motor - eller bytte motor.
Jeg klaret å få bilen igjenom på EU-godkjenningen, men siden jeg hadde skrudd ut bensinblandeskruen på gasseren noen hakk - for å få motoren til å gå uten for mye fuskeproblem - så gjorde dette utslag på Co målingen (5.2 i co) ,hvor den tiligere har ligget på 1.5. (skruen er skrudd 3 hele runder ut - og har nå lav co)
Disse tidlige 02 motorene , har jeg forstått bruker Vakum mellom fordeler - gasser og luftboksen - jeg har to slanger- en fra Gasser(nedre fot) - til Vakumregulator på fordeler - og en fra Gasser øvere fot til luftboks (har prøvd friluft og blokkert med skrue uten forskjell. Er det noe her som høres galt ut/sjekkes ? (fra nyere 02 er det (72 eller 73) er det annet typpe vakum teknikk.
Tar imot tips - hvis det er noen der med erfaring /kunnskap rundt denne type tenningsfeil.
Redigert av 02jan den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02jan den 10-09-2012 17:46
#5
Filter og slanger fra torpedo til gasser er nye - tanken er full.
Har byttet pumpen tidigere - men verdt en ny sjekk ja,
Sjekker ut om jeg kan eliminere evt. luft/vannfeil i tanken/rør - det kan være noe der.
kommer med info på hva jeg prøver ut.
Redigert av 02jan den 01-01-1970 01:00
Skrevet av bmwm2 den 11-09-2012 11:52
#8
Jeg er nesten sikker på at dette ikke er et bensin problem for du sier at du kan stoppe motoren for så og starte den igjen med en gang.
Du har et problem med det elektriske og jeg vil tro at det ligger i kondensatoren eller stift/fordeler som ikke gir signalet ut til coilen om rett gnist tidspunkt. Mitt tips er bytt kondensator og påse at den er ca rett type i forhold til opp og utlading.
Skrevet av E23 galningen den 12-09-2012 22:35
#10
Hva slags merke har du på den nye kondensatoren du har kjøpt? Endel av de nyproduserte jallamerkene kan være dårlige allerede før du får pakket de ut.
Ellers hørte jeg om en engang med rare tenningsproblemer og der var det en løs jordledning i fordeleren. Den sitter mellom stiftplaten og platen under, er denne dårlig så får du garantert tenningsproblemer.