Emne: BMW 02/Classic :: Løs fjær foran

Skrevet av tepe den 20-10-2012 20:15
#1

Et alternativ er å borre opp festet i fjærskåla så demperen går igjennom og legge en hylse /rørbit mellom fjærskål og fjærbeinslager som er så lang at du får litt forspenning av fjæra. husk kraftig skive mellom hylse og fjærbenslager

Da senker den ikke 50 mm lenger, men fjæra er ikke løs

Skrevet av Touring den 20-10-2012 21:07
#2

Hvordan kan jeg få fikset at fjæren foran løsner når BT jekker opp bilen, det var det vanskelige å fikse på listen før resjekk, jeg så at en hadde kappet demperen men det er ute for min del, er det en annen løsning eller må jeg invistere i ett sett originale fjærer for å få dette på stell ?
De som står på nå har TUV og senker 50mm. som jeg gjerne ville ha inn i vognkort Wink
ALLE forslag blir vurdert det begynner å haste om jeg ikke skal bli nødt til å kjøpe vinterdekk også Smile
Takk for innspill, jeg får ikke postet noen svar så jeg får prøve her, men blir dette godkjent hos BT ?

Redigert av Touring den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Ekren E9 den 20-10-2012 21:39
#3

Har hørt om liknende problem når bilen senkes,dette ble da løst ved å feste klammer på over og undersiden av fjærene direkte til fjærbeinet.Så en rallybil som dette var gjort på,det var benyttet samme klammer som man fester kabler til chassis med gummi imellom.Det var festet på 3 punkter øverst og 3 punkter nederst på fjærene.Men er klamrene sterke nok holder det nok med 2 punkter. Da ramler ikke fjærene ut men de holdes på plass av klamrene. Må borre hull til klamrene.

Redigert av Ekren E9 den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Hauso den 22-10-2012 11:30
#4

Ellers så kan man få kortet inn demperen. Det vet jeg noen her inne har gjort. Har samme problemet selv, men jeg satser på å kjøpe kortere dempere til våren maybe! Har også tenkt tanken å borre et par hull øverst og nederst, for så å bare feste den med noen strips? Høres sikkert jalla ut, men bare for at fjæra ikke skal gå noe sted når man løfter bilen.

Skrevet av Touring den 22-10-2012 14:17
#5

Vel jeg har nye Bilstein Sport foran og de skal vel være beregnet for kortere fjærer meeeen.
Jeg har sett noen aluminiums ringer til å legge i fjærskålen et eller annet sted, de tror jeg var 20mm så da skulle det gjerne være nok spenn i de til at de ikke løsner Shock
Må bare finne de igjen Frown

Skrevet av Touring den 22-10-2012 14:45
#6

Fant de Grin http://www.jaymic...amp;page=2
Dette må vel gjøre susen Angry

Skrevet av tepe den 22-10-2012 18:10
#7

De ringene er ikke til å legge mellom fjæra og fjærskåla, men ble brukt mellom fjærbenslageret og karosseriet i usa for å kompensere for økt vekt foran.

Skrevet av Touring den 22-10-2012 20:31
#8

SVARTE F"#¤"¤"#% men jeg kan gjerne bruke de til oppbygging ? ?

Skrevet av Torleif den 22-10-2012 21:13
#9

Nå vet ikke jeg noe om dine fjærer men hadde et likt tilfelle på en E21 en gang og der var fjærene seget sammen så de senket mer enn de skulle. Tror nok at 50mm er maks av hva som går uten kortere dempere så med litt segne fjærer blir det et problemShock

Skrevet av E21 Frode den 22-10-2012 21:27
#10

Hei, Terje har du noen erfaring på å borre opp fjærskåla og bruk av distanse hylse/spacer. For på min E21 prøvde jeg først LowTec fjærer og så H&R fjærer og senkingen skulle være 40mm, men ble 55 foran og 30 bak. Så jeg skulle gjerne hatt den litt opp foran. Bilisten B6 er heller ikke beregnet for mer en 40.

Frode
323 i Edition S

Skrevet av Touring den 22-10-2012 21:28
#11

Fjærer og dempere er helt nytt, Bilstein og K.A.W

Skrevet av tepe den 22-10-2012 21:45
#12

E21 Frode skrev:
Hei, Terje har du noen erfaring på å borre opp fjærskåla og bruk av distanse hylse/spacer. For på min E21 prøvde jeg først LowTec fjærer og så H&R fjærer og senkingen skulle være 40mm, men ble 55 foran og 30 bak. Så jeg skulle gjerne hatt den litt opp foran. Bilisten B6 er heller ikke beregnet for mer en 40.

Frode
323 i Edition S


Jeg har hjulpet en med det for endel år siden. Bare å borre og bruke distaneskive er ikke ideelt da fjærskåla ikke blir klemt fast mellom demperen og fjærbenslageret.
Mitt bidrag dengang var å sveise fast hylsa/spaceren til fjærskåla og en kraftig skive ble og sveiset fast på toppen av spaceren slik at alt ble klemt fast. Da ble det bra.
Men hvis ditt problem er at den senker formye og fjæra ikke er løs kan du bruke de spacerne Touring linket til hos jaymic e21 og 2002 har vel samme fjærbenslager tror jeg.

Skrevet av Johnny Pettersen den 23-10-2012 08:38
#13

mener bestemt at disse spacerene har større diameter enn fjæra, passer da ikke i fjærskålene.

Skrevet av Touring den 23-10-2012 10:40
#14

Nei jeg kan tenke meg det Smile jeg liker nemlig enkle løsninger men, skal ta meg en tur til Jæger i dag og snakke med delelageret der for jeg vet det gikk an å få forskjellige tykkelser på den gummipakningen som ligger nedi fjærskålen til E30 E28 så de har gjerne noe jeg kan bruke.
Jeg sendte også en mail til Jaymic igår med spørsmål om de hadde noe jeg kunne bruke Smile

Skrevet av Touring den 23-10-2012 12:26
#15

tepe skrev:
E21 Frode skrev:
Hei, Terje har du noen erfaring på å borre opp fjærskåla og bruk av distanse hylse/spacer. For på min E21 prøvde jeg først LowTec fjærer og så H&R fjærer og senkingen skulle være 40mm, men ble 55 foran og 30 bak. Så jeg skulle gjerne hatt den litt opp foran. Bilisten B6 er heller ikke beregnet for mer en 40.

Frode
323 i Edition S


Jeg har hjulpet en med det for endel år siden. Bare å borre og bruke distaneskive er ikke ideelt da fjærskåla ikke blir klemt fast mellom demperen og fjærbenslageret.
Mitt bidrag dengang var å sveise fast hylsa/spaceren til fjærskåla og en kraftig skive ble og sveiset fast på toppen av spaceren slik at alt ble klemt fast. Da ble det bra.
Men hvis ditt problem er at den senker formye og fjæra ikke er løs kan du bruke de spacerne Touring linket til hos jaymic e21 og 2002 har vel samme fjærbenslager tror jeg.


Og om du trenger noe sånt så er et sett på vei fra England til meg allerede, kunne returnere delene sa de men om du her trenger så gi en lyd.