Emne: BMW 02/Classic :: BMW 1602 touring
Skrevet av goty den 21-10-2012 20:45
#1
Hei, som enkelte vet gikk jeg på torsdag til innskaffelse av en BMW 1602 touring (Heter det egentlig 1600-2 touring?).
Bilen er en 72 model, som bærer stort sett preg av å være 40 år gammel, interiøret er litt, dashboardet er sprekt, rusten bobler fram på de vanlige stedene. MEN, bilen går som en klokke, den er EU godkjent frem til 2014, for den nøysomme sum av 20.500 kr skal denne bilen by på mange opplevelser fremover som bruksbil. Min samboer som har et større bilbehov i hverdagen får bryne seg på en e39 96 523i sedan mens jeg skal rulle rundt i dette gullkornet.
Redigert av goty den 25-05-2013 16:56
Skrevet av steinsus den 21-10-2012 21:37
#2
Herlig !!
Gratilerer
Skrevet av 2000Touring den 21-10-2012 21:48
#3
Gratulerer! Blir aldri feil med Touring
Skrevet av goty den 21-10-2012 22:27
#4
Tar gjerne imot tips angående hva jeg bør gjøre for at vinteren skal være så snill som mulig for denne.
. Den vill bli brukt i allslags vær.
Skrevet av Johnny Pettersen den 22-10-2012 10:22
#5
Det første du gjør er og kjøpe Lokari aluminiums inner skjermer foran. Min 02 har gått 12 år sommer/vinter. Sjekk også at bilen er tett i gummi pakninger overalt, en bil som tar inn fuktighet blir fort ødelagt.
Skrevet av Toto den 23-10-2012 16:46
#6
Gratulerer med ny godbil:-)! Inka er topp:-)!
Du må komme oppom meg i Sarp så jeg får sett herligheten!
Skrevet av TorEnholm den 23-10-2012 20:57
#7
Ser ut til å være et overkommerlig prosjekt, litt tøft at du vil bruke det som matpakkebil. Men som det blir hintet her, må du nok være ekstra påpasselig med rust beskyttelse. Inca er en tøff farge på -02. skulle gjerne hatt en selv.
Vet ikke om det er andre 1600 Touring her i Norge? Noen som vet?
Redigert av TorEnholm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av goty den 23-10-2012 22:24
#8
Har fått en nogelunde oversikt av rust på karosseriet, selvom det er en god del rust ser faktisk bærearmene i motorrommet meget pene ut, skal prøve å få en bedre oversikt når vinterdekka skal på til helgen.
Fins det noen gode råd for å få den til å starte fortere på en kald morgen? Bruker ca 2-4 minutter på å starte herligheten for å komme med på jobb, etter første start starter den på sekundet hver eneste gang etter.
Selvom denne bilen skal bli brukt så mye som mulig skal jeg gjøre det jeg kan for at den skal holde så godt og lenge som mulig. Sist jeg hadde så mye glede av å kjøre en BMW var når jeg hadde en e28 518i 1985 mod som vinterbil for 2 år siden.
Kan vel legge til at bilen er 17 år eldre enn meg
.
Redigert av goty den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tepe den 23-10-2012 23:01
#9
Jeg må også kinne 1602 en min lenge når den har stått noen dager. Årsaken på min bil er at forgasseen ikke holder helt tett på flottørnåla og bensinen renner tilbake på tanken. Det skal sitte en enveisventil mellom bensinpumpa og forgasseren som skal forhindre dette. Den mangler på mange biler.
Hvis du har et gjennomsiktig bensinfilter kan du sjekke om det er fullt før du prøver å starte. er det luft i det så vet du årsaken
Skrevet av goty den 02-12-2012 15:57
#10
Deilig med vinter! Vinterhjula er på, desverre er de faktisk mye sprekere enn sommerfelgene.
Lurer på hvilke historier dette interiøret kunne fortalt?
Varmespaken på panelet er ikke som den burde, så nå blåser det KUN kaldt, er det noen som har gode råd for å få opp temperaturen i bilen igjen?
Hvilken vei skal egentlig disse bryterne? Den nederste kjemper imot når jeg drar den mot venstre og hopper i midten når jeg slipper.
Redigert av goty den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02-Oivind den 03-12-2012 10:00
#11
Når det gjelder spakene til luftfordelinga, så får du ikke begge helt ut til siden. Du får enten oppe eller nede.
Ellers kan du åpne panseret og sjekke hvordan varmeapperatkrana står. Du kan prøve å vri den over manuelt, hvis ikke spaken klarer å dra over krana.
Skrevet av Johnny Pettersen den 03-12-2012 17:12
#12
Begge spakene skal du kunne skyve til venstre, så varme oppe og nede skal du ha samtidig. Ofte kan den nederste spaken"fjære"og gå tilbake til høyre. Da er det det ene spjeldet inni varmeapparat boksen som er tregt eller sitter fast. Da må det opp og smøres desverre. Armen på varme krana kan også gli på akselen pga.treghet. Da er det ny kran som gjelder. Her er det 2 typer ute og går,15mm og 18mm. Skal være den siste på din.
Skrevet av Torleif den 03-12-2012 19:44
#13
Ja har prøvd på min 02 og spakene kan fritt settes i hvilken som helst stilling også begge til venstre
Skrevet av goty den 03-12-2012 22:17
#14
Takker for svar, fant ut at problemet med varmen var at jeg hadde 5dl kjøleveske på radiatoren, fylte den helt til topps igjen med -30c. Bare flaks at motoren ikke frøs i stykker.
Har også fikset og vasket utover kvelden i dag. Gledelig fornøyd med resultatet.
Har en e36 318i touring 97 mod som skulle på EU kontroll i dag, da stod denne doningen utenfor også, måtte ta et bilde. e36'n strøk desverre med glans, må nok bla opp med et par lapper til gitt.
Redigert av goty den 03-12-2012 22:22
Skrevet av Toto den 05-12-2012 18:41
#15
Det hjalp å få på de manglende listene og de nye felgene:-)!!
Skrevet av goty den 05-12-2012 21:01
#16
Fikk fikset knappen til vindusviskeren i dag også.
Mye glede med denne bilen om dagen.
Skrevet av 02restau den 08-12-2012 16:46
#17
Tøfft å bruke 02 på vinteren, tror ikke jeg hadde gjort det.. men kos deg og kjør forsiktig ;-)
Skrevet av Johnny Pettersen den 08-12-2012 20:29
#18
Finnes ingen bil som er morsommere og sladde med på snø enn en god 02
Skrevet av goty den 22-12-2012 18:06
#19
Vindusviskeren fungerer ikke etter at bilen har stått et par dager. Byttet bryteren men den fungere fremdeles ikke. Noen som vet om noe som bør sjekkes?
Skrevet av 02Ronny den 22-12-2012 20:55
#20
Sjekk sikringen og kontakten ved pussermotoren...