Emne: BMW 02/Classic :: 1600 Touringen starter ikke
Skrevet av Espen02E30 den 12-12-2012 18:24
#1
Byttet du en kabel til av pluggene eller mener du den til coilen?
Du kan f eks sjekke om du får gnist ut av ledningen fra coilen, gjør du det ligger feilen i rotoren eller lokket. Stiften i lokket kan lage litt probler.
Skrevet av Johnny Pettersen den 12-12-2012 19:33
#2
Mest sansynlig har du mixet om på pluggledningene dine. Merk at rotoren går med klokka nå du sjekker, har også ett hakk i fordeler huset som viser sylinder no.1
Skrevet av 2000Touring den 12-12-2012 20:37
#3
Handler mye rart på Biltema, men plugger og pluggledninger blant annet er noe jeg holder meg unna derfra..
Skrevet av goty den 12-12-2012 22:16
#4
Dårlig rykte? Har ikke hørt noe dårlig om det
, kan iallefall ikke være så dårlig at bilen ikke starter
Skrevet av Espen02E30 den 13-12-2012 00:00
#5
Jeg gikk egentlig ut ifra at pluggledninger sto riktig men om du var litt rask når du gjorde dette er det sikkert der feilen ligger :-)
Sett motor i null og sjekk tenningsrekkefølgen,står på toppdekslet.
Nå er det vel litt forskjell på alder på kam/ fordeler i forhold til vilken vei rotoren går? ( mener å huske noe sånt) er jo ikke sikkert det er orginale motoren som står i...
Skrevet av e12535i den 13-12-2012 08:07
#6
Jeg trodde 4 syl BMW motorer hadde tenningsrekkefølge 1-3-4-2, men mulig jeg tar feil..
Ang tenningsdeler fra Biltema er min erfaring at dette er lite egnet (de gangene jeg har brukt slikt har jeg alltid hatt problemer og endt opp med å kjøpe orginaldeler i ren frustrasjon..
Skrevet av Johnny Pettersen den 13-12-2012 14:11
#7
Alle har 1-3-4-2, M10 motorer før sept.1979 har fordeler som går med klokka, de etter mot klokka. Dra motoren rundt så merkene på reimskiva foran på motor stemmer, da skal også rotor peke mot hakket i fordeler huset(hvis disse ikke stemmer må motor en runde til). Sett så fordeler lokket på og sett i kabel til sylinder nummer en der hvir det hakket er, neste kabelhull i fordelerlokket med urs blir da 3, neste igjen 4 og siste blir da 2.
Skrevet av goty den 13-12-2012 15:27
#8
Ok, fant nettop hakket og monterte pluggene:
'1 3
2 4
Men rotoren skal peke på 1`? Kan jeg vri den med hendene? Merket at jeg kunne "vri" så den hoppet tilbake igjen, men prøvde ikke mer enn det. Nettop kommet hjem fra jobb ,så tar en titt til etterpå. Mulig jeg kjøper 4 nye plugger om det skulle hjelpe noe
.
Skrevet av Johnny Pettersen den 13-12-2012 15:35
#9
Du kan ikke vri på rotoren, ta tak i f.eks. vifta og dra motoren rundt til merkene som nevnt over stemmer.
Skrevet av goty den 13-12-2012 15:46
#10
Skjønner ikke helt hva du mener nå, du har ikke et bilde på lur hvor du kunne pekt ut hvilken vifte du snakker om?
. Rotoren skal peke rett på hakket?
Skrevet av 02Ronny den 13-12-2012 16:25
#11
Det er kjølevifta på motoren Johnny snakker om. Men hvis du har et flatt garasjegulv kan du sette bilen i 4.gir og ta av håndbrekket. Da kan du skyve bilen fremover til du får fordeleren og reimskiva på merket. IKKE prøv å vri motoren rundt med rotoren...
Skrevet av oyvind den 14-12-2012 07:47
#12
Ett råd skaff deg hjelp dette bør du ikke gjøre selv.
Virker som du aldri har gjort dette.
Redigert av oyvind den 14-12-2012 07:56
Skrevet av goty den 14-12-2012 11:19
#13
Kan informere om at bilen går pent og kommer til å være å se på veiene i Fredrikstad fremover. Feilen var kun en bagatell jeg syntes at er for flau å utdype :-) takk for all hjelpen uansett :-)
Redigert av goty den 01-01-1970 01:00