Emne: BMW 02/Classic :: Svak gnist fra plugg
Skrevet av 02jan den 01-05-2013 15:24
#1
Holder på med å få startet opp min 1600-2, som har hatt en mystisk fuskefeil. Alt av komponenter er tatt ut/byttet. Etter statisk justering vil motoren ikke tenne. Når jeg sjekker gnist fra pluggledning, er det et meget svakt gnistutslag fra alle fire plugledninger.
Noen vet om gnisten skal være noe man enkelt ser, uten å måtte myse etter om det regnestykket eller ikke.
Skal bytte til en moderne Coil i morgen, for å se om det gir mer gnist.
Skrevet av 02jan den 01-05-2013 17:15
#2
Klarte ikke vente, byttet til ny Coil og kondensator. Ingen umiddelbar forskjell, men med litt startgass og dæsj med bensin direkte i gasser. Så kommer det noe puslete smell i eksosen, så noe skjer. Smellene kommer mer og mer i serie, ved startforsøk.
Kan det tyde på fullstendig feilinstilling tenning ? Eller er det bare å fortsette til starter, eller en pangstart. Tanken er full og nye plugger.
Skrevet av Johnny Pettersen den 01-05-2013 18:42
#3
Høres ut som 180 grader feil på fordeleren, men den har sikkert ikke vært ute så da er det vel ikke det. Har du byttet plugg ledninger og stokket om?
Skrevet av 02jan den 01-05-2013 20:36
#4
Har mistanke om at det er feil i rekkefølge, eller rett og slett snudd om 180 på fordeler
. Uansett timingpunkt , kun proff,proff i eksosen. Nå har jeg kjørt ned mitt nye 62 amp batteri, halve startgassflaska, prøvd med bensin rett i gasser til det renner ut innsugmanifoil og gasstagene. Tørket pluggene. Renset bensinfiltrene, nye bensinledninger, bensin kommer opp fra tanken.
Har sjekket rekkefølgen til pluggledningene 10 ganger, og stiftåpningen er på 0,4mm vet topp cyl no 1.
Prosjekt i morgen , sette tilbake fordeleren, jeg byttet ut i fjor, og dobbelsjekket at posisjonene og oppladet batteri - denne bilen skal på veien..
Skrevet av 2002turbo den 01-05-2013 23:36
#5
Bytt tilbake til fordeleren som fungerte sist.
Da har du fått eliminert alle startgass og bensin i gasseren feilene
lykke til.
Skrevet av 02Ronny den 02-05-2013 06:11
#6
02jan skrev:
"Har sjekket rekkefølgen til pluggledningene 10 ganger, og stiftåpningen er på 0,4mm vet topp cyl no 1. "
Du skal måle stiftåpningen når stiften er på det høyeste på "kammen" i fordeleren. Hvis du måler når sylinderen er på topp kan stiftåpningen bli helt hva som helst.
Skrevet av Johnny Pettersen den 02-05-2013 07:21
#7
Også hiver du den startgass flaska, det er så tørt at det ødelegger motorer, skulle ikke vært lov og selge!
Skrevet av 02touring den 02-05-2013 08:49
#8
Veit ikke om det går Ann når du har stift. Men hvis du løfter ut fordeleren ta av coil ledningen fra fordeleren, og legg den intil noe metal. Ta på teninga, så snur på akselen på fordeleren. Da skal det komme gnist. Se om det kommer svak eller sterk gnist da og åssen farge.Mener det var sånn jeg gjorde på min, fant ut at coilen var svak gnist/defekt.
Skrevet av 02jan den 02-05-2013 21:44
#9
Ble mekking i kveld. Har nok bommet på montering av fordeleren, som har tatt ny statisk innstilling.
Funnet ut noe , men ikke noe start.
A. Garantert feilinstilling av fordeler.
B. Rensing av bensinpumpens hus, filter og pasninger, samt litt stramming, fungere nå pumpen som den skal - testet med colaflaske.
Satt tilbake orginal fordeler og Coil. Har målt at coilen får strøm. Men i mangel på hjelpehånd, så har jeg ikke fått sjekket noe mer på gnist.
Godt med strøm, starter går lett rundt, men ingen tegn til start, bruker nå kun bensin i gasser, tørker pluggene ,som er fine ,etter noen forsøk.
Skal prøve mer gnisttesting i helgen også på fordeleren.
Her. Måten jeg stiller inn komponentene.
1. Kjent med finger i sylinderplugghull nr1. , vrir med skralle på en bolt (veiveaksel?) til jeg kjenner mest trykk mot finger.
2. Setter inn fordeleren, med merke i tuppen på rotor, pekere på punkt i kanten på fordeler 3,5cm antiklokke fra orginalmerket slisset i kant av fordeler. Rotor juster seg med merke i typen rotor , til merke i kant fordeler på millimeteren.
Vakumhuset på fordeler peker nå skrått ned mot manifolen.
3.tar skralle på på akselen nede ved radiatoren, vrir antiklokke til timingmerket i skiva, er ved siden av pinnen som stikker ut ved registerhuset.
4. Strammer nå bolten som , låser fordeleren.
5. Sjekker nå at stiften har 0,4mm åpning på sylindertopp (maks kompreksjon), og at stiften legger seg på metallpunktet ved lav motstand.
6. Setter på lokket, rett vei, lite hakk som står til venstre ,samt en halvmåneåpning mot kondensator.
7. Setter så på ledning sylinder nr1. Øverst til venstre , mot torpedovegg. Så når 4 til høyre øverst. Når 3 nede til høyre, og når 2 nede til venstre ,nærmest vakumhuset. Jeg har plassert ledningene ut ifra Haynes bilde i manualen.
Redigert av 02jan den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tepe den 02-05-2013 23:47
#10
Du finner ikke øvre dødpunkt med å kjenne på trykket med fingeren. Du må kjenne med et langt skruhjern når stemelet er på topp. så må du ta av ventildekselet for å se at ventilene er STENGT på sylinder nr 1 (den som er nermest radiatoren) hvis de ikke er stengt må du tørne motoren med fastnøkkel pa veiva. Da vipper akkurat sylinder nr 4 på kammen.
Da setter du i fordeleren med rotoren på og vrir den til rotoren peker på merket på kanten av fordeleren som er syl nr1. sett på fordelerlokk og motoren vil starte
Jeg er ikke best til å forklare, skjønner nesten ikke hva jeg skriver, men har noen motorer i garasjen, så hvis du vil kan jeg ta av et ventildeksel og ta noen bilder å legge ut
Redigert av tepe den 03-05-2013 00:00
Skrevet av 02Ronny den 03-05-2013 06:48
#11
Det var mye som skurrer for meg i forklaringen din Jan...
Som tepe skriver finner du ikke øvre dødpunkt ved å kjenne trykket mot fingeren... gjør det sånn som han forklarer her, så blir det riktig.
Og igjen:
ikke still inn stiften når motoren er i øvre dødpunkt, det blir bare tull. Stiften må være på maks løft i fordeleren når du stiller stiften.
Skrevet av 02jan den 03-05-2013 09:07
#12
Aha , dette forklarer veldig mye bedre en det jeg har lest i haynes boka, ja jeg skal bruke skrutrekker, sjekke ventillukking ved å ta av deksel. Skal innrømme at å kjenne med finger om motoren har Max kompreksjon ikke er helt enkelt ja.
Redigert av 02jan den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Johnny Pettersen den 03-05-2013 10:03
#13
Stå på venstre side av bilen, samme side som dynamo! På brystkåpa på motoren like ved reimskiva ser du en pigg som stikker ut, roter motoren til det lille hakket på reimskiva står rett over for den piggen. Da må du ta av ventildekslet for og se om begge ventilene på nummer 1 er stengt, hvis ikke må du rotere motoren en runde til(veivakselen går 2 runder og kammen går 1 runde) Når du er sikker på at 1'er sylinder er oppe og merkene på reimskiva stemmer så skal rotoren peke mot det lille hakket på fordeleren. Hvis ikke så vrir du bare fordelern til det stemmer. Så kan du sjekke at stiftåpning er ca 0,4mm ved og rotere motoren til stiften står på en knob på akselen. Det lille hakket indikerer sylinder nummer 1. Altså skal pluggledningen gå til fremste pluggen, følg med klokka at neste pluggledning går til sylinder nummer 3.neste til sylinder 4 og siste til sylinder nummer.2
Når alt er rett og rotoren peker mot hakket skal den starte og gå helt greit, men bør sjekkes med tennongs lampe før bruk.
For og justere tenninga med tennings lampe skal du bruke det lille hullet i bakkant av motor, hullet sitter vel i gearkassa. Rett tennings lampa ned der, ta av vakumslange fra fordeler og hold turtallet på over 1700 omdr(da er det maks fortenning) Da er det en kule på svinghjulet som skal ligge midt i dette hullet. Skal det være riktig nøye så skal stiftåpning justeres med en kamvinkel måler og skal ligge mellom 59 og 64 grader, men søkeblad er nære nok.
Korriger meg ved feil, jeg har nok glemt mere om 02 enn dere noengang vil få vite!(skryt)
Redigert av Johnny Pettersen den 03-05-2013 16:21
Skrevet av 02jan den 03-05-2013 21:24
#14
Ja , nå nærmer det seg , har fått gjort mye av dette nå , men ikke helt forstått det med ventildeksel, er det som er på toppen ? (Samme som topplokkdeksel ?), det tok jeg av kunne der se at ventil på sylinder 1 ikke er lukket, når jeg fikk treff på merket i remmskiven og piggen.
Feil nr2 jeg har fått oppklart etter å ha justert stiften , at 0,4 åpningen var vel åpen på 0.4. Det nye Søkebladet som jeg brukte står på 040 , som jeg sjekket med et rustent jeg hadde liggende , her var det stor forskjell. Mistenker at det er søkerland for USA bil. Med rett stiftåpningen fikk jeg tilbake
Gnist.
Sier nå proff,proff, start går litt sent rundt, lite batteri, men det kommer bra med røyk utføra gasser/ kammer - så det er tegn på at komponente virker , men jeg må justere slik som dere har beskrevet - jeg må vri rundt til jeg både finner punktet og at ventilsyl.1 er lukket.
Lader batteri i kveld , venter nå på ledig tv , slik at vi får sett 02 episoden med broom og fast'n load.
Skrevet av 02Ronny den 03-05-2013 22:57
#15
Følg Johnnys oppskrift så blir det riktig!
Ventildeksel/toppdeksel/topplokkdeksel.... kjært barn har mange navn.