Emne: BMW 02/Classic :: Hvor mye slark kan det være i en fordeler?

Skrevet av e12535i den 27-08-2013 15:55
#1

Spørsmålet gjelder egentlig for en 75' 450SL, men er vel uansett relevant for alle eldre modeller.
Bilen har D-jetronic innsprøytning (som også noen eldre BMW har tror jeg), dvs. helt uavhengig av tenningssystemet.
Har hatt en periodisk feil som gjør at bilen innimellom kan gå meget dårlig, som om den ikke tenner på en eller flere sylindere. Kan starte og kjøre diverse turer, bilen går som den skal. Så etter en stopp på kanskje 20-30 min, gikk den som en dass, på 6-7 sylindere. Etter en natt i garasjen, går den som ingenting har hendt.
Til orientering har den helt nye dyser, bensintrykksregulator og ikke minst konstant og riktig bensintrykk. Alle andre komponenter i innsprøytningen er sjekket og funnet i orden. Ingen vakumlekkasjer. Nye plugger/ledninger/rotor/lokk og stifter. Tenning er justert med ca. 30 grader kamvinkel (30-34 grader ifølge boka) og ca. 5 grader fortenning ved tomgang. Har nylig byttet innsprøytningshjernen, noe som har medført kraftig redusert forbruk (3,1-5! l på småkjøring/kaldstart er målt tidligere, nå etter bytte 2,5 l på kald/småkjøring) samt at jeg ikke har klart å fremprovosere tidligere nevnte feil. Det gikk ikke å justere CO på den gamle ECU, med unntak av siste hakket på justeringsskruen (lite ratt med 22 hakk på ECU, samme co på alle bortsett fra siste hakket hvor blandingen ble meget fet/høy CO).
Tror bytte av ECU har løst dette og har kjørt noen dager uten feil.
Men; så i går morges, skulle jeg på verkstedet for å sjekke CO med ny ECU. Startet og kjørte ca. 300m (kaldstart i ca. 10 grader), gikk fint, men så plutselig var det som jeg fikk fukt i fordelerlokket og bilen gikk dårlig. Stoppet og ruset motoren, med resultat at det smalt i potta. Tolker det dithen at det var en eller flere sylindere som ikke forbrant bensinen, men sendte den ut i den varme eksosen. Haltet hjem igjen og parkerte. Startet bilen igjen 5 timer senere, gikk som ei klokke.

Så til spørsmålet: Fant en tråd på et MB forum som beskriver samme symptomer med dårlig gange som kommer og går. Feilen ble lokalisert til fordeler, beskrev at han kunne fremprovosere/oppheve feil ved å skyve hardt på fordeler (sideveis). Byttet til fabrikksny fordeler og fikk en helt annen motor tilbake.
Har sjekket min fordeler og ser at det er litt sideslark på akslingen oppe ved rotor når fordeler står i bilen, men ikke spesielt mye synes jeg. Jeg klarer heller ikke fremprovosere feil ved å skyve på fordeleren. Noen med erfaring på området som kan gi noen gode råd? Fristende å hoste opp 6-7000,- for en ny fordeler er det ikke, men er dette løsningen, så får det være sånn.
Til orientering går motoren meget bra ellers, med unntak av når den klikker, så føler meg langtfra sikker på at det er fordeleren, men allikevel...

PS: Avgassrensing er tidligere demontert fra bilen (for en god del år siden, før den kom fra USA til Norge), dvs. ingen katalysator, EGR eller air injection. Tiloversblivne vakumslanger er plugget.

Redigert av e12535i den 27-08-2013 16:14

Skrevet av 02dag den 29-08-2013 11:02
#2

Hei,

På Bosch-fordelere så er det ikke en gjennomgående aksel fra tannhjul til rotor. Dette betyr at den øverste delen kan løsne etter mange års bruk. Altfor mange unnlater å sjekke dette, og anser en fordeler som ødelagt og kjøper en helt ny.

Jeg vil ikke si at dette er tilfelle med din fordeler, men det kan være greit å sjekke akslingen og skulle man ha en ekstra fordeler så kan sikkert noen deler brukes om igjen fra denne.

Legger ved en link til fordelere for at det skal være litt lettere å forstå.

http://www.sl113....istributor

På bilde nummer 2 fra toppen så ser man den øverste akslingen som nummer 6 på tegningen.

På bilde nummer 4 fra toppen ser man rett ned i akslingen og man kan tydelig se en filtknott. Denne filtknotten vippes ut og man får tilgang til en skrue. Skru ut denne og akslingen er løs, ta den ut og sjekk alle deler for slitasje. Du må selvfølgelig løsne plata som stiften sitter på først.

Dette er en enkel sak og sjekke og jeg ville gjort dette før jeg kjøpte en helt ny fordeler. Jeg hadde en fordeler hvor det var slark i akslingen. Dette var fordi skruen var løs.

Skrevet av e12535i den 01-09-2013 19:47
#3

Takk for info. Jeg sjekker før plastkortet tas frem. Gøy når det går an å reparere ting, ikke bare kaste og kjøpe nytt.