Emne: BMW 02/Classic :: M43 Motor i 02

Skrevet av Thomas1502 den 23-01-2014 12:08
#1

Hei
Jeg skal bytte motor i min 02 og lurer på om det går greit og sette inn en M43 motor fra BMW 318IS (M43) med 140HK?

Er det noe spesielt man må huske på eller gjøre?

Tips og triks mottas med stor takk Smile

Skrevet av tepe den 23-01-2014 16:46
#2

Regner med at du mener m42.
Du må ha motor fra e30 Hvis den er fra e36 må du bytte bunnpanne og innsug. eksosmanifoil må og bygges om eller finne et alternativ.

sjekk denne fra side 8 så får du mange svar http://www.02clas...ad_id=1832

Skrevet av 02-Ole den 23-01-2014 19:45
#3

M43 passer bare middels. Det er plass, men M42, som tepe nevner, er et mer vanlig bytte. Du finner veldig mye om emne på bmw2002faq.com.

Det å få dette godkjent, er derimot verre. Du må påregne å bygge om til Turbo understell og bremser, selv da, er det vanskelig å si hva fremtiden vil bringe, mtp. det nye lovverket som er i rullene. Det hviskes om at ombygde veteranbiler, hva det måtte bety, skal miste veteranstatusen. Altså full avgift. Som er kjipt.

Skrevet av tepe den 23-01-2014 23:00
#4

02-Ole skrev:
M43 passer bare middels. Det er plass


Det medfører ikke riktighet at m43 passer. innsuget på m43 er sk variabel runners og går i bkf Bunnpanna passer ikke over traversen i en 02, så for å få den i må du ha innsug og bunnpanne fra m40 beregna på e30, og da har du i praksis m40 med kjededrift og like mye hester som en m10b20

Hvis du bruker m42 eller m44 fra e36 må du ha bunnpanne fra m40-42 fra e30 og girkasse getrag 240 fra m40 42 43 og mellomaksel fra e30 Girkassen fra m42 e36 er lengre og "tykkere" og får ikke plass i kardangtunnellen uten å modifisere kraftig (holder ikke med etpar dunk ved slavesylinderen som det gjør med getrag 240)

Ang godkjenning så har m42 bare 5-6 hk mer enn tii så tii fjærbein og bremser samt bremsekraftforsterker og hovedsylinder bør være tilstrekkelig for godkjenning. m42 er lettere enn m10 så akselvekter er ikke noe problem.

Skrevet av Thomas1502 den 24-01-2014 10:00
#5

Takker for god forklaring...

Det blir nok en M42 motor som settes inn... Må bare finne en grei motor først...

Har i dag en gammel motor med grovere kam og doble weber forgassere, så motor går ikke spesielt rent...

Skrevet av 02turbo den 24-01-2014 10:13
#6

Sjekk også denne
http://www.bmw02....index.html

Svein

Skrevet av bmwm2 den 25-01-2014 11:54
#7

S14 S14 S14 S14 med unntak av pris er det ingen ting som taler for disse ekkle M ditt eller M datt motorene, S motor er det som duger for store gutter.
Oppsummeringen er som følger: Svakt register (mekanisk), mere jobb, lite effekt og moment, veldig utsatt for lekkasjer særlig vann som lekker inn og ut av motoren og ikke lettere og godkjenne, kan det bli verre?
Hvis den bilen i bilde serien over hadde vært min og jeg hadde fått den tilbake med denne type motorfester og en del annet av arbeidet som ble gjort hadde jeg ikke betalt men forlangt betaling av vedkommende. Biltilsynet hadde heller ikke blitt særlig imponerte av denne typen ombygging.
Det er slik type ombygging som etter hvert kommer til og gjøre at vi ikke lenger får lov og drive med ombygginger.

Skrevet av 02-Ole den 25-01-2014 17:29
#8

bmwm2 skrev:
S14 S14 S14 S14 med unntak av pris er det ingen ting som taler for disse ekkle M ditt eller M datt motorene, S motor er det som duger for store gutter.


Det må jo nevnes at det ikke er noen liten prisforskjell heller. En brukbar motor koster fort 6000 Euro i Tyskland. Man får komplett drivlinje, med girkasse og motor for 6000 kroner om man går for M42. Det er heller ikke noen dårlig motor, selv om den ikke er skuddsikker. Veldig lite moment er et godt poeng, men en M42 i 02 er veldig tilstrekkelig. Det er en lett bil, som stort sett kjøres alene, eller med én passasjer, og ingen bagasje.

S14 er ikke så superfantastisk syntes jeg. Jeg har bare prøvd en i E30, men all effekten finnes jo bare fra 6000 og oppover. At den er helt knall for å kjøre fort på bane med, er det ingen tvil om. Jeg bruker egentlig ikke min 02 til det, jeg kjører på veien, stort sett, og trenger ikke så mye effekt. Ikke bruker jeg 02-en på vinterstid heller, det er en sommerbil, og det er aldri så veldig viktig å komme frem når jeg kjører 02en.

Har du vurdert å bare fikse opp den motoren du har Thomas? Den motoren du har høres egentlig veldig grei ut, sånn i utgangspunktet. Hvis motoren egentlig er en tii-motor, har du stempler med høyere kompresjon, og tii-eksosmanifold. Sammen med den kammen du har, har du nok like mye effekt som en M42. Lyden av en M10 med dobbelforgassere er mye triveligere også.

Det er jo ditt valg, og for noen er en mer moderne motor helt fornuftig, men for de aller fleste, er den originale M10 motoren, i god stand, med litt ekstra moro-deler helt passe.

teoe: Ja, jeg kjenner til de problemene med M43, jeg var nok upresis i formuleringen min. Den "passer" som i at det går an, uten å modifisere frykelig mye. Det er ingen S62B50 akkurat.

Skrevet av tepe den 25-01-2014 19:47
#9

Du kan jo dra det litt lenger og stroke m42 motoren med veiv fra m47 diesel borre til 86 mm og bruke stempel fra 3,0 s50 og du har en 2,1 l motor. Med Dbilas itb og riktig justert bør du få 200 hkGrin Men da er du nok i nærheten av hva en s14 koster.

Skrevet av 02-Ole den 25-01-2014 20:42
#10

Ja, dersom mangel på effekt er et problem(noe det ikke er, 02 er kjøremaskin, og 140 hk er nok effekt til at du kan lære veldig mye før du trenger mer effekt). Da kan du turbolade. M42 er en motor mange har gitt pustehjelp, og en frisk motor med original innmat tåler fint 250 hk over tid. Uten å bruke fryktelig mye penger, er det ingen problem å hente ut 50-70 hester til. Det gikk en E30 med M42-motor som hadde fått sånn behandling, og den leverte rett over 300 hk PÅ BAKHJULENE. Mer effekt enn dette i en 02, er virkelig galskap. Legger du til dører, panser og fremskjermer i glassfiber, skraper bilen ren for gammelt graps og lyddempingsmatte og dropper baksete, samt bytter ut stolene fremme, tipper jeg du ender under 900 kg. 0,33 hk/kg blir det. Fortsatt under prisen av en S14, ferdig konvertert. En ny M5 har ca 0,29 hk/kg.

Skrevet av 2002turbo den 26-01-2014 13:13
#11

02-Ole skrev:
Har du vurdert å bare fikse opp den motoren du har Thomas? Den motoren du har høres egentlig veldig grei ut, sånn i utgangspunktet. Hvis motoren egentlig er en tii-motor, har du stempler med høyere kompresjon, og tii-eksosmanifold. Sammen med den kammen du har, har du nok like mye effekt som en M42. Lyden av en M10 med dobbelforgassere er mye triveligere også.

Godt forslag !
Ikke ødelegg Tii-bilen din med en kjedelig hverdagsbil motor. Skal du bygge om, så gjør det skikkelig: S-14.

S-14 med doble 48-Weber. Det hadde vært tøft i en 02 ! ( gjerne frese bort "M-Power" bokstavene fra toppdekslet )
Nærmer kommer man ikke en ekte 02 race motor fra de gode gamle tider.
# S O L G T # ( komplett S-14 + girkasse er til salgs hos meg for xxxxxx )

Hvis ikke beholder du din M-10 motor. Den er som skapt for en 02 klassiker !

Redigert av 2002turbo den 31-01-2014 00:35

Skrevet av bmwm2 den 26-01-2014 15:49
#12

Hehe jeg regnet med at det ble litt diskusjon rundt emnet. Jeg ser at vi alle har ulike synspunkt på dette med hva som er tilstrekkelig effekt og moment.
For noen er 140 hk nok mens for meg er 140 hk i 02 bare en vits da kan den like godt være org. med 1600 motor på ca halvparten av effekten for det går ikke bra i noen av tilfellene, sett gjennom mine øyne.
Nå starter vel Tomas med og si at han SKAL bytte motor i sin bil og lurer vel egentlig ikke på hva alle vi andre mener om det. Da skrev jeg mitt innlegg ut ifra dette innlegget og velger og stå for mitt innlegg over.
Jeg kan jo tillegge at for en ikke motor kyndig er det idiotisk og kjøpe en motor med 140 hk for så og sette i gang en prosess med turbo, veiv bytte, boring, bensin/tennings tilpassning eller andre mer eller mindre hjemme trimmings forsøk.
Resultatet vill i alle slike Reodor felgen forsøk bli vesentlig dårligere en hva en orginal motor fra BMW er.
Hvis jeg spør om en løsning på et problem uten og si noe om økonomien i det vil jeg vite hvilke alternativer det er for og løse problemet og hva som er fordeler og ulemper med den foreslåtte løsningen. Ikke høre at dette er nok for deg for det ville det vært for meg.
Oppsummeringen må bli at det er alltid flere løsninger men jeg tror s14 er den beste løsningen på Tomas sitt spørsmål.
Som Espen skrev over har han jo en motor for salgs for 36000,- noe som er langt fra 6000euro.














+

Skrevet av 02alpina den 26-01-2014 21:51
#13

S14 , ja det fungerer. Jeg hadde dette i min 02 for en stund tilbake. I tillegg kan nevnes at du fint kan kjøre med en annen kasse en org. M3. Da slipper du å modifisere karosseriet for å få plass. Jeg kjørte med e21 kasse der festet for følerne ble sveiset inn. Det finnes også andre girkasse alternativer.