Skrevet av 02-Ole den 21-05-2014 17:28
#1
Et litt uvanlig problem kanskje, men min motor vil ikke stoppe. Motoren er fra en 78 E21, og bilen er en 74 1602. Motoren har fått doble Dellorto gassere, og MegaJolt tenningsystem. Alt er koblet slik at det forsynes fra samme kilde, som styres av et relé koblet inn på den grønne ledningen i tenningen, altså "Fahr" posisjon. Når jeg setter tenningen i den posisjonen, får jeg strøm(lys i MJ enhet), og lyset slukker når jeg vrir tilbake. Også strøm til coil går fra dette relét.
Når jeg da starter opp, og skal stoppe, kan vri helt til venstre, og ta ut nøkkelen, uten at den stopper. Kan også ta av plusspolen på batteriet, uten at det hjelper noe. Jeg er litt "at loss" her. Jeg skjønner ikke hvor tenningen får strøm fra. Kan det være relét som er feilen? Jeg er ikke så lysten på at den ikke stopper, da den slett ikke går som den skal. Flammer ut av traktene _ser_ tøft ut, men det er ikke helsekost for en 40 år gammel motor.
Om noen skulle befinne seg i nærheten av Søgne(utenfor Kristiansand) og ha ånden over seg en dag, er hjemmebesøk med hjelp til forgasserjustering og å løse dette eventyret svært trivelig. Kan finne på å lure kjæresten til å bake kake, og koke kaffe har jeg fått instruksjoner i, så det kan jeg helt selv.
Alle gode tips er svært velkomne.
Skrevet av 02-Ole den 22-05-2014 18:39
#2
For de som er enda mindre elektriske enn jeg er, legger jeg ut en løsning på denne saken(tror jeg).
Det som skjer, er at reléet jeg bruker, kutter strømmen fra batteriet, men styrestrømmen, som er hentet fra tenningen deler krets med ladelampen i dashbordet. Som igjen styres av nettopp ladestrøm.
Man finner ut om dette er problemet ved å ganske enkelt overbelaste ladekretsen.Husk at man ikke kan bruke batteristrøm da, så dette må kobles fra, eller brytes på annen måte. I dette tilfelle skjer det ved å vri tilbake nøkkelen i "Stop" posisjon, som bryter batteristrømmen, men ikke ladestrømmen. Når man da bare har ladestrøm tilgjengelig, vil det være tilstrekkelig å skru på fjernlysene, som krever så mye strøm, at motoren stopper.
For å løse problemet, må man lage en elektronisk enveiskjøring i ladestrømmen. Det gjøres ved at man setter inn en diode, som gjør nettopp dette. Det er litt strøm, så små signaldioder holder ikke, men for eksempel en diode av typen 1N4001 gjør jobben(nå må jeg bare finne ut hvor man får tak i sånt, utenom ELFA, som har minst 3 dager leveringstid). En diode koster omtrent 4 øre.
Denne dioden settes så på den blå ledningen på dynamoen, som styrer ladelampa. Problemet er da forhåpentligvis løst.