Emne: BMW 02/Classic :: Problemer med motorsport 300 kam

Skrevet av kolstad den 10-08-2014 19:27
#1

Er det noen som har støtt på problemet med at kam er for tykk på midterste støtte? Tok ut orginl kam å skulle føre inn ny orginal bmw 300 grader kam. Den nye er ca 2mm tykkere enn hullet i toppen på midten. Toppen jeg snakker om er en e12 fra 77 uten hull til bensinpumpe. Hva gjør jeg?

Skrevet av geirm den 10-08-2014 21:08
#2

Dette er vanlig på kammer med høyt løft, på Dr Schrick kammer fra 316 grader og oppåver er det midtre og bakerste lageret 2mm større i diameter.

Jeg viste ikke at 300 grader BMW originalkam hadde større lager også. Uansett, toppen må linjebores. Det er mange motoroverhalings firmaer som tilbyr dette.

Geir...

Skrevet av oyvind den 11-08-2014 08:34
#3

Jeg har 121 topp og der gikk den fint ?

Skrevet av kolstad den 11-08-2014 14:38
#4

Har snakket med et motoroverhalings firma som kan dreie av kammen. Tror jeg prøver det, men takk for svar.

Skrevet av Rune M2-touring den 11-08-2014 17:16
#5

Du bør sjekke løftehøyden på kammen om den går gjennom det midtre lagerleiet før du dreier av kammen. Da jeg monterte Schrick 316 grader i M10 motor fikk jeg linjeboret toppen, og da var det plass til å tre kamnokkene gjennom lagerleiet. Vet at noen sliper ut spor i lagerleiet for å få kamnokkene gjennom når det er kammer med standard lagerdimensjon og stor løftehøyde. Dette er ikke optimalt med hensyn til tap av oljetrykk.