Emne: BMW 02/Classic :: JC 35017

Skrevet av geirm den 26-11-2014 23:25
#1

Heisann,

Jeg starter en ny tråd som jeg har kalt JC 35017 (pussig hvordan man husker noe så unyttig som et registreringsnummer) dette er en 74 tii jeg har eid siden 1988.

Bilen ble registrert på meg I 1990 da med Alpina A2S motor, de påfølgende årene ble den kjørt mye med blant annet en tur til Nurburgring. I 1992 (på vei hjem fra Nurburgring) etter en text book forbikjøring dro jeg av og endte I en stein. Bilen så ikke så veldig skadet ut men ingen av dørene gikk å lukke, det gikk med mye gaffa teip foråholde de på plass så bilen kunne berges.

Vel, bilen ble rettet og nytt front stykke montert,etter det endret planene seg år for år og til slutt hadde jeg ødelagt mesteparten av bilen.

Det som er igjen av bilen er et rustfritt karosseri som er kappa og sveist alt formye I. Tenkte at jeg skal prøve å sette det tilbake til så originalstand som mulig.

For å berge karosseriet trenger jeg en donor bil å kappe ut diverse blekk deler som ikke fåes kjøpt. I tillegg trenger jeg:
-74 one pice dashboard, check
-Taktrekk
-74 tii instrumenter
-Dørtrekk (sorte)
-Farget glass rund baut
-Teppe
-tii bensintank
-74 mod varmeapparat
- Sikkert mere men kommer ikke på mer I farta

Jeg har litt tid for planen er å starte arbeidet neste sommer.

Hva er planen med bilen? Ikke original for da må jeg bytte hjulhus og bakskjermer. Jeg har en 2,2 liter Schnitzer 16V motor og 5 trinns kasse stående, samt komplett original Turbo for og bakstilling. Dette blir utgangspunktet og så må dere komme med tips hva som blir bra. Bilen må være tidsmessig rett. Ikke'no moderne fjas.

Håper å høre fra dere, bilder kommer.

Geir...

Redigert av geirm den 08-03-2015 23:23

Skrevet av Torleif den 27-11-2014 00:10
#2

Morsomt med nye 02 prosjekter Smile dette blir nok en fin bil med tiden.

Skrevet av 02-Ole den 27-11-2014 14:14
#3

Blir det innsprut eller gassere?

Det blir i alle fall en sprek gatebil med 2,2 liter 16V. Skal den være helt tidsmessig? Ellers vil jeg jo anbefale litt mer moderne tenning. MegaJolt(EDIS) er jo veldig stabilt, og min motor starter og går veldig jevnt, men det ser jo veldig like originalt ut. Da er kanskje 123Ignition bedre.

Det er vel generelt anbefalt med originale gummiforinger på en gatebil, med polyurethan i krengningshemmere. Hører mye bra om teppene fra esty på bmw2002faq.

Du vet vel mest selv om understell, men jeg har Bilstein Sport på min, og det er i stiveste laget. Jeg ville gått for Bilstein HD, de er litt mykere.

Det blir spennende å følge med her :-)

Skrevet av jeo635 den 27-11-2014 17:11
#4

Hei Geir.du vet jo att jeg har jo alltids noen donorbiler.1 stk 72 tii touring,og en 75 sedan,men de står jo ett stykke unna dvs fødebyen din.hilsen Jan erik

Skrevet av geirm den 27-11-2014 21:32
#5

02-Ole skrev:
Blir det innsprut eller gassere?

Det blir i alle fall en sprek gatebil med 2,2 liter 16V. Skal den være helt tidsmessig? Ellers vil jeg jo anbefale litt mer moderne tenning. MegaJolt(EDIS) er jo veldig stabilt, og min motor starter og går veldig jevnt, men det ser jo veldig like originalt ut. Da er kanskje 123Ignition bedre.

Det er vel generelt anbefalt med originale gummiforinger på en gatebil, med polyurethan i krengningshemmere. Hører mye bra om teppene fra esty på bmw2002faq.

Du vet vel mest selv om understell, men jeg har Bilstein Sport på min, og det er i stiveste laget. Jeg ville gått for Bilstein HD, de er litt mykere.

Det blir spennende å følge med her :-)


Det blir Kugelfischer innsprut, er jo en tii. Tenkte å bruke forgasser innsug med 48mm spjeldhus, burde holde til 230-40 hk. CO'en blir sikkert åt skogen men det må gå

Tenninga blir ikke original. Pga det høye turtallet må jeg ha et eller annet programerbart, men tenkte å bruke tennhuset fast uten regulering. Forslag?

Bilen hadde Alpina gummiforinger, de er hardere og annerledes enn de originale, Tenkte å bruke poly foringer, de finnes I forskjellige hardheter. Jeg har Ireland krengningshammere,de tenkte jeg å modifisere slik at de får uniball I begge ender.

Jeg kommer til å bruke Porsche 944 sport dempere forran for de har kortere slag, bak blir det 02 sport. Det store spørsmålet er hvilke fjærer skal jeg bruke? Vurderer HR eller IE steg 2

Tanken er å lage en lagom banetreff bil

Geir...

Skrevet av geirm den 27-11-2014 21:34
#6

jeo635 skrev:
Hei Geir.du vet jo att jeg har jo alltids noen donorbiler.1 stk 72 tii touring,og en 75 sedan,men de står jo ett stykke unna dvs fødebyen din.hilsen Jan erik


Henta 2 biler hos deg allerede jeg Jan Erik

Geir...

Skrevet av jeo635 den 27-11-2014 23:26
#7

Hva er det du trenger så kan jeg skjere det ut.jan erik

Skrevet av 02alpina den 28-11-2014 09:48
#8

Nå ble jeg nysgjerrig,

"Det blir Kugelfischer innsprut, er jo en tii. Tenkte å bruke forgasser innsug med 48mm spjeldhus, burde holde til 230-40 hk. "

Kan du forklare litt mer her , geir - skal du lage 4-spjelds anlegg ? eller

Skrevet av geirm den 28-11-2014 18:18
#9

Jepp, det er akkurat hva jeg tenker å gjøre. Jeg har kikka litt på Jenvey spjeldhus

http://www.jenvey...

Ser ut til at jeg kan bruke de, da kan jeg bruke standard Weber tratter også.

Ellers har jeg et komplett Schnitzer sett for salg Per. Det blir ikke å bygge gr 2 bil, da selger jeg like godt ene Schnitzer kittet mitt. Kommer til å legge det det ut international etter hvert.

Geir...

Skrevet av Johnny Pettersen den 28-11-2014 21:29
#10

Hei Geir!
Fått noe mere sving på T-2002 da?

Skrevet av tepe den 28-11-2014 22:09
#11

Leker og litt med planer itb,s på en tii motor. Jeg har selvfølgelig ingen snitzer 16v topp eller tilhørende hispec pumpe, men 150-60 hp burde være mulig. (appearance is everything Cool) Jeg har kikket litt på dette settet fra dbilas de kan levere det med riktige gjenger for kugelfisher dyser. innsug kan leveres uten at det er vinklet ned. ti innsug gjør at spjeldhuset på syl 1 treffer pumpa på standard m10.

http://www.dbilas...:8579.html

nye rør er og å få tak i

http://www.shop-f...serie.html

Skrevet av geirm den 29-11-2014 11:02
#12

Johnny Pettersen skrev:
Hei Geir!
Fått noe mere sving på T-2002 da?


T 7002 er et mareritt om dagen, jeg får den ikke til å gå på syl.no. 1. Nye tennkabler, plugger og tenningsanlegg men ikke f.....

I går var jeg innom Biltema, Torsov og Mekonomen for å få kjøpt nytt tennhus sånn just in case, men tror du at det har det da. Nei, bremseklosser er det eneste de kan levere I hennhold til datamaskinen.

Kjøpte et sett NGK platinum plugger, har kjørt med Bosch Silver tidligere. Lurerpå om disse pluggene med tynn electrode er følsomme. Muligens jeg skal prøve med gode gamle B8ES.

Skulle hjerne hatt den til å gå før vinteren

Geir...

Skrevet av geirm den 29-11-2014 11:16
#13

tepe skrev:
Leker og litt med planer itb,s på en tii motor. Jeg har selvfølgelig ingen snitzer 16v topp eller tilhørende hispec pumpe, men 150-60 hp burde være mulig. (appearance is everything Cool) Jeg har kikket litt på dette settet fra dbilas de kan levere det med riktige gjenger for kugelfisher dyser. innsug kan leveres uten at det er vinklet ned. ti innsug gjør at spjeldhuset på syl 1 treffer pumpa på standard m10.

http://www.dbilas...:8579.html

nye rør er og å få tak i

http://www.shop-f...serie.html


Disse spjeldhusene så supre ut, fantastiskat du kan få insuga spesial laget og spjeldhus med gjenger til KF. Må ta en prat med disse skjønner jeg.

Om du bygger deg en motor med CatCam sin 299 kam og innsprut får du bra med effekt, garantert de tallene du nevner.

Geir...

Skrevet av 02alpina den 29-11-2014 13:55
#14

Tenker i samme baner, da det blir tii motor i min 74-tii. Jeg har via det tyske 02 forumet sett noen har brukt s14 sitt spjeldssystem, men det må lages brakett m.m. Jenvey sitt virker også lovende. I tillegg har jeg kommet over et anlegg fra modul-motorsport.de - veldig likt Alpinanlegg sitt - men koster 4500€. Norbert Wimmer som kjører en blå 2002tii i Berg Cup tar ut 230 hp med 2,0 liter 8v , kugelfischer og 48 mm e30 m3 spjeldhus - men motoren "virker ikke" noe særlig før 6000 rpm.

Skrevet av geirm den 06-01-2015 23:15
#15

Har vært I delelageret og henta frem litt godaker til JC 35017.

Hadde en ZF S5 18/3 liggende I BMW utførelse med direkte 5. gir. Den er tidsriktig å ble brukt av de store tuning firmaene på E3 og E9. Veldig skjelden, men desverre I dårlig stand. Har handla deler for 12 tusen I Italia for å få den tipp top. Tenker å bruke E3/9 kardang også, har en med aluminiumhus og 75 % sperre liggende. Mekanisk blir bilen med et slikt oppsett helt lik fabrikks rally bilene med 16V motor. Med 240hk og 25Nm kan det være greit at det er solid. Spesielt om man skal tenke historisk Rally... tøysa...eller kanskje ikke. Vi får se.

Geir...

Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av geirm den 08-03-2015 23:15
#16

Jeg er veldig I tvil hvordan jeg skal angripe JC-35017, det er jo en original TII som jeg har nærmest ødelagt. Jeg vi ha den tilbake til så mye TII som mulig, men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med skjermer. Bakskjermene er skjært opp slik jeg gjorde med T-7002, dvs. innerskjermen går rett ut og forbi ytterskjermen.

Som jeg ser det har jeg 3 valg:

1- Bruke det gamle Schnitzer bredder settet fra Jeppe sin racer, jeg har det liggende komplett

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/JC-35017/IMG_6092_zpsusicasdq.jpg

2 - Turbo breddere

3- Original. Terje og Torleif, her trenger jeg deres innspill. Må jeg bytte inner og ytterskjem for å få dette bra?


Geir...

Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av tepe den 08-03-2015 23:27
#17

Hvis du vil tilbake til original ville jeg ha reparert det ytre hjulhuset tilbake til originalt. walloth har det som rustskadedel. http://www.wallot...03-00.html alternativt bytte hele det ytre hjulhuset, men det er mye mer jobb men gir et bedre resultat http://www.wallot...03-06.html

Mener at det er kurant å gå tilbake til original på denne måten. Har tenkt å kjøpe rustskadedelene å ha de liggende til touringen i tilfelle jeg angrer på mk1 skjermene mine senere. Vet aldri når det ikke er tilgjengelig mer Shock

Redigert av tepe den 08-03-2015 23:33

Skrevet av 2002turbo den 09-03-2015 00:48
#18

Alternativ "3" Cool

02-Espen

Skrevet av 02turbo den 09-03-2015 09:51
#19

Hei Geir
Gå for alternativ 1, det er vel kanskje det raskeste. Du må i hvert fall stå på for å rekke Bavaria Tour.

Svein

Skrevet av geirm den 09-03-2015 14:32
#20

Fælt å si det, men jeg heller mot Espens råd her. Jeg har utrolig lyst å ha originale skjermer på den, men er det for mye arbeid og for kostbart blir det utbyggere av en eller annen art.

Om jeg bytter innerskjermen som hel del (tror jeg må gjøre det for å få det bra), hvordan reparere ytter skjermen. Jeg er redd rep delen er for liten... eller kanskje ikke

http://www.wallot...30-04.html

Blir mange meter sveis :-(

Geir...