Emne: BMW 02/Classic :: blyfritt på m10

Skrevet av tepe den 19-01-2015 00:05
#1

Det har vel vært diskutert tidligere om en må ha blytilsetning i bensinen på gamle m10 motorer. Personlig bruker jeg det avog til. Men i forbindelse med overhaling av motoren til Tores cab så har han lyst til å bytte til herda ventilseter, men er det noen vits? Jeg fant denne servicebulletinen fra bmw på nett og det ser jo ut som det ikke skal være nødvendig å bytte http://www.exx.se...98_298.pdf Noen som har noen synspunkter?

Skrevet av 02-Ole den 19-01-2015 10:23
#2

Du har jo et ganske entydig svar der, du trenger ikke blytilsetning. Aldri sett den før. Flotte greier. Uansett, en gang på 70-tallet(eller var det 60?) hadde Tyskland noen andre saker i bensinen, som skulle være mye tøffere for ventilseter enn blyfritt, og dermed ble det designet så det skulle tåle den gangs standard. Som tilfeldigvis var nok til å klare seg med blyfritt.

Jeg gjør som deg, jeg har hatt i litt tilsetning, sånn i tilfelle, men nå har jeg nyoverhalt topp, og kommer ikke til å gjøre det. Jeg betalte 4500,- hos Auto-Teknikk, den ble glassblåst, slipt ventiler, byttet to ventiler, nye tetninger etc.

Når jeg ser hva som har blitt gjort med Tores cab, er kanskje ikke prisen for herdede ventilseter så mye like vel?

Skrevet av 02Ronny den 19-01-2015 20:01
#3

Alle M10 har vel herdede ventilseter?
Jeg har aldri kjørt blytilsetning på mine. Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster

Skrevet av Classic1602-72 den 22-01-2015 09:02
#4

Hvorfor booste og hvorfor 95 og ikke 98 oktan ??

Skrevet av 02Ronny den 22-01-2015 17:16
#5

Mulig dere ikke har problemer med å få tak i 98 oktan, men her i nord har de fleste sluttet å selge det. Vet kun om 1stasjon her i Rana som selger det nå.

Skrevet av 02-Ole den 22-01-2015 23:43
#6

Hvorfor 98? Originale M10 har jo knapt 9:1 i kompresjon, og over dammen går de på 89, premium er 91, så 95 må vel holde i lange baner, oktanmessig?

Skrevet av 02Ronny den 23-01-2015 06:44
#7

Det kan hende det er bare jeg som har den erfaringen?

Jeg fikk tenningsbank når jeg kjørte med 95 oktan på mine originale M10, og blåste et par toppakninger.
Jeg kjører bestandig med oktanbooster hvis jeg må fylle 95 oktan.

Med 89 oktan må vel tenningen være justert snillere?

Skrevet av Classic1602-72 den 23-01-2015 14:08
#8

Forskjellen på 98 og 95 er jo bare at 98 oktan har større motstandskraft mot selvantenning. Med så lav komp som 9.0:1 er man langt innenfor så 95 går veldig greit å kjøre med. Smile

Skrevet av 02Ronny den 23-01-2015 18:03
#9

Jeg fortsetter iallfall å kjøre med 98 oktan for å være sikker.Smile
Liten pris å betale for å slippe å skru mer enn nødvendig. Jeg fikk tenningsbank med 95 oktan.

Skrevet av Classic1602-72 den 24-01-2015 10:19
#10

Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. Smile

Skrevet av 2002turbo den 24-01-2015 10:40
#11

Classic1602-72 skrev:
Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. Smile



Smile

Jeg justere fortenninga på alle mine gamle biler slik at de tåler en slump med 95oktan innimellom.

Etanol ( E10 ) tilsetning er jeg derimot mer redd for. Det spiser pakninger og tiltrekker seg kondens !!!


02-Espen

Redigert av 2002turbo den 24-01-2015 10:51

Skrevet av 2002turbo den 24-01-2015 10:48
#12

02Ronny skrev:
Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster


Jeg har testet oktonbooster på 2002turboen en gang. Merket ingen forskjell.

Hvis man leser instruksjonen bak på flaska : "øker øktantallet med 5%eneheter pr 100 liter"
Vil det da si at en helflaske oktanbooster ( kr 160,- ) øker 100 liter 95oktan til 99,7oktan ?

02-Espen

Skrevet av JE den 25-01-2015 11:08
#13

2002turbo skrev:
02Ronny skrev:
Det eneste som er viktig når det gjelder bensinen er at den har høyt nok oktantall, dvs 98 oktan. Hvis ikke må man kjøpe oktanbooster


Jeg har testet oktonbooster på 2002turboen en gang. Merket ingen forskjell.

02-Espen


Du for ikke mer effekt av å kjøre med høyere oktan, hvis du ikke samtidig øker fortenning.

Hvis du sliter med tenningsbank, så kan det hjelpe med oktan booster.

Skrevet av 02Ronny den 25-01-2015 23:02
#14

Classic1602-72 skrev:
Du kan ha en tidligere fortenning med 98 oktan....uten å få tenningsbank. Så på eldre biler som ikke justerer tenninga automatisk med bankesensor må man sette rett tenningstidspunkt etter oktanen man velger å kjøre med. D.v.s at man kan kjøre like trygt med 95 som med 98 hvis tenning er satt rett. Smile


95 oktan= lavere tenning
Lavere tenning= lavere effekt.

Greit å ha de hestene som kan være i M10 en.

Skrevet av Classic1602-72 den 02-02-2015 16:24
#15

Men seinere fortenning gir og bedre moment fra bunnen.... fabrikken har derfor satt tenning hvor motor yter best på alle turtall og hvor den for minst slitasje. Er jeg litt vrien nå...? Wink

Skrevet av JE den 04-02-2015 02:10
#16

Classic1602-72 skrev:
Men seinere fortenning gir og bedre moment fra bunnen.... fabrikken har derfor satt tenning hvor motor yter best på alle turtall og hvor den for minst slitasje. Er jeg litt vrien nå...? Wink



Grunnen til at det er lavere tenning på lavt turtall er vel pga motoren roterer saktere,
dvs alt går tregere så man trenger ikke like mye tid for at alt skal rekke å skje.

På en tilnærmet original sugemotor så er vel eneste faremomentet med å justere tenninga høyere, å få tenningsbank.
Det er meget lite sannsynlig at det i det hele tatt finnes noe målbar økning av slitasje.

Fabrikken har nok lagt seg på en gyllen middelvei for hvilken tenning som gir mest effekt, samt med en god margin for å
unngå tenningsbank selv ved et noe lavere oktantall enn det de har spesifisert at bilen skal ha.

Det var min tanke.. Wink

Skrevet av Classic1602-72 den 05-02-2015 11:06
#17

Klart man mister moment hvis man har feil tenning på lavt turtall... at bensinen antenner på rett tidspunkt utifra hvilken posisjon stemplet har betyr mye. Tenningsbank er skadelig fordi forbrenningen starter for tidlig i forhold til at stemplet er på vei opp, og motorens mekaniske "vei" og forbrenningen jobber mot hverandre. Noe som fort blir skadelig....

Det optimale er at forbrenningen er på max når stemplet er på topp. Dvs at den må starte litt før.... starter den for tidlig.... for man tenningsbank. Jo raskere motoren går rundt, jo tidligere må forbrenningen starte for optimal effekt av forbrenningen. (det er en forbrenning...med treghetene det gir, og ingen eksplosjon) Smile