Emne: BMW 02/Classic :: -68 mod 2002
Skrevet av daggis den 27-01-2015 09:56
#1
Har hatt en -02 stående altfor lenge på gårdsplassen. En bil som har vært i familien nesten helt fra den var ny. Min far kjøpte den fra en som hadde hatt den i bare noen mnd. Arvet bilen da jeg var 18, og det er noen år siden :-). På den tiden var begunder yndlingsfargen og den ble lakkert. Fant ut at tiden og kunnskapene til å få gjort bilen i bra stand igjen strakk til. Så fikk tips om restaurering i Riga, Latvia. Litt skeptisk, men har sjekket en del med flere i Nord Trøndelag som har hatt gode erfaringer med dem. Rixcar heter de, og har spesialisert seg på klassiske biler.
Etter mye mailing og telefonkontakt ble det endelig klart for å få bilen nedover. Har mottatt de første bildene etter ankomst og etter at demontering har startet. Har planer om å beholde den mest mulig original. Få tilbake den originale gråfargen, Oceanis neu tror jeg den heter.
Skal prøve å holde liv i tråden så får de som er interessert se hvordan det går.
Dukker kanskje opp noen spørsmål fra meg også etterhvert om råd og tips til deler etc.
[img][/img]
Skrevet av daggis den 27-01-2015 09:59
#2
Prøvde å laste opp noen bilder uten hell :-(
Skrevet av daggis den 27-01-2015 10:06
#3
daggis skrev:
Prøvde å laste opp noen bilder uten hell :-(
Skrevet av 02-Ole den 27-01-2015 13:15
#4
Hei, og velkommen til 02/classic. Jeg bruker Photobucket til å laste opp bilder. Det gjør man ganske enkelt ved å først melde seg inn, det er gratis. Last opp bilder til photobucket, og når du skal ha dem ut på forumet, kopierer du linken til høyre for bildet, det er 4 å velge mellom, du skal ha den som heter IMG. Den limer du så rett inn i teksten her på forumet.
Jeg har også sett at Rixcar gjør en del arbeid, og resultatene ser bra ut. Det er ingen tvil om at en så "tidlig" bil bør holdes relativt original, spesielt i original farge!
Du får mye deler hos BMW enda, og litt til hos Walloth und Nesch.
Det er alltids ting som kan endres fra original, men det er ikke nødvendig om du bare skal på søndagstur. Du kan ta turen innom "Bilder og Fortellinger" her inne, for å se litt forskjellige versjoner. Det er alt fra perfekte originalbiler(Torleif...) til banebiler (JE´s gamle), og en hel del midt i.
Jeg liker litt modifisert, og ville kanskje gjort litt små endringer. Dersom motoren skal overhales, kan kanskje nye stempler med litt høyere kompresjon være noe? En Weber 32/36 forgasser gir et greit løft i effekt, uten at det er veldig uoriginalt, eller mindre kjørbart på vei. Kombinerer man dette med en litt kvassere kam(284 eller 292) og 1-2-3 Ignition e.l. har man kanskje 120 hestekrefter, i en veldig original innpakning som er veldig fin på veien.
Understell er det originale gummiforinger som gjelder. Polyuretan er en del stivere, og kan knirke. Om du vil ha noe litt sportsligere, er det polyuretan i stabstagforinger som gjelder, og eventuelt grovere stabstag. Bilstein HD dempere er stivere, uten at det blir hardt, kombiner med originale fjærer, eller Team Andexer Alpina Spec fjærer, som senker 15-20 mm, og er litt stivere.
Går du for alle disse endringene, har du en veldig pen bil som ser flott ut, og kjører fantastisk.
Skrevet av TorEnholm den 27-01-2015 20:16
#6
Velkommen i forumet. Godt å se at noen forbarmer seg over en ganske så sliten -02. Første år 2002 fortjener å holdes orginal synes jeg da. Men her inne i forumet er det takhøyde for alt. Som 02-Dag skriver er det 100% orginal biler og oppjazza banebiler i sjønn forening.
Om bilen var grå som ny, høres fargen som du nevner ikke riktig ut. Jeg har aldri hørt om nevnte farge på en -02, men jeg kan selvsagt ha feil. Jeg har større tro på Bristol Grau 058 (lys grå) eller Derby Grau 056 (mørk grå)
Vet ikke om du er interessert i å dele reg. nummer med oss??
Mer bilder er alltid velkommen samt erfaringer med verkstedet i Riga.
Redigert av TorEnholm den 27-01-2015 20:27
Skrevet av Torleif den 27-01-2015 20:58
#7
Enig denne bør holdes orginal siden den har vært i ditt eie er den sikkert komplett også slik at du slipper og lete etter korrekte deler
en orginal 02 som er i stand er helt grei langs veien
Skrevet av daggis den 27-01-2015 21:10
#8
Polaris neu da? Er nesten sikker på at det er navnet. Og mener reg nr er R-95897. Sjekker til i mårra så skal du få det helt sikkert. Kommer flere bilder etter hvert, var tungvint å ta det via Photobucket, så kommer det jo bare opp sim link til bildet
Skrevet av daggis den 27-01-2015 21:13
#9
Blir nok beholdt original, men kunne kanskje tenkt meg noen andre felger. Har samlet en del deler opp gjennom årene, og faren min har aldri kastet noe
Skrevet av TorEnholm den 28-01-2015 09:06
#10
Om du vil kan jeg sjekke med "arkivet" til BMW. De har fremdeles detaljer om bilen din som for eksempel produksjons dato, farge og etc.
Det ser også ut som du har norges eldste 2002, med et slik lavt chassis nummer har du nok en av de elste i hele verden. Av det jeg kan tyde er det bare produsert 769 stk 2002 før din bil. Men her på forumet er det BMW "guruer" som kan rette meg om jeg tar feil.
Tidsriktige alufelger er det vel ingen som sier i mot.
Redigert av TorEnholm den 28-01-2015 12:20
Skrevet av daggis den 28-01-2015 21:04
#11
Da kan jeg bekrefte at reg nr er R-95897. Husker ikke mitt nåværende utenatt, men den gamle traveren sitter :-) Fargen er Polaris Neu-BMW. Og chassinummer er 1600770. Veldig hyggelig hvis du kan finne ut mer eksakt dato for produksjon.
Skrevet av 02-Ole den 28-01-2015 23:18
#12
Fargen Polaris Neue, fargekode 060 ble brukt som erstatning for 057 Polaris, som hadde en feil. Neue er brukt på ganske tidlige biler, men ikke de aller tidligste. Så vet du det :-)
Stort sett kalles den bare Polaris. Lagt ved en lenke til et bilde av fargen.
https://www.2002a...%20tii.jpg
Skrevet av Torleif den 28-01-2015 23:37
#13
daggis skrev:
Da kan jeg bekrefte at reg nr er R-95897. Husker ikke mitt nåværende utenatt, men den gamle traveren sitter :-) Fargen er Polaris Neu-BMW. Og chassinummer er 1600770. Veldig hyggelig hvis du kan finne ut mer eksakt dato for produksjon.
denne er nok mest sansynlig produsert i januar 68 eller tidlig februar håper du har valgt rett verksted til restaurering denne fortjener det beste
Skrevet av Torleif den 28-01-2015 23:39
#14
Skrevet av TorEnholm den 29-01-2015 04:57
#15
Ser ut som du har litt detektiv arbeid foran deg.
Her er svaret jeg fikk fra BMW Group Archiv:
Dear Mr Enholm,
Thank you for your email.
The BMW 2002 VIN 1600770 was manufactured on January 24th, 1968 and delivered on January 26th, 1968 to the Netherlands. The original colour was Tampico, paint code 005.
We hope this information is helpful for you.
Yours sincerely,
Andreas Harz
BMW Group Archiv
Skrevet av daggis den 29-01-2015 08:29
#16
Hmmmmm. Min far kjøpte den brukt i Haugesund. Historien han ble fortalt og årsaken til at bilen ble solgt var en tragedie. Men forstår ikke det med fargen, og finner ikke det navnet du skrev her:
http://www.dagsit...colors.htm
Skrevet av daggis den 29-01-2015 08:31
#17
Takk Torleif, må finnes en enklere måte å laste opp bilder enn via Photobucket??
Skrevet av daggis den 29-01-2015 10:55
#18
Her er en med Tampico 005, finner ikke noe som ligner dette noen steder på bilen, så her må det være en feil noe sted.
http://www.bmw200...s-tampico/
Skrevet av 02-Ole den 29-01-2015 14:34
#19
Det kan være at bilen ble omlakkert på ordre da den fortsatt var på fabrikken, eller hos forhandler da den var ny. Da vil det være godt arbeid som er utført, og vanskelig å finne spor av med det blotte øye.
Jeg ville sjekket gamle vognkort, Statens Vegvesen vet kanskje noe også? Uansett ville jeg dobbelsjekket med BMW-arkivet. Sjekk at VIN nummeret stemmer også. Er det samme nummer på motorblokk, i døra på førersiden og på rattstammen?
Dersom bilen ble levert fra BMW i 005 Tampico, vil det være den originale fargen, og den du bør velge, fra er salgsverdi-synspunkt. Jeg syntes at Tampico er finere enn Polaris, men det er jo personlig preferanse.
Det viser seg at mye rart er levert på disse bilene, så det er ikke alltid alt stemmer med katalogen, og noen indikasjoner på utstyrt, versjon etc. stemmer ikke alltid. Noen Tii-er, som ikke skal ha "snorkel" på frontstykke, har det like vel, noen fargekombinasjoner som ikke var "valg" er levert.
Skrevet av TorEnholm den 30-01-2015 08:57
#20
Her har du en norsk 1967 1600-2 tampico som viser fargen godt:
http://www.02clas...oto_id=727
Redigert av TorEnholm den 30-01-2015 11:30