Emne: BMW 02/Classic :: 1974 BMW 2002 Turbo

Skrevet av e30 tic den 22-02-2015 19:03
#1

Tenkte å legge ut litt rask info om min ny innkjøpte og eldste bil i flokken

Har egentlig aldri vert på utkikk etter 02 eller en Turbo spesielt men når spesielle biler (BMW) dukker opp har jeg litt vanskelig for å la dem gå forbi meg Wink

Bilen er en 74mod, kom til Norge i 2001, den ble da etter 3 dager kjøpt av han som hadde den til han døde og jeg fikk kjøpt denne arvingene.

Selve bilen skal ikke startes på før til høsten, men jeg velger å starte en tråd både for å vise bilen samt komme i kontakt med folk som kjenner disse bilene bedre enn meg og gjerne har deler og tips.

Bilen er komplett, og kunne nok med relativt enkle grep blitt satt på veien til sommeren men det er ikke det jeg ønsker, en slik bil fortjener å bli like fin som den dagen i 74 da den trillet for første gang.

Planer:
-Ribbes fullstendig
-Overhale motor
-Montere tilbake org turbo (overhales)
-skifte alt av slite deler
- få fatt i nye dørtrekk forran
- skaffe ny midtkonsoll
- Skifte alt nødvendig stål og få kjøpt så mye som mulig nytt.
- Alt av gummi pakninger nytt
- Skifte listverk dersom det finnes nytt?
- Montere tilbake den originale 4 trinns kassen


Bilen har stått i ro i flere år på samme sted med brekket på så det var morro å få bilen til å trille, etter litt banning og luft i hjula så kom den

TITTEEEIII

i55.photobucket.com/albums/g148/golf_cab/2002%20turbo/2015-02-12%2021.37.33.jpg


Når det gikk opp for meg hva jeg egentlig hadde kjøpt og hva det koster for gammal rust som ikke starter
i55.photobucket.com/albums/g148/golf_cab/2002%20turbo/2015-02-12%2021.37.51.jpg

Vel hjemme ble det vasking, regnvær og mørke stopper ikke en vestlending. Avfetting, høytrykk og 400w arbeidslampe hjelper på

i55.photobucket.com/albums/g148/golf_cab/2002%20turbo/2015-02-13%2023.33.23.jpg

Redigert av e30 tic den 22-02-2015 19:17

Skrevet av steinsus den 22-02-2015 21:22
#2

Dægen, er ikke hver dag man snubler over noe slikt.

GRATULERER !!!!

Skrevet av 02-Oivind den 22-02-2015 21:49
#3

Gratulerer med en av de få i Norge! Smile
Tidlig utgave ser jeg, iom at eksosen kommer ut på høyre side. Er den AA-registrert??

Skrevet av geirm den 22-02-2015 22:52
#4

Oiii, original Turbo blir aldri feil. Gratulerer med ervervelsen, håper du holder oss oppdatert.

Geir...

Skrevet av e30 tic den 23-02-2015 08:32
#5

Takker, det klør litt etter å begynne på den Smile

Husker ikke prod nr men det er 10xx, må sjekke, stusset også over eksosen og bakplata.
PP skilter mener jeg å huske

Skrevet av 02-Ole den 23-02-2015 11:00
#6

Flott bil. Dersom den er original, kan den være verdt nesten like mye urestaurert. Turboen vet jeg ikke om du får overhalt, det finnes ikke deler etter hva jeg hører. Noen turboer ble levert med 5 trinns girkasse, sjekk at den du har faktisk er "feil" først.

Skrevet av e30 tic den 23-02-2015 12:04
#7

org kassen og mellom aksel fulgte med og historien sier at den ble skiftet av forrige eier men jeg skal sjekke det opp selvsagt.

Syns det blir feil å ha en 02 turbo som kun er fin på avstand. Syns også det blir feil å "spare" seg til mål, dvs å gjøre minst mulig utav det så det ser helt ut. Slik jeg ser det er det alt eller ingenting. Når en original bil først har rust gjelder det å få det bort og få bilen strøken igjen. At en strøken 02 er verd mindre enn en med rust hist og pist og "urørt" lakk er for meg vanskelig å forstå.

Skrevet av geirm den 23-02-2015 13:21
#8

Ikke noe å lure på, reparer bilen å sett den I så god stand du mener den bør være for at det skal være hyggelig å eie den. Ikke nødvendigvis penger å tjene på det på kort sikt men over tid er jeg sikker på at det er fornuftig. Det mest kompliserte på en Turbo er uten tvil motoren, den må være helt på strekk for at det skal være morro. Jeg har kjørt et par Turboer gjennom årene, ingen av de gikk slik de skulle, ikke morro.

Geir...

Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av e30 tic den 23-02-2015 13:55
#9

Jeg ser det som realistisk å bruke mellom 100 og 150 i ren påkost, da er all egen innsats selvsagt utenom. Vis planen var raske penger hadde nok en annonse på Ebay vert det enkleste uten å gjøre annet enn vask.

Motor ja, blir spennende. Det enkleste hadde uten tvil vært en ny m10 med ny motorstyring, moderne duser etc men det blir også helt feil. Får brette opp armene å gi gass til høsten

Skrevet av 02-Ole den 23-02-2015 15:24
#10

Å gå helt på moderne EFI er kanskje uheldig, fordi det er veldig uorigianlt. Det er kanskje lov å "jukse" litt. Elektronisk tenning kan være noe, Pertronix er mest originalt, men 123-Ignition er mer stabilt. Kugelfischer er egentlig et godt system, det må bare taes vare på, samt være i god stand. En moderne turbo vil nok gjøre livet ditt både enklere og mer behagelig. Du mister den originale "02 Turbo" følelsen da. Som Geir sier, din bil, gjør som du har lyst :-) Jeg nevnte bare dette med "bevaring" fordi det er en trend, og det tydelig populært, mtp. gjensalg.

Syntes det er kjempeflott at du vil ta vare på bilen uansett, og er tro mot originalen. Jeg er slett ingen "originalpolitzei" men når det gjelder 02 Turbo syntes jeg det er viktig å holde dem i en stand hvor de kan settes til originalstand enkelt. Det vil du oppnå med moderne turbo, og elektronisk tenning, samtidig som du får litt mer "kjørbarhet"

Skrevet av e30 tic den 23-02-2015 17:56
#11

det står en nyere garrett på nå og det er jo helt klart potensial ifra den gamle KKK'en men er litt i tvil hvor mye jeg vil endre på. Men det kunne med fordel vert noe som hjalp til å snurre i gang noe før 4500.. lav komp hjelper ikke på.
Stift tenning har jo sin sjarm det Pfft

Må vertfall gå over hele kugelfischer pumpa da oljen der neppe har vert så bra

Skrevet av 2002turbo den 23-02-2015 22:16
#12

Gratulerer :-) velkommen i klubben !

Få den til å gå skikkelig før du begynner å demontere.
Det er mye mer motiverende senere under restaureringen.

På et chassis nummer som starter på 429xxxx , så er det kun 100% originalitet som gjelder.
Ta det i det tempoet som passer deg, men styr unna uoriginale løsninger.
Dette er en samlerbil, ingen "Gatebil" !

Skrevet av geirm den 23-02-2015 22:55
#13

Nå er vel jeg ikke kjent her på forumet forå være "die hard" original tilhenger, derfor tillater jeg med å komme med noen forslag:

- Original turboen legger du på hylla og kjøper en moderne turbo og westegate, få en proff til å beregne.
- Tenningsanlegg, her ville jeg invistert I et fullt programerbart anlegg. Jeg ville beholdt fordeleren pga. utseende, men kjørt på med banke og map sensor, spjeldvinkel og hele greia for å få det max kjørbart.
- Om du må overhale motoren hadde jeg øka grunnkompen til rundt 8,5 - 9:1 (ikke farlig nå som du har bankesensor)
- Øke ladetrykket slik at du får 200+ hester om nødvendig bruke kaldstartdysa (den bytter du til en moderne Bosch dyse) koblet til det programerbare systemet du allerede har kjøpt for å være sikker på at den ikke går magert.
- Vurder elektrisk wastegate slik at du kan kontrollere momentet

Dette er tiltak som ikke syns, vil ikke foringe verdien av bilen, heller tvert imot.

Alex von Valkenhausen sa I et interjuv at M10 turbo motoren var den motoren som han hadde hatt ansvaret for han var minst stolt av. Gjør Alex stolt og rett opp feila fra den gangen.

For å få dette konseptet til å lire må du selfølgelig sørge for at KF pumpe og dyser, spjeld og stag/gassoverføring er 100% (det må du uansett).

En 02 uansett modell er ikke noe morro å kjøre om ikke alt er perfekt, den må bremse, styre og "handle" minst like godt som når den var ny.

My 50 cent

Geir...

Skrevet av e30 tic den 24-02-2015 10:09
#14

Takk for det Espen

Å få den til å gå helt 100 blir nok vanskelig pga topp pakningen men skal vertfall få den til å gå normalt på alle 4 osv.

Jeg like tankegangen din Geirm men er fortsatt litt betenkt netopp fordi det er en org bil, men heldigvis har jeg god til å vurdere løsninger frem til høst vinter.

Man kan selvsagt modernisere slik at ting virker bedre enn originalt uten at det vises. Men starter man først med sprut har det lett for å balle på seg, da skal det lages til med en "usynlig" trigger bla.
Skal man supplere med bensin via 1 ekstra dyse så kan man spørre seg om vitsen med å beholde KF.

Ang turbo så tror jeg ladetrykket kan komme en liten evighet før 4500rpm med en moderne kule lagret sak.
Jeg tror det er vel så viktig som å øke komp. jeg har en M20 2.9L som lader bra ifra 2000rpm og den har også lav komp 7.3:1 (samme som Alpina B10 Bi turbo)

Uansett hva jeg ender på så blir det dokumentert og ting skal gjøres skikkelig. Det skal se originalt ut og ingen inngrep skal gjøres som ikke lett kan reverseres

Skrevet av geirm den 24-02-2015 19:27
#15

2002turbo skrev:
Gratulerer :-) velkommen i klubben !

Få den til å gå skikkelig før du begynner å demontere.
Det er mye mer motiverende senere under restaureringen.

På et chassis nummer som starter på 429xxxx , så er det kun 100% originalitet som gjelder.
Ta det i det tempoet som passer deg, men styr unna uoriginale løsninger.
Dette er en samlerbil, ingen "Gatebil" !


Espen,

Jeg er redd du er totalt på jordet

1 - De fleste om ikke alle Turboer som har gått frem til nå uten en skikkelig gjennomgang av motoren har store issues: sug og tilbakeslags ventiler I pumpa lekker, dysene forstøver dårlig, pumpa er full av gugg som gjør at romknasten ikke roterer som den skal, vakum slanger som ikke er tette, tomgangsystemer som ikke virker lenger, innsug og eksos ventiler som ikke tetter, forbrenningsrom som er svarte som natta av sot, tennhus som har så mye høydeslark at tenninga endrer seg 10 grader ved pådrag, slark på overføringsstag og spjeld.............

Alt dette gjør at du ikke får den til å gå orntlig før motoren er proft overhalt. Joda, du får den til å gå, brukbart til og med. Men ikke skikkelig, ikke slik den skal.

2 -Samlerbiler står på museum og blir ikke kjørt. Skal du bruke bilen, å det må vel være målet, må du ta noen grep for å få kjøreglede

Det finnes vel knapt ei Porsche 930 Turbo med original turbo, de har look alike kulelagra twin scroll turbo fryktelig mange av de. Om du var I markedet for en 930 T og hadde prøvekjørt to like biler, den ene med standard turbo og den andre med oppgradert turbo er jeg sikker på du ville ikke en gang vurdere den med original turbo.

Igjen, kun mine 50 cent


Geir...

Skrevet av geirm den 24-02-2015 19:32
#16

Det er ikke meningen og stjele tråden din E30 tic, men temaet vi diskuterer er utrolig morsomt og siden du bringer til torgs en vassekte TURBO blir det extra spennende å høre andres meninger.

Geir...

Skrevet av e30 tic den 24-02-2015 19:35
#17

Det er bare å gi gass folkens det er nettopp derfor det heter diskusjonsforum...eller i dette tilfellet debattforum.

Det fins alltid flere veier til mål uten at kun en er den riktige

Skrevet av bmwm2 den 24-02-2015 20:51
#18

Ser det er litt delte meninger om hva som er greit og ikke greit ang. overhaling her.
Kan opplyse at jeg holder på og overhale en org. turbo motor om dagen og har nå hatt kf. pumpa og dysene til overhaling.
Denne motoren kommer til og bli helt org. med org. turbo, tenning og alt som det en gang var.
Men det koster og få satt den tilbake i god org. stand dessverre.

Skrevet av e30 tic den 24-02-2015 23:10
#19

Skal i org bil antar jeg? noen tråd på den noe sted? Hva og hvor har KF pumpa og dysene vært da?

Skrevet av bmwm2 den 25-02-2015 02:47
#20

Ja motoren hører til en av de 3 "norsk" solgte bilene. Det er ikke noe tråd eller offentlig publisering om bilen eller restaureringen noe sted etter ønske fra eier.
Pumpa og dysene ble overhalt hos koller & schwemmer i Tyskland.