Emne: BMW 02/Classic :: elektrisk

Skrevet av 02dag den 16-04-2015 21:20
#1

Har noen småting som jeg ikke finner ut av og noen som jeg må ha bekreftet.

- Slår på tenning og vindusviskerne starter å gå. Jeg tror dette skyldes at forsinkelsesreleet alltid er 12v ut på M, som jeg antar er styring til vinduspussermotoren. Forsinkelsesreleet fungerer forsåvidt, det vil si at det slår over når jeg holder inne vindusspyler(høyre hendel dratt tilbake) i mer enn noen sekunder. Dessverre er det overslag i hele releet og jeg har to stykker som er likedan. Jeg antar at mine observasjoner er riktige?

-Temp og bensinmåler går til full tank og glovarmt når jeg slår på tenning. Har prøvd flere instrumentpanel her og det er det samme på alle sammen. Det er ikke jordoverslag i ledning fra f.eks tank til måler og tanksensor viser for øyeblikket 38 Ohm. på full tank viser den ca 120 ohm. Hvis man legger ledning til jord vil man få samme oppførsel. Jeg har ingen ide om hva dette kan være. Har prøvd å koble vekk forskjellig utstyr i instrumentpanelet, men ingen forandring.

- Hornet vil ikke gi lyd, uansett hva jeg gjør. Jeg hører at releet slår inn og ei halogenpære jeg koblet inn på ledningen for hornet lyser, men absolutt ingen lyd...wtf!

- Dørbrytere og innelys virker ikke som forventet, og blinklys har jeg ikke startet å feilsøke en gang. Alle andre lys virker men baklysa er selvfølgelig litt ustabile. Vil ordne dette med sølvpapir e.l. ganske snart.

- Hadde litt dårlig kobling til jord for motor og starter. Det førte til at brun jordledning til dynamo smeltet og den fjæra som drar gassen tilbake begynte å ryke. Vil altså si at all strøm gikk gjennom disse to.

Skrevet av Bassik den 17-04-2015 18:19
#2

Høres ut som du ikke har jording til karosseri

Skrevet av 02-Ole den 17-04-2015 18:48
#3

Enig, jeg tipper du har svidd et jordingspunkt. Puss ned, og sørg for god kontakt, og koble fra jordingen til varmeapparatet. Kontakten der gir ofte hodebry.

Skrevet av 02dag den 17-04-2015 21:02
#4

Skal gå over jordingspunkter som foreslått.

Men ingen som har noen synspunkter på forsinkelsesreleet til vindusviskeren?

Skrevet av 02dag den 18-04-2015 17:03
#5

Har gått over alle jordingspunkter og pusset vekk lakk og dritt. Ingen merkbar forskjell på målerne men ladelyset og oljelampa ble merkbart sterkere.

Hornet er fortsatt helt dødt. Har testet med flere andre horn, men ingen virker. Releet slår inn som sagt og ei lampe lyser, hvis jeg kobler inn den.

Skrevet av 02dag den 07-05-2015 07:50
#6

Etter mye feilsøking har jeg fått ordnet alle lys, temp og drivstoffmåler og hornet fungerer igjen.

For målerne var problemet at drivstoffmåleren var svidd og kombinasjonen med tempmålerenb gjorde at det ikke gikk an å bytte bare den. Måtte bytte hele instrumentet og la opp en ekstra jording direkte til chassis bak på instrumenthuset.

Blinklys viste seg å være en ledning som hadde falt av, litt dårlig jording på et par av pærene. Byttet også releet. Under feilsøking kan det lønne seg å koble forbi releet.

Horna viste seg altså å være at de "går ut på dato"!

Hadde altså fem stykker som ikke fungerte. Dette var litt rart for fire av dem hadde vært på biler hvor de fungerte når jeg tok dem av. Tenkte da at jeg ikke hadde noe å tape på å skru fra hverandre en av dem. Inni der viste det seg at dette var en veldig enkel konstruksjon. En spole med en magnet. I tillegg var det en bimetallbryter som hadde noe som lignet stifter. Disse stiftene var selvfølgelig veldig korroderte, men med litt sandpapir så ordnet det seg.

Her er enheten som feiler:

[img]https://www.dropbox.com/s/2dqdd53113qg717/DSC_0295.JPG?dl=0[/img]

Har nå bare igjen innelyset, men der vet jeg at god jording er alfa og omega. Problemet her er at det ene jordingspunktet er under taktrekket oppe i hjørnet. Jeg får se hva jeg gjør her.

Hvis noen har et forsinkelsesrele til vinduspusserne så er jeg interessert.

Redigert av 02dag den 01-01-1970 01:00