Emne: BMW 02/Classic :: Hva kan jeg bruke fra e21 323?
Skrevet av kolstad den 02-05-2015 21:13
#1
Har fått meg en e21 323 delebil, Jeg har hørt det er mulig å bruke bremsene fra e21 for å bygge om til ventilerte skiver fram og bak på min 02? Hva trenger jeg i tillegg om jeg skal flytte over? min 02 er 1974 forgasser. Må jeg bytte pumpe også?
Skrevet av geirm den 03-05-2015 10:01
#2
Du kan bruke nav og skiver om du har TI/TII/TURBO fjerbein og den store bremsekraft forsterkeren med 23mm hoved sylinder. Du kan også bruke kalipperen, men da må du bygge om fra dobbel til enkel krets forran. Da bruker du hoved sylinderen fra 323 (23mm) og fjerner et sett bremserør. Bak bør du byte bremse sylindrene fra 15 til 17mm.
Om du ikke har den store bremsekraft forsterkeren tror jeg det går å bruke std 2002 men du bør byte til 23 mm hovedsylinder.
Geir...
Skrevet av kolstad den 03-05-2015 18:02
#3
ok. så da må jeg ha fjerbein. Noen som har dette? Mener jeg har lest tidligere at det er mulig å bruke bærebroene bak fra 323? Har lyst på bremseskive bak også. Har lyst å få godkjent min med turbo så derfor trenger jeg oppgradere bremsene. Skal også bruke diffen fra 323, om jeg bytter innerste drivknutene så trenger jeg ikke shims?
Skrevet av tepe den 03-05-2015 22:51
#4
det går å flytte over bærearmene. men e21 har fjæra på demperen og ikke demperen bak fjæra som 02 så det betyr endel omsveising av enten lenkarm eller innfestingen i karosseriet som originalt ikke tåler hele vekta. Bytte av indre drivledd gir ikke automatisk rett lengde på stikkakselen. mål lengda før og etter. spacerne til 02 med e21 diff er ca 3mm tykke. Tii fjærbein kan være vanskelige å få tak i, men det finnes et alternativ til med å bruke navet fra en 315-320/4 de passer på standard 02 fjærbein og 323 skivene passer på (jeg har denne varianten på touringen)
Skrevet av 02-Ole den 04-05-2015 11:23
#5
Det er M20 motoren? Da kan du jo forsøke å få 02 godkjent med den, i stedet for turbo? Vekten er omtrent lik, så vidt jeg husker. Skiller 15-20 kg på en tii og en M20 motor. Med turbogreier, er du vel på samme vekten. Da er girkassa fra 323 topp å bruke.
Tii-fjærbein er ikke så gode å få tak i, jeg ville heller solgt nav og frembremser til noen som kan bruke det, og bruke de pengene på bremser som passer på din bil. 323 bærearmene er det bare å glemme å få godkjent. Du må sveise om noe uansett, og det får du aldri godkjent.
Skrevet av kolstad den 04-05-2015 18:37
#6
Kjøpte bilen for å få diffen, er ikke motor å gir i den. Men har hentet volvo caliptere så jeg vil prøve å bygge ventilerte skiver fremme. Er vel vanskelig å få godkjent wilwood bremser om jeg skal prøve å få den godkjent som turbo? Noen som vet om bremsetrommler bak fra 320 e30 kan passe?
Skrevet av tepe den 04-05-2015 21:43
#7
sjekk denne linken
http://www.2002tu... utrolig velbygd norsk turbo
Skrevet av kolstad den 04-05-2015 23:23
#8
Vet du om han er her på forumet?
Skrevet av steinsus den 05-05-2015 23:14
#9
Han er ikke her på forumet, og lite på Bimmers, men send en mail til han via hjemmesiden så tar han kontakt, han er en veldig hyggelig Notodding han også.....
Vh. Stein
Redigert av steinsus den 06-05-2015 16:34
Skrevet av kolstad den 17-06-2015 22:20
#10
tepe skrev:
det går å flytte over bærearmene. men e21 har fjæra på demperen og ikke demperen bak fjæra som 02 så det betyr endel omsveising av enten lenkarm eller innfestingen i karosseriet som originalt ikke tåler hele vekta. Bytte av indre drivledd gir ikke automatisk rett lengde på stikkakselen. mål lengda før og etter. spacerne til 02 med e21 diff er ca 3mm tykke. Tii fjærbein kan være vanskelige å få tak i, men det finnes et alternativ til med å bruke navet fra en 315-320/4 de passer på standard 02 fjærbein og 323 skivene passer på (jeg har denne varianten på touringen)
Hei igjen. Hvilke clliptere vil passe til det sistnevnte alternativet? Hub har jeg fått tak i fra Iemotorsport.
Skrevet av tepe den 17-06-2015 23:40
#11
kolstad skrev:
tepe skrev:
det går å flytte over bærearmene. men e21 har fjæra på demperen og ikke demperen bak fjæra som 02 så det betyr endel omsveising av enten lenkarm eller innfestingen i karosseriet som originalt ikke tåler hele vekta. Bytte av indre drivledd gir ikke automatisk rett lengde på stikkakselen. mål lengda før og etter. spacerne til 02 med e21 diff er ca 3mm tykke. Tii fjærbein kan være vanskelige å få tak i, men det finnes et alternativ til med å bruke navet fra en 315-320/4 de passer på standard 02 fjærbein og 323 skivene passer på (jeg har denne varianten på touringen)
Hei igjen. Hvilke clliptere vil passe til det sistnevnte alternativet? Hub har jeg fått tak i fra Iemotorsport.
Da bruker du 4stempla caliptere fra volvo 240 med en tynn shims mellom calipter og fjærbein
http://www.biltem...msecaliper
Skrevet av 02dag den 27-07-2015 01:17
#12
Kalipperskruene kommer originalt med ei skive. Den skiva er nok å ha imellom kalipper og fjærbein.