Emne: BMW 02/Classic :: Innsprøyting 72 mod CSI ( D-Jetronic )

Skrevet av Nikki den 11-04-2007 09:04
#1

Hjelp!!!
Hadde et tilfelle i fjor hvor bensinpumpen ikke fikk kjørt opp trykk ifbm start av motor. Resultat: En sylinder fylles med bensin, og selvfølgelig umulig å dreie veivaksel. Trodde / håpte det var en liten partikkel som lå i dysespiss, da motor funket fint resten av sesongen.

Ved oppstart etter vinterdvalen i år startet den fint og jeg fikk dullet med den ifbm vårpussen. Dessverre har dette nå skjedd igjen. Lokaliserte da at det var sylinder nr 2 som ble fylt, og bestemte meg derfor å kjøpe en ny dyse. Denne kom i går og ble montert. Når tenning ble slått på gikk bensinpumpen noen sekunder før den stoppet ( som den skal ). Hadde derfor forventninger til at dette kunne være løst, men den gang ei. Det kan virke som om når en har dreiet motor blir en eller flere dyser stående åpen, slik at det ikke oppstår trykk i systemet. Motor går da omtrent som om den ikke får luft på turtall lavere enn 4000 omdr. Røyklegger garasje på særdeles kort tid, naturlig nok, da motor druknes av bensin. Har ikke sjekket hvilken sylinder som nå skaper seg, men mistenker at hjernen eller en føler kan være ustabil.
Er det noen som har erfart lignende, og som kan gi meg gode råd.
Tips mottas med takk!!!

Kan også kontaktes på tlf. 992 888 16.

Skrevet av 02Ronny den 11-04-2007 21:16
#2

Hei Nils

Et par ting du bør sjekke:

- tallerkenen i luftmengdemeteret.
Ta av innsugsslangen på luftmengdemeteret og se at tallerkenen ikke er løs og at det er jevn åpning mellom tallerken og huset. Den skal under ingen omstendighet ta borti huset. Den skal "ligge" midt i hullet. Bruk følerblad for å sjekke at dette.

- Styretrykket/ styretrykksregulatoren.
Husker ikke hva styretrykket skal være på din bil, men det kan sikkert et ev. BMW verksted finne ut for deg.


Håper dette kan være til hjelpSmile

Skrevet av bmwm2 den 12-04-2007 11:46
#3

Hei Nikki jeg tror det svaret du fikk av 02 Ronny ikke ga deg noen oppklaring da han her har blanet sammen din D-jetronic bla.323`en sin K-jetronicWink
Hvis du mener at dysene dine står åpene hele tiden er det som du selv sier sannsynelig at det er noe galt med hjernen da det er bare den som styrer åpningstiden på disse. Er det derimot slik at dysene åpner men ikke lukker etter at de mister spenningen som de skal fra hjernen er det dysene som er trege/slittePfft
Dysene kan også få problemer med og lukke dersom bensin trykket er altfor høyt (mellom 2,5-3,0bar er rett). Dysen kan du teste ved og ta de ut av innsuget la ledningene og bensintilførsel stå på for så å kinne på starteren og så om de pulser eller står åpene.
Jeg ville begyent med å kont. bensin trykket , tatt dyse testen og til slutt lånt en annen hjerne til motorenSmile

PS. Se etter at alle jord forbindelser har ordentlig kont. da dette også er av avgjørende betydning for disse gammle og for da tiden svært avanserte innsp. systemerWink

M.V.H. for 02/classic teknisk konsulent Stig j.Cool

Skrevet av 02Ronny den 12-04-2007 17:28
#4

Selvfølgelig blandet jeg K og D- jetronic............Angry