Emne: BMW 02/Classic :: Vifta går i radiator?
Skrevet av tii-hallvard den 14-11-2015 11:39
#1
Hei.
Trenger hjelp til å få plass til vifta/radiator.
Vifta går i radiator i bunnen. Skjønner ikke hvordan jeg skal få plass.
Sist helg gikk det en radiator og ei vifte p.g.a. dette. Det var sånn jeg fant ut av det
kjøpte ny fra Bavaria, og skulle prøve igjen med en annen radiator i dag. Den tar i i bunnen - på toppen ser det ok ut - selv om det er lite klaring der også.
Noe som kan hjelpe?
Redigert av tii-hallvard den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Rune M2-touring den 14-11-2015 12:33
#2
Hei,
Sjekk om du har riktig vannpumpe i bilen din. Det finnes vannpumper fra E12 for eksempel som bygger litt mer i lengderetning enn de som sitter i 02. Ellers kan gearkassefestet ditt kanskje være dårlig? Da vil motoren gjerne tilte ned litt i bakkant.
Skrevet av tii-hallvard den 14-11-2015 18:35
#3
Takk for tips Rune.
Sjekket gearfeste ved å jekke kassa lenger opp. Det hjalp ikke noe. Pumpa er orginal så det var ikke den.
Takk for tlf hjelp Terje.
Har byttet front på bilen - har slitt og dratt i den for å få litt mer plass til radiator og sett på de to radiatorene jeg har. Hadde en nisse radiator med flens i bunnen - den gikk ikke. Hadde også en uten flens. Den satt i bilen originalt. Da fikk jeg 3-4 mm klaring i bunnen. Ser ut som det var det som skulle til. Bilen min hadde originalt aircondition. Derfor hadde den originale radiatoren en annen vinkel på røret i bunnen. Trodde ikke det hadde noe å si nå som jeg har tatt ut alt til airconditionen. Kikket derfor ikke så nøye på resten av de to radiatorene. Men at de er forskjellige ut over vinkel på et rør, har jeg sett nå.
Noen som vet om det er forskjell på om det er tii eller ikke?
Redigert av tii-hallvard den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Rune M2-touring den 14-11-2015 18:44
#4
Tii har en annen vannpumpe enn forgasser motorene. Forskjellen er stussene ut fra pumpa. Radiatorene er like på tii og forgasser. Turbo har en bredere radiator, men den har samme tykkelse som de andre. Det finnes noen radiatorer som er tilpasset tropisk klima, men jeg vet ikke om disse har annen tykkelse. Sikkert andre her inne som vet
. Lykke til med feilsøking.
Skrevet av tii-hallvard den 14-11-2015 18:46
#5
Takk igjen. Dårlig klaring i bilen min da. Punktum. Ser ikke at det er mer jeg kan gjøre.
Hva er disse til?
http://www.wallot...30-03.html
Skrevet av Torleif den 14-11-2015 18:50
#6
tii-hallvard skrev:
Takk igjen. Dårlig klaring i bilen min da. Punktum. Ser ikke at det er mer jeg kan gjøre.
Hva er disse til?
http://www.wallot...30-03.html
De er lås blikk som skal under skruene til vifta
Skrevet av Rune M2-touring den 14-11-2015 19:05
#7
Du bør nok smi litt på frontstykket ditt så du kan flytte radiatoren litt lenger frem. Det er ikke usannsynlig at det er dårlig passfom på frontstykket som er årsaken. Hvis du har original motorfester (som flexer en del), vil jeg anbefale minimum 10 mm klaring mellom vifte og radiator.
Skrevet av tii-hallvard den 14-11-2015 21:59
#8
Må nok jobbe litt mer med den da ja. Får se hva jeg gjør.
Skrevet av tii-hallvard den 19-11-2015 20:31
#9
Noen som kan si meg hvor langt ut vannpumpa stikker fra motoren?
Begynner å bli alvorlig lei den bilen nå.
Skrevet av Torleif den 19-11-2015 21:18
#10
Blir du lei
prøvde og måle på bilen som står i garasjen men følte det ble vanskelig og se det så skal måle på en av motorene jeg har stående i morgen du for kose deg med tankene på og kjøre 02 til sommeren
Redigert av Torleif den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Torleif den 22-11-2015 16:12
#11
Hei Hallvard har målt på en jeg har stående og det er 10,5 cm fra motor blokk og ut til det ytterste punktet på vannpumpen
Skrevet av tii-hallvard den 23-11-2015 21:54
#12
Har riktig avstand, og riktig pumpe. Riktig avstand fra hjelpesnekke til inni front (Terje har målt bilen sin - 44 cm til framkant av bolt på hjelpesnekka. Så må prøve å få motor ca 5 mm lengre bakover? Prøver å løsne motorfester og "jekke" den bakover. Så for vi se om det gjør susen. Klør meg MYE i hodet her. Hvis det ikke hjelper - blir det elektrisk vifte.
Takk for hjelp Torleif og Terje.
Skrevet av 02-Ole den 24-11-2015 08:02
#13
Jeg måtte også over på elektrisk vifte etter å ha byttet motor i min. Aner ikke hvorfor, men slik var det. Jeg brukte IE sine stive gummifester til motoren, ellers endret jeg ingen ting. Det var bare ikke plass lenger. Prøvde å få motoren lenger bak jeg også, uten hell. Så jeg kan ikke si annet enn at elektrisk vifte fungerer fint.
Skrevet av Torleif den 24-11-2015 21:03
#14
Høres rart ut har ikke hatt dette problemet etter og ha hatt ute motor for meg så virker det som det er noe feil med girkasse feste / motorfester har du kontrollert at disse er riktige husk at girkasse feste står i spor som kan skyves enten fremover eller bakover her er også høyden viktig så ikke motoren tipper bakover.