Emne: BMW 02/Classic :: Karrosseri bytte '02
Skrevet av darwin02 den 06-09-2007 07:40
#1
Hei.
Er det noen som har erfaringer med karrosseribytte, hva som kan/må gjøres, godkjenninger osv. ?
Skrevet av oyvind den 06-09-2007 09:02
#2
Hei
Hvis det er rust som er problemet så får du ikke karrosseribytte da må du bruke minst 40% av gamlebilen i en rust rep. jeg spurte om dette i Drammen og det er på Biltilsynet du spør hva du får lov til det kan være litt forskjell på hva de mener rundt om men i Drammen må du bruke 40% av gamle karrosseriet.
Dette var min erfaring.
Skrevet av 02Ronny den 06-09-2007 17:43
#3
Mulig det er forskjellige tolkninger av loven, men hvis man bruker 3 hovedkomponenter fra gammelbilen regnes det som 40 %.
Feks. motor/gir, for og bakstilling.
Men man må avtale dette i hvert tilfelle. Komponentene som må brukes blir plombert først. Da kan man ikke jukse på noe vis og alle blir fornøyde.
Før i tiden måtte man bruke 40% av karrosseriet men man gikk bort fra det.
Skrevet av oyvind den 07-09-2007 08:00
#4
Hei
Forskjell er det helt sikkert men en ting var det ikke tvil om når det gjalt rust og ikke skadet bil så var reglene forskjellig det var ikke snakk om motor og gear bare selve karrosseriet da jeg sjekket. Det med motor etc. har med import av karosseri å gjøre ( karosseribytte p.g.a. skade det er forsjell her) men sjekk men tilsynet først litt forskjell i tolkninger er ett faktum
Skrevet av 02-turbo den 07-09-2007 08:56
#5
Hvis bilen er "ihjælrustet" og det eneste som hindrer ett karrosseribytte er noen kraftige bulker, så er jo løsningen enkel....
Autoværnet neste....
Skrevet av darwin02 den 08-09-2007 18:16
#6
Takk for alle innspill.
Skrevet av darwin02 den 05-08-2008 15:09
#7
Nettopp snakket med biltilsynet, og reglene for karrosseribytte er klare; for 02'ene , som har selvbærende karrosseri, er det ikke mulig for bytte. Hvis bilen er "ekstremt" skadet etter f.eks velt o.l, kan en søke om dispensasjon. En kan teknisk sett ta et karrosseribytte, men da må en betale avgifter som om bilen var ny + at den må følge dagens sikkerhetsparagrafer, m.o.a.. en sinnsyk dyr '02
Skrevet av Orjan den 06-08-2008 22:57
#8
darwin02 skrev:En kan teknisk sett ta et karrosseribytte, men da må en betale avgifter som om bilen var ny + at den må følge dagens sikkerhetsparagrafer,
dersom Toll- og Avgiftsdep ikke har gitt avgiftsfritak....
http://www.toll.n...t%20II.pdf - side 15, § 6-2;
Avgiftsfritak ved oppbygging av skadd motorvogn
Tollregionen kan etter søknad frita for avgift ved
oppbygging av skadet norskregistrert motorvogn.
..for da bortfaller kravet om tekniske krav iht dagens standard, ref
kjøretøyforskriften § 7-2, pkt 4.4.
Det kan jo være lurt å prøve seg på et brev til toll- og avgift - selv om rust kanskje ikke faller inn under skade-begrepet deres...
Skrevet av darwin02 den 07-08-2008 00:15
#9
Hei!
Takk for info!
Fikk aldri vite dette hos biltilsynet, Typisk
D.
Skrevet av darwin02 den 07-08-2008 00:24
#10
Her er utdrag av paragrafen:
Tollregionen kan etter søknad frita for avgift ved
oppbygging av skadet norskregistrert motorvogn.
Fritaket gis på følgende vilkår:
1. Det må attesteres av politi/ lensmann eller
forsikringsselskap når skaden oppstod, hva
skaden består av og dens omfang.
2. Skadd selvbærende karosseri, eventuelt
karosseri og ramme som blir utskiftet, må
leveres til vraking på offentlig godkjent
oppsamlingsplass for bilvrak. Gjenpart av
vrakmeldingen skal sendes til distriktstollstedet
sammen med anskaffelsesdokument for det nye
karosseri/ ramme.
3. Regionvegkontoret skal kontrollere og attestere
at den skadde motorvognen teknisk og
eksteriørmessig framstår som identisk type
motorvogn (samme merke/ modell/
byggemønster) som den skadde motorvognen
før skade inntrådte.
Jeg får problemer med pk.1
Skrevet av bmwm2 den 08-08-2008 10:46
#11
Jeg søkte om dette i vinter på min e30 316 som er skjøtet og bygget om til m3. Denne bilen var det utført dårlig skjøte arbeid på så jeg tok hjem en fin m3 fra tyskland bet. moms på denne og søkte så om karroseri bytte.
Jeg la da til grunn at tidligere arbeid som var godkjent av biltilsynet var så dårlig utført at det ville være bedre med kaross. bytte enn og rep. det nåværende, men neida jeg fikk lappe sammen det gammle isteden så når jeg nå hører store ord om sikkerhet fra øvrigheta så fnyser jeg
Skrevet av darwin02 den 09-08-2008 00:25
#12
Jeg skjønner ikke denne forskjellsbehandlingen .. med en am-car eller tilsvarende så hadde ikke dette vært noen problem.
Skrevet av oyvind den 10-08-2008 13:35
#13
Det er ingen separat ramme på ett selvbærende kaross så da er chassinr: en del av bilen.
på en amcar er det ramma for seg selv med chassisnr: og da kan du bytte alt av kaross oppå urettferdig ja men det er forskjellen