Emne: BMW 02/Classic :: Oppvarming i garasje
Skrevet av 02-Oivind den 27-12-2007 01:35
#1
Er det noen som har erfaring med oppvarmet garasje, som også brukes til daglig? (Ut og innkjøring av bil med snø/is på) Blir det veldig fuktig? Tenker da på biler og deler som er i vinteropplag. Kan de ta skade på noen måte?
Alle tips mottas med takk!
Skrevet av 2000Touring den 27-12-2007 08:52
#2
Her er det flere faktorer som spiller inn:
-Er garsjen isolert/uisolert
-Skal det være varmt hele tiden eller bare når man evr jobber der
-Lufting
Jeg holder på med samme problemstilling selv. For 3 år siden bygde jeg uisolert garasje. Fant ut i år at jeg ville ha varme der om vinteren, og isolerte vegger og himling. Jeg har tenkt til at den skal være varm bare når jeg jobber der, ellers kald. Men det er jo slik at man kjører inn bilen med snø og slaps, motoren er varm og smelter snøen som igjen fordamper.
Det jeg skal gjøre videre er å sette inn lufteventilerventiler - Det må man gjøre!
Jeg har vurdert 1 ventil og 1 elektrisk vifte, for å få nok luftfuktighet ut.
For å få varmet opp luften i løpet av kort tid har jeg tenkt til å kjøpe en diesel/parafindrevet varmekanon på rundt 15 kW. - garasjen er på ca 50m2.
I forhold til om biler og deler vil ta skade av dette så må jeg innrømme at det ikke er de mest ideelle forhold. Men hvis man har et bevisst forhold til å få den fuktige luften ut, og evt fjerne snø og vann på gulvet hvis det blir mye, så er det vel greit nok.
Skrevet av 2002turbo den 27-12-2007 12:04
#3
Selvsagt er det kos med varm garasje
Men det viktigste for entusiastbilene som lagres, er at det er jevn temperatur.
Denne uken har ikke vært bra, med minus 5 i går, og pluss 5 i dag - da blir det fort kondens
Men det værste du gjør er å parkere den sølete bruksbilen i "finstua" (garasjen) sammen med juvelene
Skrevet av 02-Oivind den 27-12-2007 13:51
#4
Jeg har fullisolert garasje og skal ha inn varmepumpe, så temparaturen skal bli jevn på ca. 19 grader. Det optimale hadde jo vært å ha egen garasje for verdiene, men sånn er det dessverre ikke.
Får vel bare smekke opp dette her og se hvordan det går.
Skrevet av oyvind den 02-01-2008 00:21
#5
Det med varme pumpe høres lurt ut jeg bygger på garasjen selv i disse dager så det hadde vært artig å høre hvordan dette fungerer
Hvilken type varme pumpe lønner det seg å bruke?
Skrevet av 02Ronny den 02-01-2008 16:56
#6
Varme i gulvet er bra oppvarmingsmetode i en garasje. Siden jeg jobber som rørlegger har jeg overtalt noen kunder til å legge gulvvarme i garasjen (rør selvfølgelig). ALLE er fornøyde med varmen og overrasket over hvor fort vannet tørker opp. En av flere fordeler med rør er at man har mange oppvarmingsmuligheter: EL, varmepumpe, olje osv.
Og er du så heldig at du har vannbårent varmeanlegg i huset og garasjen i nærheten, er det ikke noen stor investering med gulvvarme.
Redigert av 02Ronny den 02-01-2008 17:17
Skrevet av oyvind den 03-01-2008 08:24
#7
Hva koster gulvvarme i rør kontra varmepumpe for luft?
Alle kost inkl installasjon.
Skrevet av 2002turbo den 05-01-2008 12:33
#8
Dette må vel være den perfekte løsning :
http://www.carcap...index.html
Prisene var ganske hyggelige også ( US dollar ) ca 1920.kr for en 16" som passer 02-en.
( konkurrenten Carcoon koster nesten det dobbelte ).
Noen som er fristet til å bli med på en bestilling ?
Skrevet av 02dag den 05-01-2008 15:15
#9
Jeg har en byggvarmer, og den er på maksimalt 27KW. I min garasje på 50 kvm er det t-skjorte-temperatur på eksakt 1 minutt og 30 sekunder, så det kan vel sies å være litt overkill.
En annen ting å tenke på med en slik byggvarmer er at tilførselsluft må være utenfra, og der du varmer opp må det være god ventilasjon.
Selv med en byggvarmer på 10-15-KW er dette viktig og dette er kraftige saker, så det blir mye opp og ned fyring.
Jeg bytter den i en elektrisk vifte på la oss si 2,5KW, gjerne trefas hvis noen har lyst på en slik.