Emne: BMW 02/Classic :: Fjærer og senkesett igjen
Skrevet av 02alpina den 18-02-2008 21:24
#1
Det var noen på forumet her som hadde handlet HR Cup kit til 02, hva inneholdt kit'et (kun 4 fjærer og 4 dempere ) , var dette også justerbart ? Det jeg husker var at det kostet rundt 10-13.000
Skrevet av turbo2 den 21-02-2008 12:52
#2
Vi kan skaffe dette på jobben! 10600,-ink mva
www.poleposition.no
Skrevet av 02alpina den 21-02-2008 22:15
#3
Hei
Hva kan skaffes til 10600, coilovers kit 02 ?
Det er IKKE vanskelig å finne fjærer m.m , men jeg vet at cup kit som HR selger til 02 (senker ca 60 mm) . Det som er interessant er om det er mer enn 8 deler i kit'et (ds 4 fjærer og 4 dempere), er det med fjærbeindeler
Topend levever også et coilovers kit , men det ser litt "spinkelt ut"
Det som er interesant er komplett kit , kun montere på bil , ingen modifiaskjoner eller tilpasninger. Det vil koste noe helt klart.
Skrevet av geirm den 22-02-2008 18:19
#4
Hei, Leda i England produserer tailor made coilovers til 02, der får du både forran og bak og de vil avstemme demperene etter fjærene du velger. Det er mange i Hisorisk Racing som bruker Leda og er fornøyd. Vet ikke prisen på et slikt sett med skjekk
www.leda.com for kontakt detaljer. Bilstein lager hva det skal være til 02, ta kontakt med AutoTrio for mer informasjon. Hos AutoTrio har klubbmedlemmer 15% rabatt. Ellers er det relativt enkelt å lage coilovers selv, alle delene du trenger kan kjøpes hos Kollevold, Pedersen Racing eller Gundersen Motorsport.
Tips: Er ønske å senke bilen max må fjærbeina kortes ca 5cm, men da passer ikke 02 demperene lenger. Alternativer er Golf MK1 og Porsche 924/44. jeg fant at Porsche sport er det beste alternativet. NB! Låse mutteren på toppen av fjærbeinet er forskjellig på Porsche, derfor må det tilleggbestilles mutter til 02. Jeg har nettopp bygd både 02 gr.2 med Bilstein oppned dempere og Clubsport fjærbein med Porsche innsatsdempere. I begge tilfeller kortet jeg fjærbeinet 5 cm.
Geir...
Skrevet av knut-s den 23-02-2008 01:52
#5
Hei Geir,
Dette var interesant. Kjøpte Alpina gruppe 2 fjærbein av Cahsel men demperne som fulgte med passer ikke da de var standard lengde og bena er kortede en 3-4 cm. Vet du om noen demper som kan passe her eller noen som bygger om dempere som vet hva de gjør og ikke bare kapper dem.
Mvh
Knut S
Skrevet av geirm den 23-02-2008 16:14
#6
knut-s skrev:
Hei Geir,
Dette var interesant. Kjøpte Alpina gruppe 2 fjærbein av Cahsel men demperne som fulgte med passer ikke da de var standard lengde og bena er kortede en 3-4 cm. Vet du om noen demper som kan passe her eller noen som bygger om dempere som vet hva de gjør og ikke bare kapper dem.
Mvh
Knut S
Hei Knut, tror du må kjøpe nye dempere, du kan selvfølgelig sende de som fulgte med fra Cahsel til Bilstein men dette blir like dyrt som å kjøpe nye. Er det opp-ned eller er det innsats dempere?
Jeg bruker Peugeot 205 gr.A opp-ned dempere på gr.2 fjærbeina mine, de er 400/300.
Geir...
Skrevet av 02alpina den 24-02-2008 11:47
#7
Jeg tror nok Leda har det rette produktet, skal sjekke opp med de.
Skrevet av 02alpina den 06-03-2008 16:05
#8
Jeg har sjekket endel der ute i markedet
-Leda gikk konkurs i 2007 , men er tilbake igjen
Snakket med de i dag og tilpasser og lager coiloverskit
De er avhengig at man leverer fjærbein som de da bygger på
Pris : front - ca. 440£ / stk
bak - ca. 240£ /stk
Kit'et er høydejusterbart og støtdemperen kan justeres også
Frakt fra england : regn med ca. 50£ +++
leveringstid 8-10 uker
Jeg er i kontakt med en i selskapet der.
Jeg har snakket med Forza (Sverige)
-cup kit HR (ikke justerbart - ALTFOR dyrt 13.900
Det som anbefales og som jeg selv har er
HR 29701 fjærer (senker 50 mm) (det er de som er i cup kit'et også
Bilstein sport dempere (sprint foran)
Forza korter demperne foran , men kan ikke levere akkurat nå , men senere. Komplett kit fjærer + dempere (bilstein sport/sprint)
ca. 9400.
Det er fra forza f.eks flere butikker i Norge henter deler fra , så vet dere det.
Top End selger også et kit , som jeg skal se litt på i påsken muligens. Der må fjærbein foran modifiseres selv (dvs delene må festes på fjærbeinet og det virker som om at org. demper brukes. Dette settet koster ca. kr. 8.000
Skal man ha noe som er bolt on , kan det virke som Leda er tingen
Stig har også nevnt noe om Intrax system som skal være meget bra, må bestilles og koster litt.
Skrevet av 02alpina den 06-03-2008 16:06
#9
Til Geir :
-de gamle alpina beina jeg har , hvilke dempere skal være opp i der , husker du noe nummer eller mål
Skrevet av geirm den 06-03-2008 21:55
#10
02alpina skrev:
Til Geir :
-de gamle alpina beina jeg har , hvilke dempere skal være opp i der , husker du noe nummer eller mål
Du kan ganske sikkert bestille orginal dempere fra Bilstein, dvs Alpina opp-ned dempere. Problemet er, som jeg har nevnt for deg tidligere, at de er for lange om du senker bilen. Send fjerbeina til meg så skal jeg bygge de om for deg. Da vil jeg bruke Porsche 944 gr.A/sprint opp-ned dempere og Bilstein gjenga ytter rør
(denne løsningen vil nok ikke motta applaus hos Biltilsynet). Alternativt om du vil bruke orginal diameter på fjærene, Porsche 944 sprint opp-ned demper, oppflytta tallerken samt korta rør.
Om du er interressert skal jeg sjekke med Bilstein hva de forskjellige delen koster.
Geir...
Skrevet av 02Ronny den 06-03-2008 22:47
#11
Mobeck Tekniske leverer Bilstein innsater
etter ønske, også justerbare.
Jeg kortet oppned demperne på mine Bilstein bein. Få en som maskinerer til å slå nye gjenger på innsatsen.
På vanlige fjærbein kan man finne kortere dempere f.eks. Golf og slippe et stålrør ned under demperen tilsvarende differransen på innsatsene.
Skrevet av geirm den 08-03-2008 20:24
#12
Hei, legger ved bilde av de siste fjærbeina jeg har modifisert. Det til venstre er et gr.2 fjærbein med Bilstein opp-ned demper. Lengden på dette fjærbeinet er 38cm fra nedre flens til overkant rør. Hvis alle mine beregninger stemmer skal demperen komprimeres ca 4cm med vekta av bilen, det gir meg 6 cm arbeidslengde hvilket skulle være mer enn nok med 500 punds fjærer
.
Fjærbeina til høyre er vanlige TI fjærbein som er korta ca 4,5 cm, i tillegg er fjærskåla flytta opp. Det siste bare for at fjæra skal få en viss grunn kompresjon. Demperen er fra Porche 944, den er kortere enn fjærbeinrøret derfor aluminiums distansestykket.
Geir...
Skrevet av Thomas den 09-03-2008 12:14
#13
Her er bildet til Geir.
Redigert av Thomas den 09-03-2008 12:16
Skrevet av 02alpina den 09-03-2008 20:55
#14
Jeg sier bare vakkert Geir og det ser meget bra ut.
Skrevet av 02alpina den 15-04-2008 23:22
#15
Geir : ref fjærbein foran - vil det ikke holde med å korte demper med 2cm , da vil fjærene sitte godt. Jeg sveiste 2 cm rør på toppen av øvre fjærskål, men da som du vet ble fronten høyere. Kan du korte demperne for meg eller ?
Skrevet av geirm den 15-04-2008 23:45
#16
Per, jeg tror ikke det går å korte stanga på opp ned demperene. Iallefall ikke med det verktøyet jeg disponerer. Det må slåes nye gjenger i bunn på stanga og i og med at den er herdet blir det vanskelig. Ring og snakk med Auto Trio, jeg er sikker på at de kan hjelpe deg med en demper som har mer passende lengde.
Geir...
Skrevet av 02alpina den 16-04-2008 11:08
#17
Ok Geir , jeg får begynne med å få ut demperne , det var ikke enkelt sist
Skrevet av 02Ronny den 16-04-2008 19:38
#18
Det er ikke noe problem å kutte opp/ ned dempere, jeg har gjort det på mine.
Redigert av 02Ronny den 16-04-2008 21:39
Skrevet av 02alpina den 16-04-2008 22:11
#19
02ronny , hva gjorde du ?
Skrevet av 02Ronny den 17-04-2008 18:56
#20
Jeg satte demperen i dreiebenk, kuttet stempelstangen til ønsket lengde og dreide nye gjenger. Til slutt tok jeg baufila og lagde tverrspor i enden. Enkelt som bare det