Emne: BMW 02/Classic :: 4:37 Utveksling.

Skrevet av turbo2 den 26-02-2008 16:00
#1

Skal sitte 4:37 utveksling i bilen min nå. Er dette en uvanelig utveksling?

Og hva sitter orginalt i turboen? Skal også sitte orginal turbo kasse i min bil, noen måte å se dette på? Nr. eller lignende..

Lurer på så mye, men bare spørr jeg.Smile

Bo.

Redigert av turbo2 den 26-02-2008 16:09

Skrevet av 02dag den 26-02-2008 17:49
#2

Jeg har ikke hørt om at det er veldig mange som har en slik utveksling i sine 02'er, vanligst på 2002 er 1:3,65. ellers så er vel også 1:4,11 en veldig vanlig utveksling.

en original turbokasse har jeg ikke hørt om, men på bmw 2002 ble det lever en 4-trinnskasse som standard og en 5-trinns sportskasse som opsjon. den 5-trinns sportskassa, ble det bare laget ca 3500 av, men av turboene så var det vel en god del som ble levert med denne opsjonen. du kjenner igjen denne kassa ved at 1. gir er ned til venstre.

Skrevet av Johnny Pettersen den 26-02-2008 18:38
#3

Turbo hadde så vidt jeg vet 3.45 i utveksling i motsetning til som Dag sier 3.64 i 2002 og 4.11 i de mindre. 4.37 vil bli veldig masete etter veien. Man fikk mange forskjellige utvekslinger såsom 4,37, 4,75 og 5.13 kanskje også flere. Tror ikke disse var ett original tilbehør men kunne kjøpes gjennom Alpina , Motor Nord etc.
Tror ikke Turbo hadde noen spesiell 4 trinns kasse , dertil var serien for liten. Dette kan sikkert noen bekrefte eller avkrefte.

Ideele utveksling til standard 02 med original rulle omkrets på dekkene er 5 trinns overdrivet fra E21 samt 3.90 i diff. Da ligger man på ca 3000 omdr. i 100.

Skrevet av 02-Oivind den 26-02-2008 19:17
#4

Mente gearkassa i turbo'n har et såkalt laaangt 1.gear??? Mulig jeg husker feil her nå. Pfft

Skrevet av 02alpina den 26-02-2008 20:55
#5

Det stemmer det at turbo kasse hadde laaaangt første gir ,men finne rlite i bøker som kan gi noe nummer, pinnen er herved kastet over til her.Alm

Skrevet av 02alpina den 26-02-2008 20:58
#6

Turbo hadde utveksling 3.36:1 , 3.45 på gamle tii og 3.64 på nyere tii. 4.37 er benevnt som "Spesial Equipment" options

Skrevet av Rune M2-touring den 26-02-2008 20:59
#7

Turbo hadde en annen kasse med følgende delenummer (ikke lenger tilgjengelig over disk): 23 00 1 204 410

114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : 4-GEAR TRANSMISSION
114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : GETRAG 242 HOUSING+ATTACHING PARTS
114 2002turbo SEDAN, M10, Euro, MANUAL (2291) : GETRAG 242 HOUSING+ATTACHING PARTS

Skrevet av geirm den 26-02-2008 21:54
#8

Hei, er redd du må demontere kassa og telle utveksliger for å være 100% sikker på at du har en Turbo kasse. Getrag har en lei tendens til å ikke merke kassene sine med serie og produkt no. Jeg snakka med Kay flere ganger under oppbygginga av bilen og hele tiden sa han at han hadde en Turbo kasse som skulle på.

Hva gjelder bakakslingsutvekslinga er den ideell på Rudskogen og Våler, Classic Racing gutta bruker 4,37:1 da kan de legge inn 5. gearet (1:1) på langstrekka, Om du planlegger å kjøre bilen på gata tror jeg du blir fort lei av å ha 4000rpm ved 100km/t og toppfart på 170.

Geir...

Skrevet av 2002turbo den 27-02-2008 00:23
#9

Nei, turbo girkassen er ikke en vanlig 4-trinns kasse.
Den har langt første og tre tette. Delenummer til drev, sync og lager er spesielt til denne kassa. Den er trolig forsterket for å tåle 2002turboen's ekstra dreimoment.
Utvekslingen på Turbo diff 1:3,36 som ga en toppfart på 212 Km/t (minst Pfft )
( raskeste BMW frem til M1 i -78 )

Jeg tror det stemmer at Kai hadde en turbo girkasse. Den kommer vel fra den hvite Turboen i Telemark.

Stell pent med den girkassa ...eller selg den til meg Wink

Skrevet av turbo2 den 27-02-2008 08:57
#10

Den kassen jeg har i bilen nå har i allefall langt førstegir i forhold til de anndre 02ene jeg har kjørt.

Bilem min (om den ike blir solgt) skal kun brukes i korte sammenhenger på veien, og på div banetreff, så 4.37 utveksling er helt ok. Hadde 4.63 i escorten og den var helt topp!Smile

Dere tåler vel 2 ford bilder?Wink

Redigert av turbo2 den 28-02-2008 16:42

Skrevet av 02Ronny den 27-02-2008 17:06
#11

Tøff Escort, så veldig pen ut.

Skrevet av Thomas den 28-02-2008 12:52
#12

Men det er en Escort..... ikke bra...med slike bilder..her... AngryAngry

Skrevet av geirm den 28-02-2008 20:51
#13

Escort er vel nesten på høyde med 02, et klart annet valg.

Snakker om Escort, det Norske Escort miljøet holder faglig veldig høyt nivå. Sjekk ut hjemme siden deres www.norskescortre... Klikk på prosjektforum her er det mye å lære for mange av oss.

Geir...

Skrevet av knut-s den 28-02-2008 22:42
#14

Geir, nå er du på ville veier. Og sammenligne Ford med BMW er å sammenligne gråstein og diamanter. Orginal Escort MK1 og 2 er like tøffe som Sinsentrikken. Modifisert er noe annet.
Raskeste versjon hadde vel 110 hester. Wow.

Mvh

Knut S

Skrevet av geirm den 28-02-2008 22:58
#15

knut-s skrev:
Geir, nå er du på ville veier. Og sammenligne Ford med BMW er å sammenligne gråstein og diamanter. Orginal Escort MK1 og 2 er like tøffe som Sinsentrikken. Modifisert er noe annet.
Raskeste versjon hadde vel 110 hester. Wow.

Mvh

Knut S


Hei Knut, må inrømme du har et poeng der. Eide en 77 RS 2000 en gang, den var tatt inn til Norge som gr1+ bil. 160 hk med 2 x 44 IDF, kjempekul bil. Men klart, Escort 1300 med trommelbremser forran er ikke akkurat det jeg fantaserer om.

Den grimme sannhet er jo at på 70 tallet greide 02en aldrig å vinne DTM eller ETC i divisjon 2 (inntil 2 liter), Zackspeed Escortene dro alltid det lengste strået.

Geir...

Skrevet av knut-s den 29-02-2008 09:07
#16

Enig at Escorten vant mye men den hadde jo intet med standardbilen å gjøre. Hadde man derimot kjørte med helt standard biler, skulle jeg likt å se den Escorten som hang på en TII eller en Turbo.
Noe annet ble det jo når E21n kom som løpsbil. Da slet Escortene.
Muligens en TII til på vei til Norge i helgen.

Mvh

Knut S

Skrevet av turbo2 den 29-02-2008 09:50
#17

Ikke meningen å starte en krangel her.. MEN Escort RS 1800 BDA hadde vel like mye sugehester som det var i 02 Turbo. ORGINALT!

Men det er jo klart at Bmwen har MYE bedre kjøreegenskaper.

Denne fighten varte vel gjennom hele 80-tallet også med Cosworth og e30 M3... men der byttet de jo rolle, Ford med turbo og Bmw med sugemotor....

Erfaringen min så langt er at det også er lettere å ta ut meye haster av en M10 motor med gassere enn av en OHC fordmotor mad samme oppsett.

Bo.

Skrevet av geirm den 29-02-2008 12:24
#18

FIA's Appendix J (regelverket som regulerte all racing på 70 tallet) var jo mer eller mindre skrevet for Ford Escort og Capri. BMW kunne ikke endre innfestningspunktene på hjulopphenget men for Ford fantes det spesial regler som blant annet tillot 4-link og WAT link. Forran var det likeså, Ford Escort og Capri har kombinert krengningshammer og Caster stag hvilket er en super dårlig løsning. Dette kunne Ford gjøre om og montere kompresjonsstag.

E-21 har også denne noe tvilsomme løsningen med kombinert krengningshammer og Caster stag. I racing blir dette stort sett endret, E-21 er homologert med separat Caster stag. E-21 kjempet i første rekke med Capri i gr.5, her vant BMW i 1977 og 1978 men de neste årene frem til 1982 når DRM var slutt vant Caprien i 1979 og 1982.

Det som gjør Ford Escort så spennende er at alle deler for å gjøre den til en vinner finnes ferdig "bolt on" og til en grei pris. Skal en bygge en 02 eller E-21 racer bil må en mer eller mindre lage alt selv.

Jeg er enig i at det burde være lettere å ta ut effekt i en M-10 eller en Pinto, men jeg husker Claes Esbjugs fantastiske 1,04 på Rudskogen i en MK 2 med Pinto.

Geir...
Geir...