Emne: BMW 02/Classic :: Kjøp av 02. Hva skal jeg se etter?

Skrevet av Hardtop den 23-06-2006 01:10
#1

Skal til Stavanger og se på denne http://www3.autod...nr=1140024 til helgen. Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på vedr. denne modellen? Noen som kanskje kjenner til bilen?

Harald Thorrud

Skrevet av 2002turbo den 23-06-2006 10:19
#2

2002 Aut -73
Den så jo veldig fin ut på bildene.

Sjekk etter rust ! ( innerskjermer, kanaler, under teppet )
Prøvekjør automatkassa - den girer normalt ikke så mykt !
( sjekk farge på aut-oljen - ikke for mye metallspon )

Skrevet av Rune M2-touring den 23-06-2006 12:08
#3

Det ser ut som det er en fin og komplett bil. Sjekk også for rust i travers og bærearmer bak, frontplate mot framskjermer, fjærfeste bak (ofte best synlig fra bagasjerom) og falser på dører,panser og koffertlokk.

Skrevet av Hardtop den 24-06-2006 12:29
#4

Ok, takk for fine tips! Reiser i morgen tidlig, så får vi se om det blir en eller to biler hjem igjen. Smile

Skrevet av Hardtop den 26-06-2006 22:42
#5

Tenkte bare å avlegge rapport. Smile

Bilen var kjempefin, så den ble med oss hjem igjen. Turen fra Stavanger til Drammen gikk som en drøm, bortsett fra at 02en bestemte seg for ikke å starte da vi skulle ombord i ferja....
Litt pussing av stiftene, og alt var ok. Bilen har nesten ikke vært brukt de siste årene, eieren hadde en -66 2000CS og en -74 Jensen Interceptor Convertible også som måtte kjøres.

Automaten girer fint og ganske mykt (bortsett fra ved fullgass, da er den kontant), motoren drar godt. Bittelitt rust fant vi i frontplata, den lille refleksen på venstre side foran mangler, setene er noe nedsittet (men ser ut som nye), og den er TUNG på rattet.
Lakkmessig ser den ut som ny, alle lister var nye i -90, også kapsler og pynteringer. Eieren hadde hatt den i 23 år, og hadde litt blandede følelser da vi dro.
Fatter på 76 lovet at han også skulle ha den i 23 år, minst.

Første pri er nå motorvask, bytte alt av oljer og filtre og tenningsdeler.

Et par spørsmål:
-Vanlig at den skal være tung på rattet? 165-13 på originalfelg.
-Må den ha blyerstatning? Oktan?

Om det ikke er en heksekunst å legge inn bilder her, skal jeg forsøke i løpet av noen dager.

Skrevet av 02-Oivind den 28-06-2006 16:12
#6

Jeg bruker ikke blyerstatning på min og det går helt fint. Kjører på 98 oktan, men hvis du justerer tenningen, så skal det kunne kjøres på 95 også. Motoren trives nok best med mineralolje. Dagens olje er jo mye bedre en den gang bilen var ny uansett!Wink Jeg bruker Castrol Protection 15w-40 og har et oljeforbuk på ca. en liter pr. hundre mil. Jeg har også prøvd med helsyntetisk og oljen bare rant i gjennom.Shock

Skrevet av Hardtop den 30-06-2006 22:51
#7

Da har jeg fått tatt noen bilder.
Må si jeg koser meg når jeg kjører den. Får vel passe på at fatter mister lappen snart. Smile

Skrevet av Hardtop den 30-06-2006 22:54
#8

Hm, prøver å legge ut noen til...

Skrevet av Hardtop den 30-06-2006 22:55
#9

...

Skrevet av 02-Oivind den 01-07-2006 19:09
#10

Den ser jo riktig bra ut!Grin Mener å huske at forrige eier hadde skrevet en liten story om hvordan han hadde fått tak i denne bilen. Det lå ute på den gamle hjemmesiden "vår". Den gang han kjøpte den, hadde vel den gått bare noen å 40 tusen km.

Skrevet av Hardtop den 01-07-2006 23:39
#11

Det hadde vært artig å lest, men er kanskje borte?
Han skal ha kjøpt den av en Student i 1980, som tok den med hjem fra Tyskland som flyttegods.
Stemmer fint med km standen, har gått 87 000 nå.

Skrevet av 02Anders den 02-07-2006 20:57
#12

Ja, den ser jo rigtig fin ud!! Gratulerer!! Grin

Den har også 5x13" fælge fra tii i stedet for standard 4½x13" - det ser rigtig godt ud... jeg håber at du vil holde den original - det vil være synd at modificere sådan en perle...

Men jeg kan se at krom bagpladen ved den bagerste nummerplade vænder forkert!! Den side som på billedet vender ind mod karrossen, skal egentlig vende udad, og så skal den brede kant vende opad.

Ud over det, så skal du vist bare ud og nyde at kører i 2002...
Wink

Skrevet av Hardtop den 04-07-2006 00:07
#13

Takk for det! Smile
Felgene la jeg merke til var litt dypere enn andre jeg har sett med slike kapsler, så de er altså fra tii.

Mener du at skiltplaten skal snues opp/ned, og ut/inn?

Skrevet av 02-Oivind den 04-07-2006 00:45
#14

Han har skarpe øyne vår danske flyver!Wink Skiltplaten skal snues ja. Skiltet skal sitte på "utsiden", ikke ligge inni ramma. Den brede kanten skal være opp, sånn at skiltet sitter i rett vinkel på bakplata.

Mulig jeg blander bilen din med en annen sahara-beige 2002 automatic. Mener å huske at den ble kjøpt i Oslo fra et eller annet firma som bare hadde den stående i en garasje i årevis. Tipper at Thomas Møller kan hjelpe deg med å finne igjen den reportasjen. Han skal ha lagret alt som lå på den gamle siden.

Redigert av 02-Oivind den 04-07-2006 00:47

Skrevet av 02Anders den 05-07-2006 00:53
#15

Jep! snues ut/inn men ikke opp/ned... Så er din 02 helt perfekt!! Wink

Skrevet av 2002turbo den 11-07-2006 17:18
#16

Ja, Øyvind du blander den nok med en -74 2002 Aut som tilhører O-P Rosland i Stavanger. Den har gått 40.000 eller mindre !!

Denne bilen så jo også veldig fin ut
GRATULERER !

Skrevet av 02-Oivind den 11-07-2006 20:12
#17

Det er godt det er noen med bedre hukomelse enn meg her!Wink Det var noe som ikke stemte helt serru...