Emne: BMW 02/Classic :: Motortemp. CS

Skrevet av cs erlend den 19-05-2008 18:46
#1

Hei

Temp måler indikerer at motor ikke blir varm. Termostat og giver er byttet og meter er sjekket ved å legge kretsen til jord.
Har en mistanke om at termostaten er pip åpen, evt montert feil. Ny termostat ble montert likt som den jeg tok ut (som heller ikke fungerte). Er det noe jeg har oversett ved bytte ?
Tips mottas med takk, også de som kommer i kategorien "har du satt inn stikkontakten" når kaffetrakteren ikke virker........

For å sjekke ut sensoren og komme ett skritt nærmere om temp intikator viser riktig:
Kan noen hjelpe meg med verdier i forbindelse med feilsøking av temperatur indikasjon ?
Hva er riktig motstand fra sensor mot jord på kald og driftsvarm motor ?

Mvh
Erlend

Skrevet av 02dag den 19-05-2008 19:05
#2

Har du tatt ut instrumentet og prøvd direkte mot dette,for å eliminere andre jordingsfeil?

Her er linken til teging på kjølesystemet på en CS, og den viser hvilken vei termostaten skal stå.

http://www.realoe...g=17&fg=05

Verdier har jeg dessverre ikke,men når du har byttet ut giver, så hva er sannsynligheten for at den nye også feiler? Ikke så stor kanskje,men den er jo selvfølgelig alltid tilstede. Når jeg feilsøker selv så kjenner jeg at paranoiaen stiger proporsjonalt med tiden jeg bruker. Smile

Skrevet av cs erlend den 19-05-2008 22:00
#3

Fant feilen !
Motoren ser ut til å være uten jordforbindelse. En ledning fra termostathus til batteri løste problemet midlertidig. Da gjenstår det bare å fikse det permanent...........
Kanskje like greit å slippe temp måleren, å følge med på temp måleren på disse gamle 6'erne med alu topp kan være litt i overkant spennende for en som har hatt def topp på tidligere bil. Temp måleren har til tider vært gjenstand for mer oppmerksomhet en trafikken, helt til man ruller inn til siden og starter med lufting og påfyll av vann fra colaflasker. Det var tider det gitt !

Skrevet av E23 galningen den 19-05-2008 22:28
#4

Hvordan har ladningen og starteren fungert uten skikkelig jording da.

Jeg vet hvordan det kan være, kjørte fra Geilo og hjem engang med lekk radiator. Heldigvis finnes det mange kirkegårder rundt omkring.Grin

Skrevet av 02-Oivind den 20-05-2008 00:27
#5

E23 galningen skrev:
Jeg vet hvordan det kan være, kjørte fra Geilo og hjem engang med lekk radiator. Heldigvis finnes det mange kirkegårder rundt omkring.Grin


Å? Slik at bilen kunne gravleggs på en skikkelig måte, hvis den havarerte??Pfft

Skrevet av E23 galningen den 20-05-2008 01:07
#6

02-oivind skrev:
E23 galningen skrev:
Jeg vet hvordan det kan være, kjørte fra Geilo og hjem engang med lekk radiator. Heldigvis finnes det mange kirkegårder rundt omkring.Grin


Å? Slik at bilen kunne gravleggs på en skikkelig måte, hvis den havarerte??Pfft



Oppdaget at det var lettere og få tak i vann på kirkegårder enn på bensinstasjoner. Ble en flittig kirkegjenger på den turen.Grin

Skrevet av Johnny Pettersen den 21-05-2008 18:46
#7

På E9 skal det sitte en jordings ledning i bakkant av motor på en av gearkasse skruene,rett bak topplokk, samt en under ved dynamo.
Lønner seg på gamle biler og gå over hele lednings nettet å sjekke alle jordings punkter

Skrevet av cs erlend den 21-05-2008 21:32
#8

Takker og bukker
Jeg skal sjekke status på jordledningene neste gang jeg har opp panseret.
Temp måleren ser ut til å virke med midlertidig jord, men den viser ting jeg helst ikke ville sett........
Temperaturen hopper litt opp og ned mellom driftstemp og litt for varm. Rikelig med luft i systemet og det virker vrient å bli kvitt alt. Vet av erfaring at disse motorne kan være vriene og lufte, men vet også at def toppakning gir god tilgang på luft i kjølesystemet.
Hva mer enn å stille bilen i oppoverbakke og løsne lufteskruen kan gjøres?