Emne: BMW 02/Classic :: 1971 BMW 3.0 CS

Skrevet av herr bertone den 30-05-2008 13:48
#1

Legger ut noen bilder av CSen min. Bilen kjøpte jeg av en svensk herremann som hadde eid den de siste tredve år og tatt hånd om den bedre enn sin egen sønn.

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/BMW5lite.jpg


Bilen har rustfritt eksosanlegg, 3x45mm webere (som er dårlig stillt, men har time hos A. Lie førstkommende mandag). trimkammaksel, elektronisk tenning og elektrisk dobbelvifte på radiatoren. Altså ingen hårreisende modifikasjoner som i mine øyne ødelegger bilens originalitet, men heller gjør den sabla morsom og kjøre, og mer driftssikker.

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/bmw1lite.jpg

Bilen ble plukket ned, blåst og lakket for 18 år siden. jobben er tilsynelatende godt utført, for det er ikke rust å spore, og under ser bilen nesten ny ut! (Det er bare så sinnsykt deilig, sammenlignet med følelsen jeg fikk i magen når jeg tittet under min forrige sportsbil; en 1974 Alfa Romeo 2000gtv).

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/BMW7lite.jpg

I løpet av de få månedene jeg har hatt bilen har jeg satt på BMW CSL felger (ikke Alpina, men originale CSLer) og et Nardi Classico ratt.

Bilen er en fryd å kjøre, selv om forgasserne og ventilene kunne vært bedre justert, og datteren min på tre år nekter å kjøre Audi A6, hvis hun øyner en sjanse for å kjøre "den blå hvalen".

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/BMW2lite.jpg

Redigert av herr bertone den 19-06-2008 13:21

Skrevet av Grazatfahrer den 30-05-2008 14:26
#2

Vi gler oss til bilda kjem... Smile
Eg anbefaler å opprette ein konto på Photobucket.com for publisering av bilder.

Ser du skriv at du har fått tak i orginale csl-felger - ikkje Alpina 7x14.
Kva er forskjelen ?

Redigert av Grazatfahrer den 30-05-2008 15:19

Skrevet av herr bertone den 30-05-2008 15:53
#3

Hei,
Takk for tips om photobucket!
Forskjellen på Alpina og CSL er minimal, men på CSL felgene er det hull mellom bolthullene, det er det ikke på Alpinafelgene, så de ser jo nesten helt like ut. Kun en kuriositet og litt snurrepiperi med andre ord.

Din 2800cs ser forøvrig helt nydelig ut. Skal du kvitte deg med 16 tommerne så ta kontakt!

Skrevet av 02-Oivind den 30-05-2008 18:07
#4

Nydelig bilGrin Er den nachtblau metallic?

Skrevet av herr bertone den 30-05-2008 19:05
#5

Takk, takk, og ja, den er nachtblau.

Skrevet av Grazatfahrer den 31-05-2008 00:20
#6

herr bertone skrev:
Hei,
Takk for tips om photobucket!
Forskjellen på Alpina og CSL er minimal, men på CSL felgene er det hull mellom bolthullene, det er det ikke på Alpinafelgene, så de ser jo nesten helt like ut. Kun en kuriositet og litt snurrepiperi med andre ord.


Bilen din ser virkelig fin ut ! Utstyr som CSL-felger, Nardi-ratt og triple webere forsterker berre godfølelsen i denne boyraceren.

Takk for felginfo. Snurrepiperier for andre - nyttig og interssant info for oss her inne Wink

Skrevet av herr bertone den 17-06-2008 23:09
#7

Bilen har nå gjennomgått forgasser-justering hos Alf Lie. Det gjorde underverk, og motoren går utrolig mye bedre!

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/IMG_4934.jpg

Og etter at venstre drivaksel falt av en mil syd for Sarpsborg sist helg, er også alle skruer, bolter, muttere strammet ekstra godt. Noe som førte til at et klunk i bakakselen ved akslerasjon forsvant.

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/IMG_4940.jpg

Neste på blokka er å skifte dynamoen, som har tilført malingen fra sekseren en irriterende skrapelyd, pga. et gåent lager.

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/IMG_4937.jpg

Skrevet av E9Kenneth den 18-06-2008 20:49
#8

Hei!

Bra å høre at du er fornøyd med Alf Lie. Jeg var innom han samtidig med bilen din, den ser virkelig flott ut.

Har selv en CSA som trenger en lett justering. Har avtalt et besøk hos Mr.Lie til uka og håper på samme erfaring som deg.

Håper du nå er ferdig med feilretting etter innkjøp, lykke til!

Skrevet av herr bertone den 19-06-2008 12:46
#9

Hei, og takk for det.

Lie var litt i tvil om han ville klare å justere forgasserne pga. at jeg ikke hadde trakter på weberne, men pannekakefilter. Det vanskeliggjorde det visst å få korrekt måling med måleverktøyet på innsuget. Men resultatet tatt i betraktning tror jeg han klarte det ganske så bra.

Er alltid en del småting med gamle biler, og regner med at "noe" skjer med jevne mellomrom. Men det er jo også noe av det som gjør det til en spennende hobby.

Med bilen under ble det til tider litt for spennende. Alfaen er likevel fortsatt en favoritt! Og BMWen har vel faktisk samme designopphav. (BMW 3200 som er utgangspunktet for BMWinhouse CS-designet, ble så vidt jeg husker tegnet av den unge og vanvittig talentfulle Giorgetto Giugiaro da han jobbet hos Bertone. Sammenligner man linjeføring er det ganske store likheter med glassflater, fallende hekk, etc.)

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/2000gtvoktober07.jpg



Skrevet av Grazatfahrer den 03-07-2008 17:41
#10

herr bertone skrev:
Hei, og takk for det.



Med bilen under ble det til tider litt for spennende. Alfaen er likevel fortsatt en favoritt! Og BMWen har vel faktisk samme designopphav. (BMW 3200 som er utgangspunktet for BMWinhouse CS-designet, ble så vidt jeg husker tegnet av den unge og vanvittig talentfulle Giorgetto Giugiaro da han jobbet hos Bertone. Sammenligner man linjeføring er det ganske store likheter med glassflater, fallende hekk, etc.)



BMW Quadrafoglio CS Wink
Bertonecoupéen er ein av dei vakraste eg veit, men en dekaltrimma BMW gir mindre bekymringar og like stor glede. Lurte meg inn på Alfatreff i helga..

i13.photobucket.com/albums/a269/m535/DSC_0521-1.jpg

Skrevet av herr bertone den 10-10-2008 22:15
#11

Plundret litt med å lufte kjølesystemet etter termostatbytte forleden, men til slutt funket det, og motoren holder seg nå på rett temperatur (gikk for kald tidligere fordi termostaten var konstant åpen(!)). Synes motoren går mye bedre faktisk.

Så har jeg bestilt senkefjærer fra Jaymic (synes bilen er alt for høy foran)

Legger ved noen "nightshots". (8 sek. lukkertid, uredigert)

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/IMG_5238.jpg

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/IMG_5239_2-1.jpg

Samt ett bilde fra klubben bilen bor i, Rodeløkka JekkeKlubb.

i288.photobucket.com/albums/ll186/herrbertone/IMG_5199-1-1.jpg

Redigert av herr bertone den 10-10-2008 22:22

Skrevet av E9Kenneth den 11-10-2008 16:42
#12

Kjøper du da bare senkefjærer foran? Min er også etter min mening for høy foran, men ok bak tror jeg.

Vi er to E9 som skal til Sarpsborg i morgen, hva med deg?

Skrevet av herr bertone den 12-10-2008 21:29
#13

Hei,

Har bestilt fremfjærer i første omgang, for synes den er grei bak. Er kanskje uheldig med forskjellige fjærer foran og bak, er litt usikker.
Har studert noen bilder av Alpina CSen, den lå godt nedpå foran og hadde vanlig høyde bak. Veldig kult stuk! I tillegg har je noen Alpinaseter på hånden, men blir vel litt for mye tukling for min smak å sette dem inn i en bil som jo ikke er en Alpina.

Ble ikke Sarpsborg på meg. Var det bra?

Skrevet av E9Kenneth den 12-10-2008 21:41
#14

Synd du ikke kom. Treffet var fint med avdekking av en superflott E3, oppmøte av 5 stk R9. Sannsynligvis det meste jeg har sett på en gang i moderne tid. Kanskje vi på litt sikt kan komme opp i 02-volumer?
Min bil går i vinteropplag nå. Først skal den hellakkeres så er det litt vanlig vedlikehold som skal gjøres før sommeren er på gang igjen. Vi får satse på storoppmøte til et vårtreff.

Skrevet av E9Kenneth den 12-10-2008 21:43
#15

R er ved siden av E, mente selvfølgelig E9.

Skrevet av herr bertone den 13-10-2008 08:50
#16

Synd å gå glipp av det. Satser på å komme sterkere tilbake neste år. Vurderer en lakkering selv, har nemlig problemer med at lakken viser tegn til krakkelering på panseret. Det var sånn da jeg kjøpte bilen, men lurer på om det er blitt værre. Har du tips om lakkerer?


Skrevet av Terje den 13-10-2008 11:42
#17

HR autolakk på Kolbotn gjør bra arbeid.

Skrevet av Grazatfahrer den 13-10-2008 11:52
#18

herr bertone skrev:
Plundret litt med å lufte kjølesystemet etter termostatbytte forleden, men til slutt funket det, og motoren holder seg nå på rett temperatur (gikk for kald tidligere fordi termostaten var konstant åpen(!)). Synes motoren går mye bedre faktisk.

Så har jeg bestilt senkefjærer fra Jaymic (synes bilen er alt for høy foran)

Legger ved noen "nightshots". (8 sek. lukkertid, uredigert)


Fine nightshots og stemningsbilde frå RJK, med formannens Bertone i bakgrunnen.

Du må kome tilbake med rapport når fjørene frå Jaymic er montert. Er det nokon som har erfaring med dei ? Ser mange skryt av fjørene frå Carl Nelson http://www.bimmer..., men det er gjerne litt enklare og billigare å bruke Jaymic.

Skrevet av herr bertone den 13-10-2008 15:05
#19

Jeg skal gi tilbakemelding, men det blir vel først til våren, med mindre klimaendringene slår inn for fullt, og asfalten ligger bar og usaltet langt inn i det nye året.

Stemmer at det den store Formannens race-bil i bakgrunnen. Beundringsverdig at han har bygget den fra bunnen og opp mener nå jeg.


Skrevet av E9Kenneth den 13-10-2008 17:24
#20

Har ikke navn og nummer tilgjengelig nå. Kontakten er opprettet via en kompis.
Lakkeren holder til i Lillestrøm og har godt rykte på seg. Hvis du ønsker kan jeg sjekke hans kapasitet og eventuell pris.
Gi lyd hvis du ønsker dette.