Emne: BMW 02/Classic :: Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011

Skrevet av Johnny Pettersen den 13-01-2011 12:24
#1

Det beste man kan gjøre for en 02 er 5 trinns overdive kasse og 3,9 bak. 100-110km.t cirka 3000omdr.

Skrevet av 2000Touring den 13-01-2011 14:51
#2

Johnny Pettersen skrev:
Det beste man kan gjøre for en 02 er 5 trinns overdive kasse og 3,9 bak. 100-110km.t cirka 3000omdr.


Flott!
Da har vi samme oppfatning av hva som vil virke bra.
Har du prøvd dette på noen av dine biler?
Har ikke tenkt over det før, men jeg vil jo få en ørliten bedre aks også... Vinninga går kanskje opp i spinningaCool

Skrevet av 02kongen den 13-01-2011 15:14
#3

Jeg tror også at dette vil bli "riktig" for bilen. Selv har jeg sportskasse og 3,37 som skal monteres snartSmile Tror også det vil fungere brukbart.
Det er vel fra turbo.

Skrevet av 2000Touring den 13-01-2011 15:56
#4

02kongen skrev:
Jeg tror også at dette vil bli "riktig" for bilen. Selv har jeg sportskasse og 3,37 som skal monteres snartSmile Tror også det vil fungere brukbart.
Det er vel fra turbo.


Blir ikke den diffen vel langbeint når du skal akselrere? På javnt turtall i 5. gir tror jeg nok det blir veldig bra. Det blir kanskje ikke så ille i og med at du har en mere tettsteget kasse før du får 1:1 på siste gir.

På en vanlig 2-liters 02 med diffutveksling 3.64:1 og 100km/t har vi 3500 omdr. ved (sånn cirka)

Med mitt oppsett vil jeg da få(med overgira kasse):
3,91/3,64*0,82=0,88
Dvs at jeg får et sammenlignbart turtall på 3500*0,88= 3080 omdr/min

Med 02kongens oppsett:
3,37/3,64= 0,95
Turtallet ved 100km/t = 0,95*3500=3240omdr/min
Det 02kongen har i tillegg en mere tettsteget kasse som sikkert gjør sitt til at aksen blir bra.Smile

Skrevet av JE den 13-01-2011 16:41
#5

I den gamle grå er det 5 trinns overdrive kasse og 3,64:1 i bakakselen, jeg syns ikke det er langbeina.

Er veldig behagelig på litt lengre turer Smile

Skrevet av 2000Touring den 13-01-2011 17:12
#6

JE skrev:
I den gamle grå er det 5 trinns overdrive kasse og 3,64:1 i bakakselen, jeg syns ikke det er langbeina.

Er veldig behagelig på litt lengre turer Smile


Diff med utveksling 3,64:1 og overgira kasse blir jo som en standard 2-liters 02 med 4-trinns kasse. Rent bortsett fra 5. giret hvor du får roet ned turtallet.
Stemmer det at turtallet i 100km/t er 3500*0,82=2870omdr/min?

Skrevet av JE den 13-01-2011 17:18
#7

2000Touring skrev:
Stemmer det at turtallet i 100km/t er 3500*0,82=2870omdr/min?


Det kan nok stemme, mener å huske at det er ca 2500 rpm i 90 kmt.

Skrevet av Johnny Pettersen den 13-01-2011 18:13
#8

Har kjørt med dette i mange år på min bruks 02. Har ganske standard E21 318I motor med innsprut og med litt mere krefter ville jeg prøvd 3,64. Overdrive kassen er nok lite granne mere tettsteget på de første girene enn en standard 4-trinn, eller bare virker det sånn.
3de giret er også ganske langt på OD kassa

Skrevet av 2000Touring den 13-01-2011 19:03
#9

Høres bra ut!

Getrag 245/4 Getrag 242
1st: 3.68 1st: 3.764
2nd: 2.00 2nd: 2.02
3rd: 1.33 3rd: 1.32
4th: 1.00 4th: 1.00
5th: 0.81

Var ikke veldige store forskjeller her. Rart om det føles så forskjellig når tallene er så like.
Klippet fra http://www.bimmer...

Skrevet av 2000Touring den 14-01-2011 15:53
#10

Da var LSD montert, men så lenge jeg ikke har montert den overgira kassa ennå så vil jo turtallet mitt bare stige. I 100km/t nå, så vil jeg ha ca 3,91/3,64*3500= 3750omdr/min. Skjønner at dette ikke blir sesongen for langkjøring...

l12.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos-l3-snc4/hs1355.snc4/162753_1409832346081_1840661359_812317_2659195_n.jpg

Spacer mellom flens på LSD og drivaksel:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1337.snc4/162916_1409832586087_1840661359_812318_1333428_n.jpg



Skrevet av 2000Touring den 16-01-2011 21:02
#11

Da har toppen, kammen og vintelene kommet tilbake fra KM Cams, og klar for å monteres sammen.
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs766.ash1/165781_1411731713564_1840661359_815911_5320872_n.jpg

Kammen er slipt om til 284 grader
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs794.ash1/168456_1411731953570_1840661359_815913_6884244_n.jpg

Redigert av 2000Touring den 16-01-2011 21:04

Skrevet av 2000Touring den 17-01-2011 14:41
#12

Det skal ikke alltid være lett!
Skulle begynne å montere i sammen toppen i går, men støtte ganske raskt på et problem; Ventiltettingene passet ikke på ventilstyringenShock

Saken er den at i Oktober bestilte jeg deler fra W&N bl. annet pakninssett til hele motoren(inkl. ventiltettinger) og nye ventilstyringer. Fant ut i dag at ventilstyringene har gått ut av produksjon og erstattet med ny type(fra '78 og nyere, tror jeg). Men ventiltettingene i settet passet kun gamle typen. Fant feilen, og nye tettinger er bestilt fra Bilia i Drammen.

Toppen av gamle ventilstyringen:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1225.snc4/155758_1352178024759_1840661359_708967_5242684_n.jpg

Nye typen ventilstyring:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs740.ash1/163230_1411732113574_1840661359_815914_495733_n.jpg

Skrevet av 02Ronny den 17-01-2011 15:01
#13

Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

Skrevet av JE den 17-01-2011 15:15
#14

Dette var jo oppe til diskusjon tidligere..... Sakset fra M10B18i lavbudsjett Turbo motor....
JE skrev:
2000Touring skrev:
Det kan vel bare bety at man uten videre kan sette på ventiltetting fra e30 da? Ventiltettingen har forskjellig delenummer på 02 og e30/318, men betyr dette at man kan bruke enten den ene eller den andre typen tetting da? 11 34 1 256 556/11 34 9 059 169


Nei det kan man ikke, ventiltettning fra "nye" styringen passer ikke på "gammle" styringen.

Hvis du ser på bildene av styringene på bildene i inlegget over, så ser du at nye styringen har mye mindre diameter der tettningen settes på. (begge styringene er uten tettning på bildene)




02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

De gamle styringene ser sånn ut, uten tettningen..



Forøvrig ser det jo veldig bra ut, Wink hvordan var prisen på å få slipt om kammen kontra det å kjøpe en ny?

Redigert av JE den 17-01-2011 15:21

Skrevet av 2000Touring den 17-01-2011 15:26
#15

02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga.

Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser utWink

Redigert av 2000Touring den 17-01-2011 15:53

Skrevet av 2000Touring den 17-01-2011 15:41
#16

JE skrev:
Dette var jo oppe til diskusjon tidligere..... Sakset fra M10B18i lavbudsjett Turbo motor....


Jeg lette etter akkurat den før i dag ja, klarte ikke finne den.Sad
Saken er at W&N hadde det gamle delenummeret, så da tenkte jeg at de kanskje hadde noen gamle på lager. Er ikke alltid så lett å huske hva man tenkte for 4 mnd sidenWink

JE skrev:
Forøvrig ser det jo veldig bra ut, Wink hvordan var prisen på å få slipt om kammen kontra det å kjøpe en ny?


Er ikke sikker på hva man må betale for en ny, men det blir vel fort over 3.000,- Skal du kjøpe Dr. Scrick fra W&N så skal vel de ha 400Euro+moms og frakt => ca 4000kr.

Jeg betalte 1600,- for å slipe om. Har gjort det på en annen M10-motor før, og var rimelig fornøyd den gangen.

Skrevet av 02Ronny den 17-01-2011 19:42
#17

2000Touring skrev:
02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga.

Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser utWink


Har ikke skrudd motor i det hele tatt de siste årene, det er vel det som er feilenPfft

Skrevet av 2000Touring den 17-01-2011 20:12
#18

02Ronny skrev:
2000Touring skrev:
02Ronny skrev:
Den gamle ventiltetningen sitter jo igjen på det øverste bildet....

Stemmer ikke det Ronny. Mulig det ser sånn ut, men ventiltettinga er tatt bort. Hadde ikke fått bort den nedre skiva uten å ha tatt bort ventiltettinga.

Nå tror jeg du har skrudd s14 for lenge, så du ikke helt husker hvordan en M10 ser utWink


Har ikke skrudd motor i det hele tatt de siste årene, det er vel det som er feilenPfft


Det håper jeg å slippe også en god stund også, bare jeg blir ferdig med denneSmile

Skrevet av 2000Touring den 19-01-2011 19:32
#19

Da har jeg hentet nye ventiltettinger, og begynt å montere.

1. ventiltetting på plassSmile
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs757.ash1/164800_1415080117272_1840661359_822240_4580199_n.jpg

Ventiltetting og ventilfjør montert.:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs034.snc6/166444_1415080237275_1840661359_822241_6598477_n.jpg

Alle ventiler montert. Klart for vippearmsaksler og vippearmer, deretter kammen:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs072.snc6/168294_1415080597284_1840661359_822243_8031178_n.jpg

Ny og gammel fjør til vippearmsakslene - her er det noe som ikke stemmer! Noen som har noe formening om dette blir et problem? Den korteste er den nye. Får høre med Walloth... Hva er riktig lengde? Noen som vet?
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs752.ash1/164345_1415080677286_1840661359_822244_6022205_n.jpg

Skrevet av 2000Touring den 21-01-2011 21:54
#20

Tok kontakt med Walloth ang fjørene. BMW hadde forandret de, så det var slik de skulle være nå...

Da har jeg montert vippearmsaksler, vippearmer og kammen:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs259.snc6/180707_1417009205498_1840661359_824778_5295293_n.jpg

Toppen planslipt med nye ventiler:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs785.ash1/167503_1417009085495_1840661359_824777_8012240_n.jpg

Nye vippearmsaksler og montert kam:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs254.snc6/180285_1417009485505_1840661359_824779_5694128_n.jpg