Emne: BMW 02/Classic :: Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011

Skrevet av 02Ronny den 21-01-2011 22:06
#1

Har du større eksenterer på vippearmene når du har fått en slipt kam? Eller har du fått tilpasset ventilene?

Redigert av 02Ronny den 21-01-2011 22:37

Skrevet av 2000Touring den 21-01-2011 23:10
#2

Bra spørsmål, jeg har ikke sagt noe om dette før.
Det blir brukt større eksentere på vippearmene. Disse fikke jeg med fra KM Cams, hvor jeg slipte kammen. Sist jeg slipte om kam fikk jeg med noe de kalte "lashcaps", som var små shims jeg la oppå ventilene. Det var som en hatt oppå ventilene.

Redigert av 2000Touring den 21-01-2011 23:11

Skrevet av 02Ronny den 21-01-2011 23:18
#3

Ok. Var bare nyskjerrig. Wink

Skrevet av 2000Touring den 22-01-2011 00:07
#4

02Ronny skrev:
Ok. Var bare nyskjerrig. Wink


Det er bra det! Man skal være nysgjerrig - det er det man lærer avWink

Skrevet av tii-hallvard den 24-01-2011 19:49
#5

Jøss så bra det blir. Jeg har vært ute og reist en uke og du får gjort så myeWink! Må prøve å få med nettoppkobling neste gang jeg skal reise. Skal foresten til New Zealand om en måned. Noe som er lurt (les billigere enn hjemme) å ta med?

Skrevet av 2000Touring den 24-01-2011 20:08
#6

tii-Hallvard skrev:
Jøss så bra det blir. Jeg har vært ute og reist en uke og du får gjort så myeWink! Må prøve å få med nettoppkobling neste gang jeg skal reise. Skal foresten til New Zealand om en måned. Noe som er lurt (les billigere enn hjemme) å ta med?

Takk for detSmile
Enkelte ganger er fremdriften godWink

Skrevet av E23 galningen den 25-01-2011 00:43
#7

tii-Hallvard skrev:
Jøss så bra det blir. Jeg har vært ute og reist en uke og du får gjort så myeWink! Må prøve å få med nettoppkobling neste gang jeg skal reise. Skal foresten til New Zealand om en måned. Noe som er lurt (les billigere enn hjemme) å ta med?


Er vel ikke stort der som det lønner seg og ta med hit. eneste måtte være hvis du restaurerer gammel japse. Da kan det hende du finner delene down under. Ellers er det et flott land. Jeg var der 8 måneder i 94/95 og jobbet som sveitser på en gård. Hadde det knallfint.

Skrevet av tii-hallvard den 25-01-2011 15:47
#8

Er vel ikke stort der som det lønner seg og ta med hit. eneste måtte være hvis du restaurerer gammel japse. Da kan det hende du finner delene down under. Ellers er det et flott land. Jeg var der 8 måneder i 94/95 og jobbet som sveitser på en gård. Hadde det knallfint.


Hørtes deilig ut å være der så lenge.
Tenkte kanskje at det ikke var så mye å ta med nei. Og en japse bil er uansett ikke akuteltWink. Prøvde å sjekke om det var en 02 klubb der, og fant vel noe. Men ikke noen referanse til noe som ligner Waloth eller Jamic. Så får vel bruke de 14 dagene til noe annet. Skulle visst heller reist til USA. Der er det mye greit å ta med seg hjem.

Når det gjelder motorrenoveringen din Inge er det bare morro å se på. Og en motivasjon for meg til å tenke på å gjøre noe slikt selv. Jeg har fått meg delebil nå (vanlig 2002 vin 3665833 reg DC 16347- kanskje noen kjenner til den) med tii motor, og lurer på om jeg skal gjøre noe "moro" med den motoren.

Redigert av tii-hallvard den 25-01-2011 19:52

Skrevet av 2000Touring den 04-02-2011 12:28
#9

Jepp - jadda!
Etter ca 5 uker er stempler endelig kommetGrin
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs069.snc6/167980_1430956994184_1840661359_848279_5305216_n.jpg

Betalte $270 for stemplene+ $8,5 i frakt internt i USA. Jos Jetcarrier betalte jeg ca 400 i moms, 250 i frakt og 45 i forsikring(frivillig).
Det skulle vel bli noe sånt som 2400,- kr til sammen. I Norge måtte jeg ha betalt i hverfall 6000,-(billigste jeg fant). I USA kunne jeg nok funnet andre sett til rundt $450.

Billigere blir det vanskelig å få det - kvaliteten vet jeg ikke.
For de som er spesielt interessert kan ta en titt på MaxSil sine hjemmesider

Rud's har kikket på noe av det jeg har sendt over til ham, og veiva som satt i Tii-motoren var(som jeg selv var klar over) veldig dårlig, men på 2l gasserveiva trengte man bare å slipe en tapp, og polere resten. Rådene hadde han ikke sett på ennå, men kan ikke skjønne at de skal være noe problem(?) Har uansett flere å gå påCool

Skrevet av 2000Touring den 19-03-2011 12:13
#10

Tja, på tide med en liten oppdatering kanskje...
Har jo skjedd litt, men har ikke fått blokka tilbake ennå. Det er det som er saken om man bruker folk som jobber med dette på kveldstid, og har for mange jern i ilden - at man må regne med at ting tar tid.

Uansett, har nå blitt "lovet" at bunndelen skal være ferdig montert i løpet av neste uke.
Det som har blitt gjort er at blokka er borret og honet. Veiva trengte man ikke slipe allikevel, så den er polert og avbalansert. Videre er rådene avbalansert. Blir som sagt satt i sammen i disse dager, så jeg kan hente det til uka - gleder meg til å montere dette i sammenSmile

Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00

Skrevet av tepe den 20-03-2011 00:08
#11

Bra det er fremdrift Kan være en prøvelse å måtte vente på at noen skal få "tid" til å fikse noe de tar betalt for å gjøre. Regner med at det begynner å krible hos deg og nå som våren nærmer seg.
Jeg må nok la touringen min være alene til over påske har lovet han som kjøpte båten min at den skal være klar til påske

Skrevet av 2000Touring den 20-03-2011 00:25
#12

Kan si det kribler dobbelt når det nærmer seg våren. Når hobbyene er både Touringen og å kjøre MC. Våren er en herlig tidGrin

Skrevet av 2000Touring den 31-03-2011 20:36
#13

ENDELIG!

Da har jeg endelig fått blokka tilbake fra Rud's Motorservice.
Det som har blitt gjort er at sylindrene er blitt borret, rådene har blitt normalisert og avbalansert, veiva har blitt polert og avbalansert, svinghjulet har blitt dreid fri for glassert overflate og alt har blitt montert sammen.
Så da er det bare å montere motoren sammen igjenGrin


a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/197222_1500573214546_1840661359_955357_2736356_n.jpg
Blokka tilbake fra Rud's, motordeler ut over halve garasjen klare for å bli montert.


a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/196538_1500573494553_1840661359_955358_748226_n.jpg
Blokka montert i motorstativet.

a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/200766_1500573654557_1840661359_955359_1545734_n.jpg
Nyborra blokk med nye stempler.

a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/206631_1500573934564_1840661359_955360_1067128_n.jpg
Borra sylinder med nytt stempel

Gleder meg til å komme i gang igjen nå. Om alt går som det skal fyres motoren allerede denne helgaCool

Skrevet av Bassik den 31-03-2011 20:41
#14

Huff, lukter jobb av dette Shock

Skrevet av 2000Touring den 31-03-2011 20:53
#15

Ja - det har du helt rett iGrin

Skrevet av jaas den 01-04-2011 21:44
#16

Kosejobb heter d..Wink

Skrevet av 2000Touring den 01-04-2011 23:49
#17

jaas skrev:
Kosejobb heter d..Wink

Det er jeg helt enig med deg iGrin

Skrevet av 2000Touring den 02-04-2011 22:19
#18

Da har det plutselig skjedd en del. Motoren sitter i bilen, prøvestartet, men ikke helt klar. Må få tak i noe flere deler før jeg blir helt ferdig. Var blant annet en O-ring som var sprukket, som gjorde at den lakk bensin.

a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/196624_1503422285771_1840661359_959275_8134496_n.jpg
Registerdeksel med vannpumpe montert

a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/206348_1503422525777_1840661359_959276_8331286_n.jpg
Jørn filer deksel

a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/200484_1503422765783_1840661359_959277_1716112_n.jpg
Alt montert på innsugssida av motoren

a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/205128_1503422925787_1840661359_959278_668648_n.jpg
Det meste montert på fronten av motoren

a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/196564_1503423045790_1840661359_959279_1342148_n.jpg
Ventiler er justert, topplokksbolter trekt til

a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/208256_1503423165793_1840661359_959280_8126064_n.jpg
Nyslipt og avbalansert svinghjul, mangler bare clutchen

a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/200468_1503423405799_1840661359_959281_4260332_n.jpg
Clutch og bunnpanne montert

a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/207248_1503423605804_1840661359_959282_1576003_n.jpg
Jørn klargjør motoren for løfting inn i bilen

a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/199984_1503423885811_1840661359_959283_6595788_n.jpg
Tomt motorrom, klart for motoren

a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/208688_1503424045815_1840661359_959284_1598902_n.jpg
Motoren på plass i bilen

a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/199988_1503424485826_1840661359_959285_6769091_n.jpg
Jørn begynner å få nok for i dag ;-)

a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/196652_1503424685831_1840661359_959286_4710438_n.jpg
Ventil til returen på bensinpumpa som lakk pga sprukket O-ring

a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/208668_1503425045840_1840661359_959287_5972635_n.jpg
Motoren på plass etter montering og prøvestart

a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/208468_1503425405849_1840661359_959288_7480117_n.jpg
Vi lufta bremsene foran også før vi tok kvelden

Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00

Skrevet av jaas den 03-04-2011 08:22
#19

Det må en si,du står på...Smile Blir jo kanonbra dette!

Skrevet av 2000Touring den 03-04-2011 10:10
#20

Takk for detSmile

Når alt er planlagt, tilrettelagt og delene ligger klare på benken, og man får hjelp av brodern et par dager, så ligger alt til rette for å få gjort mye på kort tid.