Emne: BMW 02/Classic :: T 7002

Skrevet av geirm den 23-01-2011 20:57
#1

lars-nord skrev:
Godt nytt år til deg Geir. Jeg er veldig imponert over det du har gjort. Bøyer meg i pussestøvet.Shock


Takk Lars, det blir vel ikke mindre pussestøv nå fremover tenker jeg. Håper forresten at jeg får noen til å ta den jobben, det er ikke bare bare å leke lakkerer. Så kan jeg også bøye meg i pussestøvet for godt utført arbeidGrin

Geir...

Skrevet av geirm den 23-01-2011 21:07
#2

Jeg kjøpte meg en motor med ukjent historie her for noen måneder siden. det eneste selger kunne fortelle om motoren var at det var dobble Weber 45 og grenrør. vel jeg demonterte motoren her forleden og det ble bare mer og mer klart at jeg hadde gjort et røverkjøp. Motoren var nyovehalt med bare nye orginaldeler i tillegg hadde den 316 grader kam og sist men ikke minst hemisveriske forbrenningsrom som i enkelte Alpina motorer. Nå blir det fres i T-7002.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0104-1.jpg

Mont
erte forresten bakskjermer i dag, grisetøft spør du megGrinGrin

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0126-1.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0127.jpg

Geir...

Skrevet av Espen02E30 den 24-01-2011 17:12
#3

Denne blir nok tøff ja!Smile

Hvordan stempler sitter det i den motoren?
Må vel ha noe høyere som gjør at ikke kompen blir for lav?

Skrevet av Johnny Pettersen den 24-01-2011 18:16
#4

Er nok litt annen finish på disse bredderne kontra 02-depån sine ser det ut til.
Hva må du oppi i komp med 316 gr.kam? Mellom 12 til13.1

Redigert av Johnny Pettersen den 24-01-2011 18:21

Skrevet av geirm den 24-01-2011 23:21
#5

Espen, det sitter KS smidde høykompstemler i den. Veldig gromme stempler med uttak for høytløftende ventiler. KS er forøvrig merket Alpina foretrakk på løpsbilene sine.

Jonny, Bredderene har en utrolig passform og finnish. De er laget i overmål og må tilpasses. det tar litt tid men er relativt enkelt arbeid.

Jeg er usikker på hvilken komp som er i motoren, men jeg planlegger å kjøre på Shell 99 oktan da burde vel 11:1 funke. Det er såpass overlapp i 316 kammen at det effektive komp forholdet blir betydlig lavere enn med 304 grader.


Geir...

Skrevet av geirm den 13-02-2011 00:10
#6

Jeg bora hulla i den nye bakplata for BMW merket og 2002ti skiltet. Jeg tok mål på ti'en som står utstilt på BMW muset, men jeg lurer på om jeg kom litt for nært baklyset. Det er ikke så lett å finne en ti med orginal bakplate å kontroll måle på.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0135.jpg

Jeg har også så hvidt begynt på motoren, her er jeg igang med å veie opp råder. Veier opp totalvekten først og storeenden etter det. Finjusterer vekta på storeenden, når alle 4 er like veier de 700,0 gram Polering til slutt.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0137.jpg


Geir...

Skrevet av tepe den 13-02-2011 12:56
#7

Hvordan har du tenkt å redusere vekta? kan man bare slipe av til passende vekt er oppnådd, og ev hvor fjerner du matriale uten å svekke råden nevneverdig?

Skrevet av 02Ronny den 13-02-2011 13:32
#8

Man kan fjerne mye vekt ved å runde av alle kanter rundt om på råden, og glatte den til. Dette vil også styrke råden i og med at bruddanvisninger (støpekanter osv)fjernes.

Skrevet av Hauso den 14-02-2011 20:27
#9

Hvordan vet du at 700 gram er passende? Forøvrig imponert over arbeidet ditt! Ting tar tid, men det blir jaggu braSmile Hvor kjøpte du de bredderne? De var grisetøffe! Grin

Skrevet av oyvind den 15-02-2011 07:50
#10

Hei

Ser ut på dette bilde att du har boret riktig Geir.
http://www.cardom...2-bmw-2002

Skrevet av geirm den 15-02-2011 23:29
#11

Hauso skrev:
Hvordan vet du at 700 gram er passende? Forøvrig imponert over arbeidet ditt! Ting tar tid, men det blir jaggu braSmile Hvor kjøpte du de bredderne? De var grisetøffe! Grin


Hvordan jeg vet at 700 g er passende, vel jeg vet jo egentlig ikke. Jeg lette den føste råden så mye jeg turte og da veide den 713 gram. Med enda litt finjustering blir den 700 g. Hadde jeg hatt en dreiebenk stor nok til å spenne råden opp i storeenden ville jeg ha tatt av på begge ytterkantene av storeenden. Da hadde jeg enda på ca 650 g tror jeg.

Svine bredderene kjøpte jeg hos Engels Motorsport i Tyskland.


Geir...

Skrevet av geirm den 15-02-2011 23:35
#12

oyvind skrev:
Hei

Ser ut på dette bilde att du har boret riktig Geir.
http://www.cardom...2-bmw-2002


Takk for bilde Øyvind. Jeg ble litt usikker når jeg såg bilder fra TII, kan se ut som "international" I'en på TII er lenger unna baklampa enn på TI. Vel uansett så blir det ikke bora nye hull.


Geir...

Skrevet av geirm den 22-02-2011 23:25
#13

Hopper litt frem og tilbake for tiden, litt motor og litt karosseri. I dag sprøyta jeg Epoxy-grunning under og inni. Ble bra synes jeg.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0146.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0145.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0150.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0147.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0148.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0149.jpg


Geir...

Skrevet av 2000Touring den 22-02-2011 23:52
#14

Blir bra dette. Du har ikke trua på å få bilen ferdig denne sommeren heller ser jeg Grin Tror i hvertfall at det blir vanvittig bra den dagen du blir feridig. Stå på...

Skrevet av geirm den 25-02-2011 15:41
#15

Siden jeg planlegger å benytte bilen flittig i sommerhalvåret har jeg valgt å legge et strøk BodySchutz i hjulhusa, på bunnplata og i bagasjerommet. Har foresten angra fargevalget mitt. Jeg kjøpte inn Agave grønn til hele bilen, men nå har jeg bestemt at den skal tilbake til orginalfargen...Bristol. Tror det kan bli frekt i kombinasjon med f.ex en rød stripe.

Er det noen som trenger 2,5 liter Glasurit Agave så har jeg rimelig til salgs.

Jeg har et forslag til den av dere som har ei ny klar frontrute. Jeg har ei ny grønn frontrute med ekstra grønntoning øverst, den ønsker jeg å bytte til en som er klar. Noen som er interessert???


i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0152.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0151.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0153.jpg

Geir...

Skrevet av Johnny Pettersen den 25-02-2011 16:36
#16

Ikke bruk det Body Schutz tullet, kjøp 3M sitt stoff. Det er en spesiell pose med to kammer som skal blandes ved bruk. På posen er også munnstykke til sprøyta, du må altså låne "luftdelen"av sprøyta hos lakk forhandleren. Genialt opplegg hvor det ikke blir noe vask av sprøyte. Bruk en kost av litt ålreit kvalitet så kan fargen oppå kostes uten penselmerker
Dette stoffet er vistnok det samme som blir sprøytet under VAG biler. Holdbart og skikkelig

Skrevet av geirm den 26-02-2011 11:38
#17

Johnny Pettersen skrev:
Ikke bruk det Body Schutz tullet, kjøp 3M sitt stoff. Det er en spesiell pose med to kammer som skal blandes ved bruk. På posen er også munnstykke til sprøyta, du må altså låne "luftdelen"av sprøyta hos lakk forhandleren. Genialt opplegg hvor det ikke blir noe vask av sprøyte. Bruk en kost av litt ålreit kvalitet så kan fargen oppå kostes uten penselmerker
Dette stoffet er vistnok det samme som blir sprøytet under VAG biler. Holdbart og skikkelig


Jeg har ikke så god greie på dette Jonny, men den andre 02'en min har jeg sprøyta med tilsvarende stoff under. Det eneste problemet jeg har med det er at det sitter så utrolig fast at jeg har problemer med å få det av, og det ble gjort for 22 år siden . Det er forøvrig et 3M produkt jeg bruker, virker veldig bra.

Tror faktisk at det viktigste du gjør i en slik prosess er at du matter mellom hvert strøk og vasker godt med silikon fjærner. Hvis du ikke legger vått i vått da. Er man litt nøye sitter Body'en utrolig godt og den holder seg fleksibel veldig lenge.

Å legge lakk med pensel er et ikke tema når man har bilen oppspent slik som jeg har. Med sprøyte går der det mye raskere og resultatet tror jeg blir bedre.

Geir...

Skrevet av Johnny Pettersen den 26-02-2011 15:59
#18

Helt enig! 3M sine produkter er nok veldig bra. Men det er noen andre produkter som heter Body Schutz som er rett og slett dårligHva jeg mente med og koste var at jeg gjorde det innvendig på mine hjulhus og med ufortynnet maling ser man faktisk ikke penselstrøk, ett godt alternativ hvis man ikke har skikkelig avsug.

Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00

Skrevet av geirm den 02-03-2011 23:24
#19

Nå har jeg limt på begge bakskjermene. Limte med Sicaflex, forbora alle skruehulla i skjermene med 6mm bor og brukte 4,2 selvborende skruer til å feste med. Prøvte først uten å forbore, men da ble det vanskelig å få glassfiber skjermen til å ligge an mot stålskjermen. Den lille forskjellen mellom 6mm forboring og 4,2mm skrue var det som skulle til. Måtte alikevel skru ganske tett. Ble endel hull når jeg tok ut igjen de selvborende skruene.

Har også lagt på glassfiber mellom glassfiber og stålskjerm slik at vann og grus ikke kommer inn i rommet mellom skjermene. Har lagt 2 lag vevd matte og plenty poliester, håper det holder. Har ingen erfaring med glassfiber fra før.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0156.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0155.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0157.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0159-1.jpg

Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02Ronny den 03-03-2011 20:56
#20

Lækkert!Grin