Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel

Skrevet av JE den 24-09-2009 16:34
#1

geirm skrev:

Gratulerer, dette er spennende saker. Blir det bremsing i rullende landevei? I så fall vil vi gjerne se kurvene.

Geir...


Takk

Nja det er vel ikke sikkert jeg gjør det, er jo kun midlertidig motor som sitter i nå.
Men blir den bremsa så er det ikke umulig at papirene havner her Wink Er jo artig vite hva som bor i en org m10b18i som det er klaska turbo på..

Skrevet av JE den 27-09-2009 22:39
#2

Da har man vært ute å kjørt en tur, med 0.6bar og veldig grovjustert, går like bra, hvis ikke bredre enn den gamle sugemotoren. Artig Grin

Redigert av JE den 28-09-2009 09:36

Skrevet av JE den 15-10-2009 00:19
#3

02ole skrev:
I dag har vi vært ute å justert en del, og fått ett bra resultat:-) nå begynner det å flytte på seg!Cool


Jepp blei bra resultat, funker greit med 1,1 bar Grin
Var ganske fornøyd med vektfordelingen og.. 1010 kg total vekt med 3/4 tank, derav 540 kg forran og 480 bak (biltilsynets vekt)

Bare jeg får orden på bremseballansen så begynner ting å falle på plass.

Redigert av JE den 15-10-2009 17:25

Skrevet av oyvind den 15-10-2009 22:08
#4

Hva med alle de toppa du freser på sprekker de alle eller kommer momet motoren snart!

Skrevet av JE den 16-10-2009 00:13
#5

oyvind skrev:
Hva med alle de toppa du freser på sprekker de alle eller kommer momet motoren snart!


Den bearbeidingen jeg har gjort har ingen ting å gjøre med at toppene var sprekt. alle tre toppene har vært sprekt på forskjellige steder. En 1,8i topp var sprekt mellom eksosventil sete og kjølekanal, en e21 topp var sprekt mellom insug og eksosventilsete på 3 cyl og en 1,8i topp var sprekt fra eksoskanal (annlegg til eksosmanifold) og helt opp til anlegg til toppdeksel (utvendig på toppen)

Ang den andre motoren så får jeg se når jeg gjør den ferdig, kanskje i vinter?.. funker greit med motoren jeg har nå.

Skrevet av oyvind den 16-10-2009 07:59
#6

Går det å sveise den med sprekkt utenpå, sjekket du dette?

Skrevet av JE den 16-10-2009 08:30
#7

Har ikke kikka noe mer på den. skal studere den litt nøyere etterhvert.
sprekken som er på utsiden er ikke noe prob. spørs hvor langi inn i eksoskanalen den er sprekt, hvis den er sprekt helt inn til vannkanalen er det lite å gjøre med den.

Skrevet av JE den 26-10-2009 22:10
#8

Tok en tur i kveld for å justere litt tenning.. endte opp med å øke tenningen 5 grader (ved overtrykk), noe som resultertet i en ganske grei forrandring i effekt Grin

lytte utstyr står på ønskelisten Wink

Skrevet av Erneland den 08-11-2009 16:31
#9

Väldigt pent motorrum! Wink

Skrevet av JE den 08-11-2009 23:11
#10

Erneland skrev:
Väldigt pent motorrum! Wink


Takk Smile

Skrevet av JE den 14-11-2009 21:15
#11

Ny vaska m10 topp er tingen Cool

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PB140116.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PB140118.jpg

Redigert av JE den 14-10-2011 10:24

Skrevet av peterrk den 14-11-2009 21:17
#12

Har akkurat vaska min topp og den ser ikke sånn ut! Hva har du vasket med? Blåst den med et eller annet?

Redigert av peterrk den 14-11-2009 21:24

Skrevet av JE den 14-11-2009 21:26
#13

Den har liggi ca 6 timer i Carbon remover fra Unitor, kun vært tatt opp 3 ganger å spylt (høytrykkspyler) for å få vekk det som blir løst opp.

(ulempen er at stanken fra carbon remover`n setter seg i huden, og tar noen dager å få vekk..)

Redigert av JE den 14-11-2009 21:29

Skrevet av peterrk den 14-11-2009 22:16
#14

Høres ut som bra saker.

Hva er litt lukt i forhold til konsekvensene hvis jeg blir tatt etter min toppvaskGrin

i126.photobucket.com/albums/p107/peterrk/14112009288.jpg

Skrevet av JE den 20-11-2009 19:59
#15

I kveld falt nok en 1,8i topp under den håndholdte fresen, tre forbrennings kammer grovfrest - ett igjen. Så blir det kontrollmåling og finpussen seinere.

(for de som måtte finne det intressant kommer det bilder..)

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PB210164.jpg

Siste styring på vei ut..

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PB210165.jpg

Hvor får man kjøpt rimelige (med god kvalitet seff) styringer i std. dim? til 1,8i topp.

Larvik motor (mekonomen) tar nesten 1000 lappen for 8 styk hvis jeg ikke husker feil...

Redigert av JE den 14-10-2011 13:18

Skrevet av JE den 29-11-2009 20:49
#16

Endelig har jeg fått meg en kompressor, og hva er vel bedre enn at den er gratis Grin

Atlas copo â 1972 mod, har tidligere komprimert luft til et sprinkler anlegg og en luftvern-sirene på barneskole. (drifts timer er mest sansynlig under 100)

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PB290170.jpg

Redigert av JE den 14-10-2011 10:07

Skrevet av geirm den 29-11-2009 23:48
#17

Hadde du blitt stoppa langs veien med den besynderlige konstruksjonen der på slep hadde politiet erklært 2km sikkerhetssone rundt bilen din og evakuert alle hus i direkte luftlinje til objektetShockCoolGrin


Gratulerer med fin komressor!!!


Geir

Skrevet av JE den 05-03-2010 22:07
#18

Har hatt mistanke om at vannpumpa ikke er helt frisk, pga vanntemperaturen har stigi når bilen står å går på tomgang.

Pirat vannpumpe er bare søppel.. impelleren har fløtta seg på akselen.
Den så helt ok ut når jeg monterte den. (nei det er ikke jeg som har kjøpt den, var en brukt en jeg hadde)

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P3050066.jpg

Nå er det montert en god org pumpe fra 80 i god stand Smile

3,64:1 diffbrems er også blitt montert.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P3030050.jpg

Har litt hodebry igjen med clutch`n da jeg ikke greier å finne en grund til at clutch`n kun frir ut når pedalen er helt i bånn.. men nå er kassa ute, og jeg skal måle opp hva som kreves for at den løser ut ved å montere trykkplate og lamell på et svinghjul og måle i pressa....

Redigert av JE den 14-10-2011 13:12

Skrevet av JE den 10-03-2010 20:51
#19

Etter en runde i pressa med trykkplate montert på svinghjul, viser det seg at med ny org bmw lamell (10mm tykk) må utløserlageret trykkes 8,9 mm inn, før lamellen er løs.
Med brukt lamell (8,9mm tykk) må utløserlageret trykkes 5,7 mm inn. (fjærene mellom lammene har mistet noe av spennet på denne)

Målte også slaget til slavecyl ved lav belastning, 22 mm slag ble det.

Dvs at utløserlageret beveger seg maks 11 mm fra min til maks.


Det neste nå, blir å måle hvor trykkplata har høyest trykk mot lamellen. Dette for å kunne utnytte trykkplata maks og for å kanskje kunne få noe høyere pedal ved å shimse trykkplata lenger ut (hvis nødvendig)

Noen som veit om en organisk 228mm lamell uten fjærer mellom lamellene, med bmw splines.. er det bare å si i fra.. Wink

Redigert av JE den 11-03-2010 09:00

Skrevet av JE den 22-03-2010 17:49
#20

Etter nok en runde i pressa, viser det seg at denne trykkplata har som høyest trykk ca 756 kg på rundt 8,75mm.

Anleggsflata til lamellen på svinghjulet er 0,4 mm høyere enn annleggsflata til trykkplata.

Jeg har tenkt å bruke en lamell som er 8,4 mm tykk, så da vil trykkplata havne på 8,4 mm + 0,4 mm = 8,8 mm Dvs at jeg havner innen for der tykkplata har sitt makstrykk.

Måle metode for å finne makstrykk og shimse trykkplata finnes på http://forum.sava...highlight=

PS: Jeg skal måle dette på nytt når jeg har fått laga meg testustyr i riktig dim.

Redigert av JE den 22-03-2010 17:51