Emne: BMW 02/Classic :: bmw 2000 touring og 1602 prosjekt
Skrevet av Torleif den 11-07-2012 19:11
#1
Så bra at du er klar for veien igjen har skiftet radiator olje og oljefilter nå er bilen klar for langtur
Skrevet av 2000Touring den 11-07-2012 19:15
#2
Tommel opp
Skrevet av tepe den 25-07-2012 00:09
#3
Har hatt 1602 en på veien en snau uke nå har faktisk rukket å kjøre ca 50 mil.. det er mer enn jeg kjører på en måned med bruksbilen
Jeg og yngste guttungen har vert på alle grusveiene jeg vet om (og det er faktisk ikke mange igjen) og han elsker det.
Men det må jo gjøres litt når en har ferie, og jeg har irritert meg grønn på plastgrillen, og siden jeg ikke har fått tak i et originalt senterstykke så må man lage et
Lagde en mal i klar litt stiv plast på touringen som har ny original bmw frontplate
overførte den til en respatex finerplate og skar det ut
kuttet så ut en 0,9 mm plate fra biltema med passe overmål og hamret den til over respatexplata,
og vips.. riktig grill
litt sveising senere
prøvemontering av grill
Skrevet av Torleif den 25-07-2012 09:00
#4
Det ser bra ut Terje
Skrevet av tepe den 25-07-2012 10:10
#5
Torleif skrev:
Det ser bra ut Terje
Takk, men det er en ting jeg ikke er fornøyd med, og det er at grillen ikke kommer langt nok tilbake i ytre nedre hjørnene for den ligger da helt tett over lyktene. Kan virke som om innfestningen til lyktene er for langt fremme i frontstykket eller så er det forskjell på selve lyktene for når jeg måler på touringen så er det likt
Skrevet av tii-hallvard den 25-07-2012 12:29
#6
På bildet ser det helt hundre ut.
. Det der tror jeg det er flere enn meg som ikke hadde satt i gang med.....
Skrevet av Torleif den 25-07-2012 21:49
#7
tepe skrev:
Torleif skrev:
Det ser bra ut Terje
Takk, men det er en ting jeg ikke er fornøyd med, og det er at grillen ikke kommer langt nok tilbake i ytre nedre hjørnene for den ligger da helt tett over lyktene. Kan virke som om innfestningen til lyktene er for langt fremme i frontstykket eller så er det forskjell på selve lyktene for når jeg måler på touringen så er det likt
Hadde samme problemet jeg lyktene kom for langt frem var litt jobb jeg flyttet lyktfestene litt
Skrevet av tepe den 27-07-2012 23:28
#8
Jeg måtte også flytte lyktefestene litt inn i frontstykket og da passet grillen bra.
Får si meg fornøyd med 1602 en nå. Skal bare bytte bremseskjolda bak og alle foringene når de kommer fra jaymic.
Skrevet av Torleif den 27-07-2012 23:52
#9
Ja Terje ser du har fått riktige skilter og
hvor mye har du lakkert? Har nå bestilt hytte til oss tar en tur en dag.
Skrevet av tepe den 20-08-2012 18:55
#10
Skreiv ikke jeg at drivlinja virka ok? Vel så feil kan man alså ta
Kan vel ikke påstå at 1602 en ble kjøpt med hue, but but
Det baller alltid på seg.Her er et utvalg deler som bare er å skrote som har blitt byttet de siste 14 dagene i tillegg til litt mer rustsveising av fjærfester i karosseriet og på begge bærearmene.
Den gjør dype innhugg i delelageret mitt det er ihvertfall sikkert
I følge selger var "ALT" nytt under.. vel nå er nesten ALT nytt: tromler, skiver,bremseklosser og band, bremseskjold, hjullager alle calipere noen bremserør og slanger,alt av foringer unntatt til stab staga.
Har og bytta til diff med 3,64 istedenfor den originale på 4,10 så bør vel bytte speedometer og for nå viser det 10 km/t formye.
hadde ikke tid til å vente på deler så jeg har laget nye fjærfester av et 75mm rør
Nå gjenstår det bare å bytte bensintanken som lekker så er den klar for tur
Skrevet av eivind02 den 20-08-2012 19:36
#11
Du skal ha for innsatsen!
Skrevet av Torleif den 20-08-2012 21:03
#12
Hei Terje ser ut som du snart er ferdig med rustsveising på bilene dine. jeg har stående noen som jeg kunne trenge litt kyndig hjelp til
. Du får ta deg en tur og kikke bgynner også og få ferdig den nye garasjen her vil jeg få bedre plass og denne er også fuldt isolert så her blir fint til vinteren.
. har du tenkt og være over til søndag når vi reiser på tur 1 september?
Skrevet av Touring den 20-08-2012 21:08
#13
Har du tatt hele bagasjelokket med R10 nå, ser blankt ut
Skal kjøpe når jeg kommer hjem fra jobb igjen.
Skrevet av tepe den 29-09-2012 23:04
#14
Har ikke skjedd så mye i garasjen i det siste, men noe har en jo fått gjort.
Lakkereren er straks ferdig med å pusse opp underetasjen i huset sitt så da er det sparkling og sprøyting av touringen som gjelder.
har og hatt 1602 en på eu kontroll
0 feil
Jeg har og fått leid meg en vinterlagringsplass og regner med å sette den bort iløpet av oktober
har derfor tatt ut motoren for å gi den en lett overhaling i løpet av vinteren.
Den trenger helt klart noen nye simmerringer og jeg måtte rigge til en mekanisk strammer på registeret for at det ikke skulle bråke så fælt så det skal byttes.
Motoren er matching number til karosseriet så planen etter hvert er en originalrestaurering.
(får klare meg med en lekebil
Skrevet av tepe den 09-10-2012 00:06
#15
planene for touringen endrer seg stadig
har tatt ut originalmotoren og satt den inn i 1602en midlertidig (kun til låns)
gjenstår ventiljustering og montering av noe småtteri.
Planen er nå å prøve å montere inn denne motoren
Det er en 318 is m42 16 ventilers motor. Kjøpt i deler og kun satt løslig sammen foreløpig for å se om det går å få den oppi på en grei måte. Problemet er at den er fra en e36 så den har feil bunnpanne og muligens også problemer med klaring til innsuget. m42 fra e 30 passer bedre men er ikke så lett å finne her til lands.
Bunnpanna er ikke noe problem da m40 fra e30 har samme og de ligger det endel av rundtforbi, så det har jeg fått tak i
Touringen er allerede tilpasset til getrag 240 kasse og e30 mellomaksel så den biten er grei for jeg skal bruke getrag 240 som passer til m42 motoren så da er plasseringen i motorrommet gitt.
Mulig jeg får problemer med paralellstaget men det får tiden vise
Eksosmanifoilen passer ikke i 02 da den går i hjelpesnekka, så der har jeg 2 alternativer, kjøpe en turbomanifoil til m 50 på ebay og kappe av de 2 første røra og montere den opp ned så utløpet kommer bak og ned, eller kappe flensen av et m10 grenrør og sette på flens til m42 har ikke bestemt meg enda men heller mot turbomanifoilen siden det er prøvd før av andre.
Redigert av tepe den 09-10-2012 00:17
Skrevet av Espen02E30 den 09-10-2012 07:45
#16
M42 motoren har jeg lenge tenkt på som en meget fin motor til 02`n, så håper du legger ut masse ang montering av denne
Fant en gang i tiden en tråd hvor en fra USA (mener jeg) monterte en slik motor, sto masse info der om hva som måtte gjøres. Finner jo så klart ikke den akkurat nå men
Følger med her
Skrevet av tepe den 09-10-2012 08:50
#17
Skal legge ut bilder og info
Det står masse om ombygging på nett, men alle jeg har funnet så langt bruker motor fra e30. har kun funnet et bilde med motor fra e36 som har en helt annen innsugsmanifold enn e30.
Har en reserveløsning hvis det ikke går med manifolden fra e36 da jeg har en spjeldhusrekke fra s14 liggende.
Skrevet av Espen02E30 den 09-10-2012 12:43
#18
Liker reserveløsningen!
Ang innsugsmanifold fra E36, er problemet at den treffer bremsekraftforsterker?
Har snakket litt med Tom på Ski motorverksted, han mener det ikke skal så mye til for å få disse til å bli relativt kvikke
Skrevet av tepe den 09-10-2012 14:58
#19
Espen02E30 skrev:
Liker reserveløsningen!
Ang innsugsmanifold fra E36, er problemet at den treffer bremsekraftforsterker?
Har snakket litt med Tom på Ski motorverksted, han mener det ikke skal så mye til for å få disse til å bli relativt kvikke
Jeg vet faktisk ikke enda Har lest at problemet er høyden så innsuget tar i panseret.
Det er litt for mange "forstårsegpåere" på diverse forum som uttaler seg så jeg får finne det ut selv.
Har og lest at tuning av motoren er fullt mulig. Den har bl.a justerbare kamdrev originalt og det finnes jo chip til hjernen å få kjøpt.
Skrevet av tepe den 09-10-2012 22:58
#20
Espen02E30 skrev:
Liker reserveløsningen!
Ja det ser unektelig bra ut
hmmmm
Denne er montert sinnsykt lavt i motorrommet ser litt scary ut med bunnpanna så lavt.
Redigert av tepe den 09-10-2012 23:17