Emne: BMW 02/Classic :: Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
Skrevet av 323-Harald den 03-04-2011 10:52
#1
Hei!
Det ser veldig bra ut. Får nesten lyst å ta ut motoren selv og pusse alt reint. Det blir en bra bil detta.
Nå e det rullende landevei for å se om du har fått ut alle hestene.
lykke til med oppstarten men ha vannslangen klar om det skulle ta fyr. Har sett slike tilfeller med alt nytt og plutselig er det bare sot igjen.
Skrevet av 2000Touring den 03-04-2011 11:03
#2
Motoren er allerede starta den Harald, og det gikk bra, men er ikke noe vits og la den gå noe mer så lenge den lekker bensin - må skaffe meg riktig O-ring før jeg kan fortsette.
Det blir ikke rullende landevei for å finne ut hvor mye HK den har. Antall HK har jeg et realistisk og avslappet forhold til. Motoren har jo i liten grad blitt trimmet også - litt gvassere kam (fra 264 grader til 284 grader) og borret fra 1990 til ca 2050ccm - ut over det er motoren kun godt balansert.
Det skal originalt være 130HK i denne motoren. Kan tenke meg at jeg kanskje har fått tilbake de 130 og kanskje lagt på 10 til - til 140HK, tror ikke det er noe særlig mer.
Skrevet av 02touring den 03-04-2011 12:29
#3
blir veldig bra dette inge
det gikk fort.
Skrevet av 2000Touring den 03-04-2011 12:37
#4
Takk for det
Men som før nevnt, når alt er planlagt, klargjort og man får hjelp et par dager - da kommer man langt på kort tid.
Takk for hjelpa Jørn
Skrevet av 02Ronny den 03-04-2011 13:30
#5
Nydelig jobb du/dere gjør. Ser veldig rent og pent ut.
Skrevet av 2000Touring den 03-04-2011 18:46
#6
Takk skal du ha Ronny
Fikk beskjed fra Rud's om at det var veldig om å gjøre med renslighet når man holdt på med motoroverhaling.
I tillegg så hater jeg å skru på møkkete deler, så alle delene som har blitt demontert har blitt vasket. Til og med alle boltene har blitt vasket
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tii-hallvard den 04-04-2011 22:33
#7
Gøy at du får det til. Blir kjempe bra ser det ut som. Stå på. Synes du er kjapp selv om det er planlagt og klargjort.
Skrevet av 2000Touring den 06-04-2011 21:56
#8
Går ikke så fort framover for tida, men har fått i orden vakum til ny Ti/Tii-bremskraftforsterker, fått hekta på panseret og fått i nye plugger og pluggledninger.
Da gjenstår det å lufte ferdig bremsene, justere panseret, ordne spissinga og ta en skikkelig prøvetur. Lot motoren gå en halvtimes tid på tomgang - alt virker som det skal
Redigert av 2000Touring den 06-04-2011 22:24
Skrevet av Johnny Pettersen den 07-04-2011 09:17
#9
Prosedyre ved ny kam og det spesial fettet som følger med er 10minutter på min.3000.omdreininger rett etter oppstart.
Skrevet av 2000Touring den 07-04-2011 09:29
#10
Johnny Pettersen skrev:
Prosedyre ved ny kam og det spesial fettet som følger med er 10minutter på min.3000.omdreininger rett etter oppstart.
Det stemmer sikkert det Johnny, men jeg har ikke ny kam. Den er omslipt, og jeg fikk ikke noe beskjed om at noe slikt skulle gjøres. Men det skal jeg uansett undersøke.
Skrevet av 2000Touring den 07-04-2011 14:49
#11
Ja... Jeg vet ikke jeg... Da jeg emaila KM-cams så slengte han over et dokument med innkjøringsprosedyre for nye kammer. Da jeg konfronterte han med at han ikke hadde sagt i fra til meg at dette skulle gjøres så menta han plutselig at det ikke var så farlig bare jeg hadde passet på at jeg hadde oljet inn kam og vippearmer før oppstart. Vet ikke om det bare er noe han sier for å redde seg selv eller om det er reelt jeg...
Men Johnny: hva er hensikten med denne innkjøringsprosedyren?
Før jeg startet motoren sørget jeg for at alt var innsauset i olje, og kinna motoren uten påkobla coil til jeg fikk oljetrykk, så jeg er ikke bekymret for at det skal ha gått tørt på noe vis. Men er det noen annen grunn enn smørning som skal tilsi at man skal gjøre slike prosedyrer?
Er det andre med erfaringer? Noen som har gjort som meg, og det har gått galt? Evt gått bra...
Skrevet av Johnny Pettersen den 07-04-2011 15:58
#12
En barndomsvenn av meg har ett motoroverhalingsverksted på Hamar og han sier at uten untak så skal dette gjøres ved montering av nye kammer, de må også sauses inn med en spesiell innkjørings olje/grease på kontakt flater.
De karene der har vel snart 40 års erfaring hver av dem i motorfaget så jeg betviler ikke at det har noe for seg.
Gjort dette på mine motorer som har blitt overhalt både BMW og Honda og det har ikke vært antydning til slitasje etter mange års kjøring
Skrevet av jaas den 07-04-2011 17:07
#13
Jeg kjøpte ny kam hos km-cams,og hørte ingenting om noe innkjøring...gjorde som du,sausa alt godt inn i olje og starta. Kjørte med motoren i fjor,og kan ikke se noen antydning til slitasje.
Men er uansett dårlig å ikke opplyse om det når folk handler av de!
Skrevet av 2000Touring den 07-04-2011 17:08
#14
Jeg betviler over hode ikke hva du sier Johnny. Men føler jeg ikke får gjort stort fra eller til, når feilen allerede er gjort. Men man lærer så lenge man lever
Skrevet av Johnny Pettersen den 07-04-2011 18:56
#15
Tror egentlig ikke at noe vil skje med den begrensede kjørelengden som sommer biler vil oppnå.
Men en annen ting er at mange er veldig skeptisk til omsliping av kammer da slite herdingen er veldig tynn, men de har vel levert 1000vis av omslipte kammer så de har vel en prosedyre på omherding.
Iogmed at din bror sto og filte på øvre registerdeksel så har du vel tatt klassikeren med og plane toppen uten at dekslet ble skrudd på og planet i samme slengen. Fort gjort og overse, har gjort det selv også.
Ta ikke sorger på forskudd.
Skrevet av 2000Touring den 07-04-2011 19:10
#16
Da har jeg vært ute på en test-tur. Hadde tenkt meg til broder'n i Sande(60km), men endte på Krekling(ca 10km hjemmante). Motoren fungerte helt som den skulle. Lot den gå med liten motstand, og på 2000.-3500omdr/min
Det som skjedde var at venstre brems foran hang seg på, så etterhvert bremset det såpass mye at det begynte å rulle trått
Stoppet, jekket opp og sjekket: Klossene holdt skiva dønn fast. Lot trykket gå ut av alle 3 niplene på kalipperen, da slapp klossene taket. Vet ikke helt årsaken, men da jeg kjørte hjemmover bremset jeg en hel del og alt virket normalt. Da jeg var hjemme sjekket jeg felgen og den var helt kald, så alt virket normalt.
Men jeg må vel plukke det opp og sjekke om stemplene går fritt, også tenker jeg at jeg bytter fettet til lagrene. Det begynte nesten å renne ut av navkoppen
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Johnny Pettersen den 08-04-2011 06:59
#17
Det er helt sikkert bremse slangene dine som tetter seg innvendig og ikke slipper tilbake trykket, kjent fenomen.
Skrevet av 2000Touring den 08-04-2011 09:10
#18
Takk for tips, da skal jeg sjekket det. Men det som er rart er at de er nye i fjor.
Skrevet av Johnny Pettersen den 08-04-2011 09:40
#19
Så lenge du kunne blø av trykket med nipplene så er det nok slangene
Skrevet av 2000Touring den 08-04-2011 10:02
#20
Ja, jeg åpnet bare niplene og da rant det ut bremsevæske. Ok, så da er det bare å skifte slangene med andre ord(dersom jeg ikke finner noen andre feil)?