Emne: BMW 02/Classic :: T 7002
Skrevet av 02dag den 14-05-2011 10:49
#1
Jeg lurer litt på det med letting av råder. Er man ikke da nødt til å foreta en ny avbalansering av veiva? Mente at disse hørte sammen.
Skrevet av geirm den 14-05-2011 13:17
#2
Hei,
Nei, det må du ikke. Veiv, svinghjul og trykkplate avballanseres for seg selv. Siden råder og stempler ikke roterer skal de ikke avballanseres dynamisk men veies opp slik at de veier like mye.
Om du har tilgang til en tidlig utgave av Gert Hack's bok "Autos Schneller Machen" finner du dette godt forklart og med bilder av M-10 komponenter.
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02Ronny den 14-05-2011 14:17
#3
Her ser du en måte å gjøre det på.
http://www.youtub...Gf4ZB-ydS0
På rådene i oransjen min var den firkanten i underkant av råden slipt bort. Det er nok ganske mye vekt å hente bare der.
Redigert av 2000Touring den 14-05-2011 14:38
Skrevet av geirm den 22-06-2011 23:01
#5
Det har desverre ikke skjedd så mye de siste månedene, jeg har samla deler til motoren og overhalt Weberforgasserene. Jeg begynner snart å bli klar til å sette sammen motoren det gleder jeg meg til. Ellers har jeg Epoxy grunna bilen i taket innvendig og i motorrommet. Er det dårlig vær i helga greier jeg kanskje å få bilen lakka under og innvendig.
Skrevet av geirm den 04-09-2011 20:53
#6
På tide med en oppdatering. Dere tror vel jeg har gått lei av hele prosjektet. Neida, jeg har bare for få timer sammen med T-7002, men noe fremgang har det da blitt.
Jeg har lakka bilen under, innvendig, motorrom og bagasjerom. Fargen ble ikke Agave som først tenkt men Bristol som forøvrig er orginal fargen på bilen. Veldig upraktisk å grunne med en grunning som er nesten identisk med sluttfargen, men resultatet ble bra.
I og med at jeg flytter traversen bak nærmere karosseriet må fjærfeste på bærebroa flyttes ned tilsvarende eller mer ellers vil det bli mindre plass til fjæra og bilen nødvendigvis ikke lavere som jeg ønsker. Her ser dere at fjæ tallerken på den ene bærebroa er senka 2 cm.
Når jeg modifiserte traversen forran måtte jeg kappe bort forre festeøret til krengningshammeren. Kappa ut nytt feste fra bakre travers fra en E-12 og flytta det over.
Jeg lakka alle julopphengsdetaljene for lenge siden men pga. jeg brukte tynner fra Biltema flassa lakken. Så da var det bare å sandblåse alt på nytt og legge på ny lakk. Her er det lagt på epoxy grunning
En detalj jeg ikke har vist før; i gr.2 avhandlinga til 2002 står det et eksempel på hvordan man kan forsterke bærbroene bak. Som dere ser har jeg lagt en ny bunn på bærbroa. Den er kappa ut i et stykke fra en 2,5mm plate, legg merke til at den er sveist fast i lagerhuset og i begge foringshylsene.
Geir...
Redigert av geirm den 04-09-2011 21:00
Skrevet av 2000Touring den 04-09-2011 21:02
#7
Ser veldig bra ut. Kan forøvrig anbefale pulverlakkering til understellsdeler, mye mer slitesterkt enn vanlig lakk.
Skrevet av geirm den 04-09-2011 22:26
#8
2000Touring skrev:
Ser veldig bra ut. Kan forøvrig anbefale pulverlakkering til understellsdeler, mye mer slitesterkt enn vanlig lakk.
Det er jeg forsåhvidt enig i, men jeg tenker at med den bruken disse bilene får, sommerkjøring, er pulverlakk unødvendig.
Geir...
Skrevet av geirm den 16-10-2011 22:24
#9
Da er jeg godt i gang med å lakkere alle de orginal svarte detaljene på nytt, som nevnt tidligere ble første forsøk mislykka.
Denne gangen vaska jeg kjempegodt med cellulose tynner og silikon fjærner. Grunna med Epoxy grunning og lakka deretter med svart billakk fra lastebilserien. Lastebillakken er seigere og tåler mer har jeg blitt fortalt. Uansett virker veldig bra
Jeg planlegger å ta bilen ut av rottesserien snart, men kom på at det hadde vært lurt å hulrombehandle den først. Kom veldig godt til alle plasser samt at jeg snudde bilen flere ganger slik at jeg fikk fordelt hulrombeskyttelsen godt. Jeg fylte hulromma først med Owatrol rustolje deretter en tynnflytende voks som jeg varma før jeg sprøyta det inn. Som dere ser av bildene er det noe ordentlig griseri og holde på med. All overskytende voks har blitt tørka bort. Jada jeg har gjort rent gulvet også
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02Anders den 17-10-2011 13:00
#10
Det skrider jo fremad Geir - ser godt ud!!
Cool i øvrigt at du har valgt Bristol. Det er en af mine favorit farver, og desuden er Original Polizei jo glade for at bilen forbliver original farve...
Hvornår forventer du at den er færdig?? Til foråret??
Skrevet av geirm den 17-10-2011 19:42
#11
Anders, hyggelig at du likte fargevalget. Som du skjønner av tråden min har har gode skusmål fra Orginalpolitzei vært en drivkraft
Jeg håper virkelig å kunne ha den klar til neste år, men den blir nok mer banebil enn gatebil. Jeg planlegger å kjøre historisk racing med den i G2 (1971)
. Det betyr at jeg ikke vil montere tepper, taktrekk, passasjerstol sittebenk bak mm. Velger likevel å beholde bremsekraftforsterker og varmeapparat i tilfelle jeg får lyst å kjøre på isen, sprint rally etc.
Geir...
Skrevet av geirm den 29-10-2011 00:49
#12
Da er ene framskjermen på plass, det var ikke bare å montere nei. Har holdt på 3 kvelder for å tilpasse. 1 kveld til nå så er første skjermen så bra jeg greier å få den.
Siden bilen nå blir banebil spanderer jeg ikke nye dører provided by the parts pusher formerly known as the 02 king. De pakker jeg godt inn og lagrer til en solskinnsdag.
De gamle dørene er slitne og passer bra til å modifisere. Siden bilen er klassa med glassfiberdører med minimumsvekt letter jeg døren så mye jeg kan. Kommer likevel ikke ned på vekta til glassfiberdørene. Det var nye mer arbeid enn jeg trodde og har bare fjerna ca 800 gram
Geir...
Skrevet av geirm den 30-10-2011 19:47
#13
Jeg holder på med toppen til T-7002, i og med at den nå blir banebil må jeg prøve å få en 170 -175 hk ut av den. Det er ikke nok til å true noen av de beste bilene men nok til at jeg får sårt tiltrengt kjøretrening. Det gikk ganske smått med meg i årets sesong.
Jeg har tatt ut de gamle ventilstyringene og glatta ut både innsug og eksoskanaler. Jeg har valgt en konservativ porting, M10 kanalene er ganske store i utgangspunktet.
Bildet nedenfor viser de nye ventilstyringene. Innsugsstyringene er dreid spisse for at de skal ta mindre plass i kanalen
Her er verktøyet jeg dreide for å ta ut de gamle foringene. Som den oppmeksomme ser er det gamle vipparmsakslinger som er emne. Styringene slås ut uten å forvarme toppen. På bildet ser dere forskjellen på gamle og nye styringer. Verktøyet nederst på bildene har jeg laga for å montere de nye styringene. Ytterhylsa på motasje verktøyet vil stoppe mot toppen, da får jeg alle styringene nøyaktig like dypt i toppen.
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02Ronny den 30-10-2011 20:39
#14
Slo du inn de nye også? Eller presset du de inn?
Skrevet av 2000Touring den 30-10-2011 20:44
#15
Burde ikke toppen varmes når man monterer de nye styringene?
Skrevet av geirm den 30-10-2011 23:25
#16
Jeg har ikke slått inn de nye ennå, men da tenkte jeg å forvarme toppen til ca 100 grader. Tror egentlig det ikke er nødvendig, proffene bruker en lufthammer og banker foringene på plass kaldt.
Jeg har en billig luftmeisel fra Biltema, tenkte faktisk å ta en av meislene som fulgte med i stettet kappe bort meiselen og sveise toppen over på monteringsverktøyet mitt.
En viktig sak er at de nye ventilstyringene du får fra BMW er overdim. Det betyr at de ikke går ned i hullet uten at:
1. hulet blir reemet til en over dim.
2. De nye styringene blir justert ned til standard dim.
Jeg velger den siste løsningen, men først må jeg ut å kjøpe meg et micrometer som måler så liten diameter.
Geir...
Skrevet av Johnny Pettersen den 31-10-2011 08:04
#17
En annen ting som du selvfølgelig er klar over, monter styrestifter til pakninger/ innsugene i toppen. Iog med innsugene er så korte kan man kjenne med fingeren overgangen mellom topp/ innsug, skjærte spor i en lang bolt som jeg satte i drillen, strimlet opp grovt slipepapir og virret rundt. Etter bearbeiding kan ikke overgangen kjennes i det hele tatt. Overbevist om at dette er virkningsfullt da det ble en enorm respons i denne motoren.
Skrevet av geirm den 06-11-2011 21:14
#18
Johnny Pettersen skrev:
En annen ting som du selvfølgelig er klar over, monter styrestifter til pakninger/ innsugene i toppen. Iog med innsugene er så korte kan man kjenne med fingeren overgangen mellom topp/ innsug, skjærte spor i en lang bolt som jeg satte i drillen, strimlet opp grovt slipepapir og virret rundt. Etter bearbeiding kan ikke overgangen kjennes i det hele tatt. Overbevist om at dette er virkningsfullt da det ble en enorm respons i denne motoren.
Jonny,
Jeg har vagt å ikke bruke styrestifter, siden innsuga er så korte at jeg når inn i overgangen med et verktøy slik du beskriver. Da får jeg glatta overgangen helt perfekt før jeg setter på forgasserne. Når innsuga er ferdig tilpassa toppen blir de aldrig løst fra toppen, da er de sammen til neste plansliping. Bilder av hvordan jeg har gjort det kommer snart.
Geir...
Skrevet av geirm den 06-11-2011 21:29
#19
Litt hummer og kanari i dag.
Som jeg nevnte tidligere ville jeg teste ut mine nye hjemmelaga verktøy sammen med en lufthammer fra Biltema jeg hadde liggende.
Funka det? Om det gjorde, 8 styringer ute på under minuttet!!! Banka de ut fra ventil sida da slapp jeg å ta av ventiltetningene.
Tenkte jeg skulle ta bilen ut av rottesserien snart, så jeg har laga en "dolly" til å kjøre bilen fritt rundt på verkstedgulvet. Den skal få stå på dollyen til den er ferdig lakkert.
Var i Sverige på jobb forrige uke, da benytta jeg anledningen til å hente hjem noen dekk.
Kuhmo Ecsta V70 235/45/13 soft
.
Disse skal på 10" 3 delte racing felger, tror det blir bra både utseende messig og at det gir gode rundetider.
Geir...
Skrevet av oyvind den 06-11-2011 22:13
#20
Hei Geir
Vet du om det finns 7"x 14" felger som passer 2002 tidsriktige for 74 mod.?