Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel

Skrevet av jaas den 22-03-2010 18:33
#1

Du går grundig til verks gitt,rene vitenskapen du driver med her..Smile

Skrevet av JE den 27-03-2010 19:24
#2

Nytt forsøk med riktig dimmensjonert utstyr endte med 980 kg ved 8,4 mm. Perfekt Grin da jeg skal bruke en lamell som er 8,4 mm tykk og anleggsflata til lamellen på svinghjulet er ca 0,4 mm høyere enn annleggsflata til trykkplata.

Greit å ha 0,4 mm å slite på hehe.

En annen totalt unyttig ting jeg fant ut, var at det trengs 270 kg trykk på utløserlageret for at clutchen skal løse ut. (ved bruk av sachs 618 trøkkplate)

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P3270159.jpg

jaas skrev:
Du går grundig til verks gitt,rene vitenskapen du driver med her..Smile


Det er artig å teste litt og prøve seg fram. Wink
Dette ga meg også en unskyldning for å lage enda et "himelaga" verktøy Cool

Redigert av JE den 08-04-2012 20:19

Skrevet av peterrk den 06-04-2010 23:22
#3

Hei skal montere innsprøytning på min 02 snart og lurte på hvordan du gjorde det med kam triggern. har du bilde av kamdrevet med tannen sveiset på?

er det noen spesiell plass den må monteres eller det et fritt valg?

Snakket forresten med en kompis av deg i dag, small worldSmile

Skrevet av JE den 07-04-2010 06:17
#4

Jepp verden er liten, hvem har du snakket med?

Du bytter ut 3 av boltene til register drevet på kammen med rustfri (ikke magnetiske).
Den bolten som er vanlig stål, blir da trigger tann og bør passere giveren litt før ØD cyl 1.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P8160043.jpg

Så lager du en passe distanse til giverene og sveiser denne fast i register dekselet.

(du kan eventuelt bruke alutite, hvis du ikke har mulighet for å sveise alu)

Redigert av JE den 08-04-2012 20:21

Skrevet av JE den 12-04-2010 21:54
#5

Clutch, girkasse og ny hardy er montert. Siden jeg alikevell måtte ha ny hardy, ble det en fra e46 m3 da den er ca 5mm tykkere.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P4070206.jpg

Ble en god del høyere pedal med tynnere lamell, byttet også i samme sleng til en slavepumpe i ny stand.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P3050062.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P3300176.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P3300178.jpg

Har tydligvis greid det sjakktrekket å montere diffbremsen med trigger skive til speedo fra e34, istede for e30. Noe som resulterte i et stk instrument som ikke fungerte... Doh..Angry
Var bare å demontere diffen igjen og montere med riktig triggerskive.

Redigert av JE den 04-12-2011 15:04

Skrevet av JE den 19-06-2010 22:36
#6

Lite nytt her... Venter på en pakke med blandt annet ny hjulaksel..

På rudskogen i mai viste det seg at gjengene på høyre hjulaksel bak, var såpass dårlige at mutteren glapp. Noe som resulterte i løst nav og bra med vibrasjoner i hjul / bremser ved nedbremsing.
Blei derfor kun en dag med kjøring Sad

Kjørte med 0,8 Bar i ladetrykk og sett bort i fra overstående og en girkasse med dårlig synk på tredje gir, så fungerte alt bra. Smile


Takk Geir Moe(M2) Karlsen for hjulaksel mutteren, hjemturen gikk smertefritt.

Redigert av JE den 08-04-2012 20:24

Skrevet av JE den 08-07-2010 22:21
#7

Endelig var tiden inne for å få bytta høyre hjulaksel bak. Altid morro med nye deler Smile

Gjengene i den gamle mutteren og på akslingen var rimelig dårlige.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/DSC00006.jpg

Med den nye akselen montert ble slakken mellom nav og hjulaksel borte.Smile

Redigert av JE den 04-12-2011 15:06

Skrevet av JE den 21-07-2010 16:07
#8

"Ny" 260 getrag i hus, den gamle er det ikke helt god synkronisering på `3. gir. Satser på at denne er god!
En bonus er at det er kjøleribber i underkant av kassa Smile

Redigert av JE den 04-12-2011 15:08

Skrevet av JE den 30-07-2010 17:25
#9

En liten endring må til på clutchhuset for at den nye girkassa skal gå klar av tunellen.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P7300482.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P7300484.jpg

Samt borring og gjenging av fester til giroverføringsbrakett. Dette må gjøres da de ikke er gjenget fra fabrikk på nyere 260 kasser (brukes annen giroverføringsbrakett på nyere bmw`r)

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P7210466.jpg

Redigert av JE den 14-10-2011 10:35

Skrevet av JE den 14-08-2010 20:44
#10

Et par bilder fra Våler 8. august

images.bimmers.no/files/mqz7bz5oua72msxi4y2w.jpg

images.bimmers.no/files/932f22m2io27gzeovull.jpg

images.bimmers.no/files/fur8bhxnlopixlc18e2m.jpg

Hjemreise
i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P8080076.jpg

Redigert av JE den 14-10-2011 10:37

Skrevet av 02Ronny den 14-08-2010 22:09
#11

Tøfft!

Skrevet av jaas den 14-08-2010 22:54
#12

02Ronny skrev:
Tøfft!


Enig!!!!!..Smile

Kommer du på Våler i september?

Skrevet av JE den 14-08-2010 23:44
#13

jaas skrev:

Kommer du på Våler i september?



Jeg er egentlig på jobb den helga Frown, men får se hva jeg greier å få til..

Skulle helst bytta girkasse før den tid, hadde egentlig tenkt å bytte motor og men det rekker jeg ikke..
Den kassa som sitter i nå skraper på 3. gir, og det blei ikke bedre av turen til våler.. Wink

Redigert av JE den 26-08-2010 19:26

Skrevet av JE den 21-08-2010 01:30
#14

geirm skrev:
Turbo har jeg ikke greie på men er ikke røret inn på innsuget fryktelig stort?
Geir...


Etter litt prøving og ettertanke, ser jeg nå at plenumet ble en "smule" stort.
Blir å lage et nytt (som indikert i tidligere inlegg) med mindre volum, org dim på innsugskanaler og vinklet runner`s.
Skal prøve å få et volum på ca 4,5 L etter spjeldhus.

Det er "smell" i motoren, men har ikke fult trøkk før 4300 ca Turbo`n må ta litt av skylden for det, den er overdimensjonert for en org m10b18i motor.

Jepp du hadde rett Geir Wink

Redigert av JE den 09-09-2010 11:41

Skrevet av JE den 24-08-2010 16:51
#15

"Ny" kasse montert, deilig å kunne gire til tredje igjen uten skraping.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P8230134.jpg

Redigert av JE den 14-10-2011 10:42

Skrevet av JE den 06-10-2010 18:57
#16

"lavbusjett" motoren havna i 02`n, noen dager før høst treffet..
Kjørte med "gamle" mappen og 0,7 i ladetrykk.
Funka greit, men må justeres litt så man kan kjøre på mer trykk! Grin

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P9240175.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P9240174.jpg

Er ikke helt fornøyd med jobben "svenskene" gjorde med coatinga på grenrøret..

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P9220172.jpg

Eksoshuset på turboen ble bytta fra a/r 48 til 63

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P9200169.jpg

Innsuget har blitt slakta, for å gjenoppstå i en slankere versjon, ikke like pent men mindre blei det ihvertfall Wink

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PA060180.jpg

Redigert av JE den 14-10-2011 10:41

Skrevet av Espen02E30 den 06-10-2010 21:25
#17

Jeg som ser feil eller har du "breddet" bånnpanna?Smile
Har du bedre bilde av det?

Skrevet av JE den 06-10-2010 21:42
#18

Den er breiere og går mye lengre frem, pga motoren er flytta 10 cm bakover.

Hmm har vist ikke tatt noe serlig bilder av bånnpanna, fant ett...
Den er bygd sammen av kapp fra en 02 og en e12 bånnpanne (trur jeg det var)

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P9090077.jpg

Redigert av JE den 04-12-2011 14:57

Skrevet av Kjerand den 26-10-2010 15:56
#19

Hvor du har fått tak i bremse kittet?
og hvor har du kjøpt coiloverene? Smile

Skrevet av JE den 26-10-2010 16:35
#20

Kjerand skrev:
Hvor du har fått tak i bremse kittet?
og hvor har du kjøpt coiloverene? Smile


Kaliperene og skivene er kjøpt på summitracing Bells (nav til skivene) og brakettene til kaliperene ble laget av en "tidligere bekjent" som er / var cnc operatør.

Coilover ble kjøpt som et "bygg det sjøl" kitt fra Ireland Engineering