Emne: BMW 02/Classic :: bmw 2000 touring og 1602 prosjekt
Skrevet av tepe den 14-10-2012 00:35
#1
Sannhetens time er kommet... passer den eller ikke
m42 fra e36 på vei ned i touringen eller rettere sakt karosseriet på vei opp til motoren da den henger helt oppe mot taket over løftebukken.
m42 motoren er faktisk kortere enn m10 og går rett i uten å vinkle og vri for at den ikke skal treffe karosseriet noe sted
På m42 fra e36 har innsuget såkalt variabel runners som er vakumstyrt. regulatoren treffer helt klart bkf, men den er ikke noe "Must" å ha så den kan fjernes
verre er det med innsuget. Det treffer og bkf og på bildet skal motoren ned etpar cm til.
har tatt bort innsuget for å plassere blokka riktig så den blir linet opp med girkassa
og mellomakselen
Jeg har satt på de originale motorfestene til 02 og det er ikke mye som skal til for å lage festebraketter til motoren etpar timer og begge skal være klare
Paralellstaget som jeg har lest om mange tvilsomme endringer på blir ikke noe problem når motoren står der jeg vil ha den er det ca 1 cm klaring til girkassa
mellom traversen og bunnpanna er det veldig god plass
Men noen "direct fit" er det ikke med motor fra e36
Så spørsmålet blir da hva gjør jeg med det at innsuget tar i bkf? innsugsmanifoil fra e30 passer men er ikke lett å få tak i her til lands, men kansje fra usa? ebay?
Har itb fra s14 men de passer ikke rett på toppen så det må lages en adapter i aluminium for å kunne bruke det
Et 3. alternativ Downing atlanta super charger (sikle sikle) gir ca 210 hp iflg annonsen på bimmers. ser litt bred ut for 02 men går nok over bkf
Tips eller synspunkter mottas med takk
tror jeg tar vekk bkf og setter på innsuget for å se om det er mulig å flytte litt på den. Forlenger jeg braketten til bkf med 15 cm er jeg home free, men det ser jo unektelig noe rart ut med bkf helt fremme i "baugen"
Nå vil den vel knapt synes da lufymengdemåleren og luftfilteret vil havne over den.
Skrevet av JE den 14-10-2012 10:14
#2
Tips: Spjeldhus fra s50 passer litt bedre enn de fra s14, da s50 har samme c-c cylinder avstand. S14 har litt større avstand mellom cylinderene.
Skrevet av tepe den 18-10-2012 21:37
#3
Har kommet litt lenger på tilpasningen av m42 motoren. Motorfestene er ferdig sveisa og prøvemontert
Har og løst problemet med at innsuget tok i bkf
jeg kjøpte for en tid tilbake før jeg fikk tak i tii bkf en universal 7" dobbelmembran bremsekraftforsterker og volvo hovedsylinder og distribusjonsblokk
Den har en litt annen utforming og er endel tynnere enn tii og ved å vinkle braketten litt ned går det klar
Motoren sitter nå så lavt at den går akkurat under tårnstiveren
Da gjenstår å se litt på hvor coiler osv skal festes og en brakett til luftmengdemåleren før motoren går ut for å settes sammen med nye pakninger og sånt
Ja og eksos da... er fortsatt i tenkeboksen der.
Skrevet av tii-hallvard den 18-10-2012 21:54
#4
Kanskje et dumt spørsmål. Men ved pådrag når det er så lite klaring, vil ikke motoren bevege seg så mye at den går i bkf da?
Synes du er flink til å få det til, og gleder meg til en tur bort igjen for å se fremgangen.
Skrevet av tepe den 18-10-2012 22:05
#5
tii-Hallvard skrev:
Kanskje et dumt spørsmål. Men ved pådrag når det er så lite klaring, vil ikke motoren bevege seg så mye at den går i bkf da?
Synes du er flink til å få det til, og gleder meg til en tur bort igjen for å se fremgangen.
Nei det er et veldig relevant spørsmål Det er ca 1,5 cm klaring nå, men jeg har røsket alt jeg kan i den uten at den tar borti, men jeg tror jeg skal kjøpe noen urethan motorlabber som er endel stivere.
http://www.iemoto...02mmHD.jpg
Skrevet av tepe den 20-10-2012 16:02
#6
Ebay er tingen
Da har jeg kjøpt innsugsmanifold til e30 m42
830,- inklusiv frakt til jetcarrier
passer bra siden jeg og har bestillt noe deler fra IE og det blir billigere frakt samlet sett hvis en har flere pakker med jetcarrier.
Da er det ikke noe plassproblem og jeg kan sette tilbake tii bkf og hovedsylinder.
Skrevet av tepe den 20-10-2012 19:57
#7
Jeg kjøpte den fra summit racing sammen med et universal monteringssett
http://www.summit...60121-BLK/
Den har bredere hullavstand til hovedsylinder enn til bmw 2002 men volvo passet med å file hulla på hovedsylinderen noen millimeter. Diameteren på hovedsylinderen passer perfekt til bkf så o-ringen tetter skikkelig
Skrevet av M3 Yngve den 20-10-2012 21:29
#8
Dette blir bra
Den 7" dobble bfk du snakker om her, hvor kjøper man den ?
Har du bilde av pumpe delen som går inn i bfk ?
Takker for svar
Skrevet av M3 Yngve den 21-10-2012 00:54
#9
Hm, jeg skal ev bruke den på E30 M3 og E46 M3 pumpe, men den stikker mye inn i BFK liksom.
Skal du ev selge den BFK ?
Skrevet av tepe den 21-10-2012 01:27
#10
M3 Yngve skrev:
Hm, jeg skal ev bruke den på E30 M3 og E46 M3 pumpe, men den stikker mye inn i BFK liksom.
Skal du ev selge den BFK ?
Jeg vurderte å lage en adapter, men det liker kansje ikke bt
På 02 er det jo 5 uttak på hovedpumpa m3 har vel bare 2 ihvertfall hvis den har abs og da finnes det jo mange pumper å velge i
Den kan selges
siden jeg har fått tak i rette innsuget nå
Skrevet av tepe den 21-10-2012 10:05
#11
Siden jeg var så godt igang på ebay så kjøpte jeg og en eksosmanifoil
Det er en kina turbomanifold til m50-52 jeg skal kappe av røra til sylinder 1 og 2 og tig sveise igjen hullet. Den skal monteres med turboflensen ned, da skal den gå fint klar hjelpesnekka. Må jo lage en downpipe, men det burde være grei skuring.
Skrevet av tii-hallvard den 21-10-2012 14:23
#12
Veldig så du får jobba og tenkt
. Blir rett og slett morro å se hvordan dette tar av - bokstavelig talt
.
Når du sveiser igjen 2 av 3 hull i manifolden (ene siden med 3 samlet), har det ikke noe å si for utslippet fra den sylinderen som blir igjen "alene" med å sende ut eksos?
Redigert av tii-hallvard den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tepe den 21-10-2012 15:20
#13
tii-Hallvard skrev:
Veldig så du får jobba og tenkt
. Blir rett og slett morro å se hvordan dette tar av - bokstavelig talt
.
Når du sveiser igjen 2 av 3 hull i manifolden (ene siden med 3 samlet), har det ikke noe å si for utslippet fra den sylinderen som blir igjen "alene" med å sende ut eksos?
Det burde gå veldig fint. Manifoilen er vel temmelig mislykka som turbomanifold til en 6.er med 3 samla i et rør og resten alene, men til 4.er tror jeg det blir bra (forhåpentligvis)
Skrevet av Torleif den 21-10-2012 20:46
#14
Ja Terje slik du handler nå så tenkte jeg det var best og få overført penger til deg for weberene.
har overført i kveld.
Tar en tur en kveld og henter de.
Skrevet av tepe den 02-11-2012 22:53
#15
Har fått innsugsmanifoilen fra usa idag.
Det er utrolig stor forskjell på de. Nå ser det jo nesten ut som en tii motor
Det er ikke noe plassproblem her lenger
Det blir og bedre plass til lmm og luftfilter siden spjeldhuset sitter i midten istedenfor i front av manifoilen
Redigert av tepe den 04-11-2012 20:16
Skrevet av 02Ronny den 03-11-2012 09:57
#16
Det ble stor forskjell ja:-)
Skrevet av tii-hallvard den 04-11-2012 22:11
#17
Dette må bli gøy
Gleder meg til å se og høre!
Skrevet av Tor Inge tii den 06-11-2012 00:19
#18
Dette ser veldig bra ut,stå på
Skrevet av Torleif den 18-12-2012 21:09
#19
Hvordan går det Terje kommer det lakk på bilen i år
Skrevet av tepe den 18-12-2012 22:16
#20
Torleif skrev:
Hvordan går det Terje kommer det lakk på bilen i år
Vel... det tar lengre tid å pusse opp huset innvendig en antatt
Har jo et håp fremdeles. Har og noen motorer som skal gjennomgås iløpet av vinteren, men før påske må det vel være håp
så den kan bli kjørbar til sommeren.