Emne: BMW 02/Classic :: Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011

Skrevet av 2000Touring den 08-04-2011 20:54
#1

Prøvde meg igjen i dag:
Plukket ut klosser og sjekket om stemplene gikk fritt ut og inn i kalipperen, og det gjorde de. Videre sjekket jeg fettet i lagerene da det var godt og varmt der - men det var i orden . Videre luftet jeg bremsene på den kalipperen. Tok meg en kjøretur - også la bremsene seg på igjenAngry Tok av hjulet, åpnet alle niplene og slapp ut trykket. Da gikk hjulet fritt rundt igjenShock Sleit litt med luft i hovedsylinderen etter å ha byttet til Ti/Tii bremsekraftforsterker. Er virkelig usikker nå. Men mulig jeg gjør som Johnny sier og bare bytter breseslanger - så får vi se...

Forslag mottas med takkSmile

Skrevet av 02Ronny den 08-04-2011 22:11
#2

Bytt slanger først ja, det er mest sannsynlig det som er årsaken. Det enkleste først....

Skrevet av 2000Touring den 09-04-2011 07:38
#3

02Ronny skrev:
Bytt slanger først ja, det er mest sannsynlig det som er årsaken. Det enkleste først....


Det er sant Ronny, begynne med det billigste og enkleste er ofte lurt. Av og til må man bli minnet på detWink
Prøver å få tak i nye slanger i dag.

Skrevet av 2000Touring den 10-04-2011 14:17
#4

Bytta slanger uten at det hjalp. Broder mente det kunne være at stemplene ikke går skikkelig tilbake, så jeg smøre de litt.

Skrevet av Johnny Pettersen den 10-04-2011 15:20
#5

Det er ikke stemplene, det er ett eller annet som gjør at væsken ikke evakuerer vekk fra kalipperen. Iog med du har byttet til TII bremseforsterker har du sjekket at vanlig 02 bremsepumpe har samme slag eller lengde på trykk rod som TII pumpe. Altså kanskje at du må bruke 23,81mm(TII)pumpe på den forsterkeren.Så lenge det ikke er slangene må det være noe sånt, men noe rart da begge forhjulene får væske fra samme løp.
På ett to-krets system har du brems på begge forhjul og ett bakhjul på en krets og begge forhjul og det andre bakhjulet fra den andre

Skrevet av 2000Touring den 11-04-2011 08:07
#6

Har 23,81mm pumpe. Enig med deg at det er rart at det bare skjer på ene sida. Begynner å tenke på om jeg kan ha klussa til med røra da jeg monterte de på sylinderen. Tror ikke jeg har gjort det, men ting kan jo skje. Det er jo to rør bak(mot bremsekraftforsterekeren) og 3 ytterst på sylinderen kan jeg kanskje ha bytta på. vil det i det hele tatt ha noen konsekvens om de er byttet på?(de tre ytre)

Vurderer å ta av hovedsylinderen, plukke den fra hverandre og se om det har kommet noe møkk som blokkerer noen steder.

Redigert av 2000Touring den 11-04-2011 08:13

Skrevet av 2000Touring den 15-04-2011 08:01
#7

Da tror jeg at jeg har funnet feilen!

Tenkte rett og slett at jeg faktisk bare skulle plukke fra hverandere hovedsylinderen for å se om jeg fant noe galt der. Tappet bremsevæskebeholderen, skrudde av bremserørene og tok løs hovedsylinderen fra bremsekraftforsterkeren. Videre tok jeg med meg sylinderen på benken og begynte å demontere den. Plutselig hørte jeg en del som datt i benkeplata, uten at jeg kunne skjønne at det var noen deler som var løse på det tidspunktet. Da oppdaget jeg en slags kule/tupp som lå på benken.
Etter litt tenking og sjekking fant jeg ut at det var tuppen på "pushroden" fra den gamle bremsekraftforsterkeren som hadde knekt av og satt seg fast inne i stempelet(der den vanligvis står) Og som videre førte til at stemplene ikke kom seg helt tilbake når jeg slapp opp bremsenAngry

Dette er en av de mest korny feilene jeg har funnet når jeg har skrudd bil, noen gang Shock

a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216430_1521056086605_1840661359_982699_6901982_n.jpg
a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/218070_1521056246609_1840661359_982700_2781352_n.jpg
a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/207183_1521056366612_1840661359_982701_2827260_n.jpg
Stempel til hovedsylinder med brekt tupp fra "pushroden" fra forrige installerte bremsekraftforsterker

Så det vil jo si at Johnny var inne på det riktige når det var snakk om pushrodene var like lange, noe de i dette tilfelle ikke var pga at min var "forlenget"

Nå har jeg ikke fått montert dette sammen igjen for å prøve, men jeg er rimelig sikker på at dette er synderen.

Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Johnny Pettersen den 15-04-2011 12:48
#8

Er en forklaring på det meste. lett og overse iblant

Skrevet av 2000Touring den 25-04-2011 21:25
#9

Fått på hovedsylinderen igjen i dag, og har tatt en prøvetur - ingen bremser som legger seg påGrin Tror jeg får lufte bremsene ordentlig igjen - syntes pedalen ble vel lav...

Skrevet av tii-hallvard den 28-04-2011 22:28
#10

Hørtes deilig ut med en 02 tur nå om dagen. Flott at du fant ut av detCool

Skrevet av 2000Touring den 28-04-2011 23:41
#11

Ja nå er det fantastisk å kjøre 02. Bremsene er luftet og pedalen er som den skal :-)

Skrevet av Hauso den 28-11-2011 20:50
#12

Det er et flott stykke arbeid du har gjort her Inge! Motoren er jo som nySmile Hva ble det til egentlig, borra du den, eller bare hona litt? slitekanter osv? Jeg lurer på hva dette har kostet deg?

Og har du noen idè om hva motoren yter? hvis std tii yter 130 hk, så hva har du havnet på? Lurer på å gjøre noe slikt med min motor når den tid kommerSmile Men skal jeg først gjøre en såpass "operasjon" vil jeg tyne litt ut av den gamle klumpenSmile

Hva må jeg feks gjøre annerledes enn deg for å få en 150-160 hester?

Skrevet av 2000Touring den 28-11-2011 21:22
#13

Takk for det Magnus Smile

Jeg kjøpte billige 1,2mm overdim stempler fra USA. Borret etter deres spcs(ca 1,2mm)
Jeg gjorde dette på omtrent så billig det lar seg gjøre - om man skal gjøre det ordentlig. Dvs kjøpe deler litt her og litt der, og høre rundt omkring hva forskjellige skal ha for de jobbene man ikke klarer å gjøre selv.
Dette kostet meg ca 25.000kr
Om du skal dra ut mere hester tror jeg fort vekk du kan legge på 10.000 til - om ikke mer...

Man kan selvfølgelig ta snarveier, og få det til billigere. Men min tanke var å gjøre dette ordentlig - en gang for alle(i hvert fall for en lang stund framover)

Forskjellen fra en original Tii og min er at jeg har større volum, høyere komp og gvassere kam.
Volum: 2050 kontra 1990
Komp: husker ikke helt, men vet den økte noe - noen få prosent.
Kam: 284 kontra 264
I tillegg er hele motoren balansert(stempler, råder og veiv med svinghjul), så den varver 7000omdr/min uten å verken slite eller riste(det er en stor forskjell)
Allikevel kan jeg ikke tenke meg at jeg har så forferdelig mange HK - kanskje 140 - jeg vet rett og slett ikke.

I forhold til 150-160HK så tror jeg du skal jobbe litt for å få det til med sugemotor, men det er sikkert fullt ut mulig. Start en egen tråd på det, her er det mange som har både synspunkter og kunnskap.

Stikkord er vel høyere komp, gvassere kam, bedre flow ut og inn og doble gassere.

Skrevet av Hauso den 29-11-2011 15:56
#14

Det kostet såpass jaShock Det er i allefall blitt riktig braGrin Jeg skal som sagt i gang med dette med min motor når jeg får tid og råd. Om det blir til våren, eller om 3 år, aner jeg ikke foreløpig, da jeg for øyeblikket er på utkikk etter jobb, og bor i porsgrunn i et hus UTEN garasje.. Kan dere tenke dere noe så fælt?
Planen er hvertfall der, gjelder bare å vekke den når tida er inneSmile Om du har klart 140 hk, så er jo det uansett anstendig i en såpass gammel, og liten bilSmile Er jo ingen sinke hvertfallSmile Hvertfall kjekt å lese her, og få litt infor om hva, hvordan, hvor osv! Hva er neste plan for kjerra? Har du noen? Smile

Skrevet av 2000Touring den 29-11-2011 16:16
#15

Har alltids noen planer vettuCool

Har ei 5 trinns overgira kasse jeg har tenkt å montere. Det er egentlig prosjektet for i vinter.
I og med at jeg har satt på en LSD-diff med utveksling 3,91:1 kontra original 3,64:1, tror jeg at jeg vil få roet turtallet rimelig greit ned med 0,82:1 i utveksling på 5 giret.

Om jeg originalt med 3,64 diff kjører i 100km/h vil jeg typisk ha 3500omdr/min
Nå som jeg kjører med 3,91 diff har jeg 3,91/3,64*3500= 3800omdr/min
Med 5-trinnskassa i tillegg vil jeg får 3800*0,82= 3100omdr/min i 100km/h
Om man går direkte fra 3,64-diff med 5-trinns kasse vil man få 2850omdr/min i 100km/h, men jeg beholder 3,91 diffen i og med at den har 25% bremsGrin

5-trinns kassa har jeg kjøpt på ebay i USA, og den har tilhørt en E21 320 1982 mod. Den er noe lenger enn 4-trinns kassa, også sitter slavesylinderen litt annerledes. Dette medfører at jeg må lage plass i tunnelen til kassa(bulke den litt så slavesylinderen ikke slår borti). Videre må mellomaksel og spakestell kortes ned. Må også få laget meg et nytt oppheng i bakkant av kassa.
Samtidig som dette gjøres, bytter jeg noen deler i spakestell, og simringer i kassa.

Redigert av 2000Touring den 29-11-2011 16:23