Emne: BMW 02/Classic :: T 7002
Skrevet av geirm den 07-11-2011 21:00
#1
oyvind skrev:
Hei Geir
Vet du om det finns 7"x 14" felger som passer 2002 tidsriktige for 74 mod.?
Det er si9kkert flere alternativer, men Minilight kopier fra forskjellig leverandører fåes i 7X14 med passende innpress (f.ex. et 12)
Dekktilganger er ikke den beste i 14" men 195/60R14 er kurrant. Til 7" felg passer det bedre med 215/50R14, men er usikker på om den dimmensjonen er å få tak i.
Geir...
Skrevet av geirm den 09-11-2011 00:00
#2
Tok bilen ut av rotesserien i dag, det må det blogges om
Etter 18 måneder på skrå er T-7002 endlig vannrett i gjen. Gjenstår å skru av innfestningene i hver ende av bilen.
En milepel spør du meg. Nå må jeg tilpasse den andre skjermen og grovrett dørene. Når det er gjort er det bare å ringe lakkereren
Geir...
Skrevet av 02Anders den 09-11-2011 04:38
#3
Tillykke med det Geir!!
Ser jo super ud. Den skal nok blive fin...
Skrevet av 2002turbo den 09-11-2011 10:47
#4
Tøft !
Mye arbeid har gitt uttelling
02-Espen
Skrevet av geirm den 23-11-2011 21:41
#5
Takk Espen og Anders!
Jeg har brukt mye tid på å finne en kort styresnekke i god stand, men så langt har jeg ikke hatt suksess med det. Jeg har vurdert flere, men de har ikke vært gode nok.
Hva gjør man så, for kort styring må en ha på en racerbil. Jeg har valgt å prøve det eldste trikset i boka nemmlig å korte styrearmene. Den orginale styresnekka har en utveksling på ca 15:1 mens den nedgira har ca 12:1. Orginale styrearmer er CC 15cm og da har jeg regna meg frem til at styre armene må kortes 3cm til 12 for å få samme utveksling. Jeg har korta til 13cm så får vi se om det fungerer.
Her noen bilder på fremgangsmåte og ferdig resultat.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 23-11-2011 23:32
#6
Cahsel hadde noen liggende, så en biltur og "noen" euro senere, så bør det være i orden!
Skrevet av geirm den 27-11-2011 23:19
#7
02-Oivind skrev:
Cahsel hadde noen liggende, så en biltur og "noen" euro senere, så bør det være i orden!
Ja takk, jeg tar begge
Jeg fikk et tilbud fra han for ..... 2 år siden. Da skulle han ha EUR 2000 for den brukte og 2500 for den nye. Det kan jo tyde på at han har de fremdeles.
Geir...
Skrevet av geirm den 27-11-2011 23:33
#8
Jeg skrev at styre armen til 02 er 15 cm, lurer på hvor jeg fikk det målet fra???
Riktig CC er 18cm, og jeg korta 2 cm til 16. Jeg er veldig usikker på hvordan dette vil fungere derfor kappa jeg bare 2 cm i denne omgangen. Skal gjøre en prøvemontering en av de første dagene.
Jeg har gjort en siste fin tuning av innsug og eksos kanaler på toppen min. Har gått over med fotpasser slik at kanalene nå er like i høyde og bredde i hele kanalens lengde fra Weber flensen til vintilen. Jeg har ikke tatt bort mye material, jeg har fokusert mest på å få de like. Innsuga er tatt opp til å passe 45mm forgassere.
Jeg bestilte nye originale ventilstyringer fra 02 kongen, de er nå tilgjengelig i en størelse og den er 1,5 tiendedeler større enn de gamle styringene. det er smart dersom hulla i toppen er dårlige og må taes opp til overdim. På min topp var hulla i toppen fine derfor måtte jeg redusere styringene med nevnte tiendedeler.
Montering av styringer neste uke
Geir...
Redigert av geirm den 28-11-2011 19:36
Skrevet av Hauso den 28-11-2011 22:14
#9
Drøyt mye jobb du legger ned! Skal se det blir bra når det blir ferdig!
Fortsatt lykke til!
Skrevet av geirm den 01-01-2012 21:37
#10
Ja Hauso, det er drøyt mye jobb men veldig morro da
Vi skrider fremover T-7002 og jeg, sakte men sikkert. Som nevnt tidligere har jeg bygd inn et "par" tricks i forstillinga mi. Det kan jeg si dere med en gang, det er ikke verd tida som går med!!! Det ser veldig enkelt ut på bildene men det er det ikke i virkligheten. For å få alt til å bevege seg slik det skal har jeg måttet slipt, sveiset, dreid distanseringer etc for å få det til å spille.
Krengningshammeren har jeg kjøpt av Jørgen, den er 22,5mm og kommer fra Suspension Tecnique. Foringene kommer fra Ireland Engineering, legg merke til at alle skivene på hver side av foringene sitter slik som original. det er en forutsetning om du skal greie å klemme foringene sammen slik at skivene klemmer mot stålhylsa som sitter i senter av poly foringene.
Jeg kommer til å montere understelle sammen med Jamex fjærer nå til å begynne med, men regner med å montere Coil over etter hvert. Coiloverfjærbeinet på bildet her hører til Schnitzer bilen min.
Siden det nå blir banebil velger jeg å bruke plast panser og bagasjelokk, i historisk racing er det krav til fungsjonalitet så panseret må være hengslet. Panseret er fra 02 depån og har ikke hengslfester, jeg kappa ut hengslefestet fra pansert på delebilen min og limte det inn i plastpanseret. Dette plastpanseret har dårlig spenst på midten så jeg kappa ut den bakre tverr forsterkingen også og limte den inn. Har målt mot et stålpanser og nå ser det ut til at fasongen ble rett.
Jeg skal gjøre en tilsvarenede løsning på bagasjelokket men mer om det senere.
Geir...
Skrevet av geirm den 10-01-2012 23:48
#11
Litt motoroppdatteringer i dag.
Har målt veiva for å se at den er innenfor original måla. Deretter la jeg den inn i blokka med nye rammelager, roterte den med måleur på senter lageret for å se om det var kast i den. Så monterte jeg et og ett overfall, dro til med moment, og roterte veiva mellom hvert overfall jeg monterte for å være sikker på et ingen ting kniper. Alt 100%. Deretter målte jeg axial klaringen, den var 0,1mm, også helt etter boka.
Tok så en tur i delelageret og fann frem en pakke racing råde lager
. Veldig kjekt med et slikt delelager.
Benytta meg av PlasticGauge for å finne om jeg hadde riktig og lik klaring på alle tappene.
Dårlig bilde desverre men ca 0,05mm klaring over hele fjøla.
Når en bruker PlasticGauge er det viktig at råden og veiva ikke beveger seg, det betyr at veiva må låses fast og råden må ha påmontert stempel. Husk å dra til med moment. Har du planer om å bytte strekkbolter på rådene gjør du det selvfølgelig etter at du har gjort målingene.
Geir...
Skrevet av darwin02 den 11-01-2012 00:18
#12
En herlig galskap, Geir
heldigvis ingen kur for dette
Skrevet av Toto den 11-01-2012 18:13
#13
Må si jeg er imponert over hva slags kunnskaper mange inne på her besitter
!!
Skal bli artig å se T 7002 ferdig
!!
Skrevet av JE den 01-02-2012 21:01
#14
Dette blir en helrå og gjennomført bil!
Gleder meg til å se det ferdige resultatet!!
Skrevet av geirm den 05-03-2012 00:00
#15
Thor og Jørgen, takk for oppmuntrene ord.
Jeg har hengt på plast panser og bagasjelokk, løsningen med å kappe ut hengslefester fra et gammelt panser/bagasjelogg fungerte kjempebra kan anbefales.
Jeg har hengt opp forstilling og bakstilling, tverramma bak har jeg heva 12mm ved å snu opp ned de store foringene forran på tverramma. Den observante ser at jeg har bytta tverramme, tverramma med justering har blitt bytta til uten. Jeg har grovmålt camber og spissing og det ser for så hvidt greit ut ..... eller jeg har litt lite camber. Her må jeg studere litt det får jeg ikke til å stemme.
Prøvemonterte med 10 X13 240/530 dekk men som dere ser har disse felgene for mye offset. Her må jeg kjøpe nye felgbaner.
Forran ble det perfekt - 3,5 grader camber og felgene passet også perfekt, 10X13 de også.
Jeg bygde fjærbeina mine om fra standard tallerken til Coilover med eksentrisk topplagring. Ja jeg vete det jeg vingler fælt
Geir....
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02Ronny den 06-03-2012 00:40
#16
Ååååhh!!! Ser fett ut! Dette blir morro å se i aksjon! Du e en fuling! (som vi sier her nord)
Skrevet av geirm den 09-03-2012 16:07
#17
02Ronny skrev:
Ååååhh!!! Ser fett ut! Dette blir morro å se i aksjon! Du e en fuling! (som vi sier her nord)
Det tar jeg som et komplement fra en expert.
Takk
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av jaas den 09-03-2012 22:24
#18
Dette må bli bra ja....har vel sagt det før men....
Skrevet av geirm den 20-04-2012 23:10
#19
Har holdt på med motoren til T-7002 i det siste, jeg har skrudd M10 motorer i hopetall men aldrig løpsmotorer med høytløftende kam.
316 kammen har 11,9 i løft på ventilen, det gjør at det blir trangt mellom innsugsventil og stempel. Men for å være helt sikker på klaringene må kamakselen stilles inn etter dataene fra Schrick. Schrick oppgir innstillingsverdiene som løft i OD (øvre dødpunkt), på 316 kammen er det 5,6mm. Dette må være helt nøyaktig og for å være på den sikkre siden bør en måle at det er 5,6 både på innsug og eksos. Når det er gjort er det lurt og legge modelleire på et par av stemplene monter toppen, time kammen og dra motoren rundt et par ganger, husk å dra i motorens rotasjonsretning.
Gradskive og indikatorklokker er et must. Mål OD med indikatorklokke og still inn gradskive. Det er superviktig å ha full kontroll på veivvinklene.
Demonter toppen og mål tykkelsen på modelleira. Schrick sier at det skal vøre min 1,5 mm klaring mellom ventil og stempel. Som dere ser av målingene jeg gjorde på min motor er klaringen på innsugsventilen for liten
Har levert stemla til Tom Herskedal på Ski Motorverksted, han tar ut av lommene slik at jeg får rett klaring.
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av geirm den 22-04-2012 14:33
#20
Det har blitt en veldig innskjerping på hva som godtas i historisk racing, mye vanskligere å få HTP (sertifikatet som gir deg rett til å benytte bilen til historisk racing)
I den forbindelse har jeg bytta tverramme bak til en uten justering, i tillegg har jeg tatt bort coilover løsningen og montert fjær på vanlig plass. Fjæra er en 350 punds fra IE. Demperne er Bilstein opp-ned gr. 2.
Forran har jeg fått godkjent coilovers
Velger å beholde bilen ganske original, derfor monterer jeg inn bremsekraftforsterkeren i stedet for en twin master løsning.
Er endelig ferdig med buret også, måtte endre forbindelsen over frontruta fra skjøt midt på til godkjente koblinger på hver side
Ferdig lakka
Jaja å slik går no dagan, sakte men sikkert mot ferdigstilling
Geir...