Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel

Skrevet av geirm den 30-10-2010 22:31
#1

JE skrev:
geirm skrev:
Turbo har jeg ikke greie på men er ikke røret inn på innsuget fryktelig stort?
Geir...


Etter litt prøving og ettertanke, ser jeg nå at plenumet ble en "smule" stort.
Blir å lage et nytt (som indikert i tidligere inlegg) med mindre volum, org dim på innsugskanaler og vinklet runner`s.
Skal prøve å få et volum på ca 4,5 L etter spjeldhus.

Det er "smell" i motoren, men har ikke fult trøkk før 4300 ca Turbo`n må ta litt av skylden for det, den er overdimensjonert for en org m10b18i motor.

Jepp du hadde rett Geir Wink


Hør, hør, nå blir jeg ikke å snakke til på ukerCoolGrin

Geir...

Skrevet av JE den 01-11-2010 08:49
#2

geirm skrev:
JE skrev:
geirm skrev:
Turbo har jeg ikke greie på men er ikke røret inn på innsuget fryktelig stort?
Geir...


Jepp du hadde rett Geir Wink


Hør, hør, nå blir jeg ikke å snakke til på ukerCoolGrin

Geir...


Hehe... som du ser i et av innleggene over, så er volumet på innsuget allerede forminsket. Wink

Skrevet av JE den 04-11-2010 22:25
#3

Hmm.. hva skal man finne på i vinter..

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PB040187.jpg


Da er enheten som passer i kontakta over, på plass der den skal stå Shock


zafg

Redigert av JE den 04-12-2011 14:52

Skrevet av JE den 03-12-2010 21:27
#4

4 fine ringer lå en dag i postkassa. Litt tilpassing må nok til for å få disse flotte ringene fra Anideko i Danmark til å passe, men det ordner seg.. Cool

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/DSC_0088.jpg

Mangler bare 4 sensorer, litt kabling, bremserør mekk og fabrikering av braketter, så skal nok dette være klart til våren Grin

Redigert av JE den 06-08-2011 06:53

Skrevet av 2000Touring den 03-12-2010 21:50
#5

Skal du ordne ABS på 02'n?

Skrevet av 02Ronny den 03-12-2010 21:52
#6

ABS og kansje antispinn i tillegg?

Skrevet av JE den 03-12-2010 21:57
#7

jepp blir ABS og antispinn..

Skrevet av jaas den 03-12-2010 22:24
#8

Hva bruker du som donorbil da? Sjelden kost,02 med abs...Grin

Skrevet av 2000Touring den 03-12-2010 22:26
#9

Mye jobb, dyrt??

Skrevet av JE den 03-12-2010 22:45
#10

jaas skrev:
Hva bruker du som donorbil da? Sjelden kost,02 med abs...Grin


Tja... det er deler fra ca 4 bilmerker .. hehe.
Selve ABS enheten er samme som her

Trur ikke det eksisterer så mange 02`r med ABS..Wink

2000Touring skrev:
Mye jobb, dyrt??


Så fryktelig dyrt blir det vel ikke, det som er mest køddent er å få tilpassa nav, hjulaksler og ABS ringer så det passer sammen.
Sensorer skal jeg plukke av en e36 compact som jeg har stående. Resten koster bare småpenger (utenom det nedenfor), så lenge man slipper å betale for maskinering da..

Til nå så har det kostet 1500 for ABS pumpe og 1300 for abs ringer.

Redigert av JE den 04-12-2010 20:21

Skrevet av JE den 09-12-2010 11:44
#11

Navene forran er 61mm i diameter der ABS ringen skal sitte, ABS ringen er 59,9mm.
Har tenkt til å dreie ned navet til 60mm,

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/PC090236.jpg

Bak blir det ABS ringen som må modifiseres.

Redigert av JE den 08-04-2012 20:17

Skrevet av Johnny Pettersen den 09-12-2010 12:09
#12

Er så tøfft med sånne modifiseringer på eldre biler, særlig når det blir "factory finish"

Skrevet av geirm den 11-12-2010 23:48
#13

Åssen blir det å bruke et system fra en forhjulstrekker, jeg tenker på traction controllen. Den reagerer vel ikke nødvendigvis bra på en bakhjulstrekker, jeg tenker at den er programert mer agresivt enn en TC til en bakhjulsterkker. Min 96 E36 har en fantastisk TC den tillater litt hjulspinn akkurat nok til at jeg kan holde bilen i konstant sladd. På familie bilen som er forhjulstrekka er det ikke mulig å få spinn i det hele tatt, der reagerer TC'en momentant.

Uten tvil et spennende prosjekt, som vanlig er jeg imponert over ferdighetene dine.

En annen sak... strekker du ikke tolmodigheten til biltilsynet nå, eller har dere amnesti uti havgapetGrinGrin

Geir...

Skrevet av JE den 12-12-2010 11:15
#14

ABS enheten vet ikke om den sitter i en bil som trekker på forhjulenen eller bakhjulene.
Når det kommer til TC så har den ingen ting å gjøre med ABS enheten, annet enn at signalene fra hjul sensorene går igjennom den.

TC blir styrt av insprutet (Vi-pec v88)
I insprutet kan jeg stille inn hvor mye "slip" jeg vil ha, dermed kan jeg få det akkuratt slik jeg vil ha det. Wink

Skrevet av 02Ronny den 12-12-2010 21:16
#15

geirm skrev:
Åssen blir det å bruke et system fra en forhjulstrekker, jeg tenker på traction controllen. Den reagerer vel ikke nødvendigvis bra på en bakhjulstrekker, jeg tenker at den er programert mer agresivt enn en TC til en bakhjulsterkker. Min 96 E36 har en fantastisk TC den tillater litt hjulspinn akkurat nok til at jeg kan holde bilen i konstant sladd. På familie bilen som er forhjulstrekka er det ikke mulig å få spinn i det hele tatt, der reagerer TC'en momentant.

Uten tvil et spennende prosjekt, som vanlig er jeg imponert over ferdighetene dine.

En annen sak... strekker du ikke tolmodigheten til biltilsynet nå, eller har dere amnesti uti havgapetGrinGrin

Geir...


Tror ikke biltilsynet vil være negativ til ABS og TC, heller tvert imotSmile

Skrevet av oyvind den 13-12-2010 23:36
#16

Tror ikke bare bremsene er problemet her med godkjenning!

Skrevet av JE den 04-01-2011 15:28
#17

Nava forran ferdige, de trenger en runde med sandblåsing og litt lakk eller gulkromatisering...

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P1040264.jpg

Redigert av JE den 06-08-2011 06:56

Skrevet av 2000Touring den 04-01-2011 15:30
#18

Bra jobba Jørgen, tror det der blir skikkelig bra. Blir spennende å se hvordan det virker.

Skrevet av JE den 04-01-2011 18:24
#19

2000Touring skrev:
Bra jobba Jørgen, tror det der blir skikkelig bra. Blir spennende å se hvordan det virker.


Takk for det!

Det burde fungere helt fint Wink

hjulakselene bak ferdig.

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/P1040270.jpg

Redigert av JE den 06-08-2011 06:57

Skrevet av JE den 03-02-2011 17:48
#20

Stikkaksling bak og nav forran er prøvemontert for å se hvordan abs sensorene skal sitte.

Nu er det bare å ordne abs sensorer fra en e36, så blir det fabrikering av et par små braketter.Smile

Redigert av JE den 08-04-2012 21:42