Emne: BMW 02/Classic :: bmw 2000 touring og 1602 prosjekt
Skrevet av tepe den 30-12-2012 23:23
#1
Har fått "lurt" meg ut i garasjen idag og begynt å pusle litt med en m10b20 mens jeg venter på å få bestillt litt deler til m42 en
offeret for uautoriserte inngrep er en motor som er satt sammen av deler fra flere motorer. blokka er tidligere borra til 1. overdim og med pianostempler.
Det blir ikke noe råskinn, men litt oppgradering blir det på den.
jeg har kjøpt en Weber 38 dges dobbelforgasser, 292* kam, elektronisk fordeler uten vakum og et aluminium lettvekts svinghjul.
Skal og bruke topp fra 1,8i og nye stempelfjærer og den får nye skinner og strammer til registeret.
Jeg testa motoren i høst i 1602en og den drar friskt men brenner endel olje.
Sylinderne er helt blankpolerte men med litt merker etter vann i sylinder nr1 Nesten ikke vendekant så jeg har hona sjøl med biltemahoner.
Jeg fikk nesten bort merkene i syl 1 men vil ikke hone den mer. Jeg har nå 0,075 mm klaring mellom stempel og sylinder som vel er akseptabelt.
Skrevet av tii-hallvard den 31-12-2012 18:32
#2
Bra du satser frisk Terje. Må ha noe å "putle" med du. Skal vel til med det samme etterhvert jeg, så bra at du får noe mer erfaring.
. Godt nytt år til deg. Gleder meg til 2013 jeg.....
Skrevet av tepe den 03-01-2013 22:41
#3
tii-Hallvard skrev:
Bra du satser frisk Terje. Må ha noe å "putle" med du. Skal vel til med det samme etterhvert jeg, så bra at du får noe mer erfaring.
. Godt nytt år til deg. Gleder meg til 2013 jeg.....
Må jo pusle med noe ja
Jeg ser og frem til et nytt spennende 02 år. Håper det kommer enslags terminliste snart
Har fått skrudd litt mer på motoren. Bunndelen er klar for mange problemfrie mil forhåpentligvis..
nye stempelringer er montert og klaringer på veiva er kontrollert og ok.
Måtte bytte registerdrevet på veiva da det hadde endel synlig slitasje.
Registerdekselet hadde sprekker bak vannpumpa sikkert pga frostsprengning engang i tiden så jeg har byttet det og til et jeg hadde liggende
Nye simmerringer er på plass og oljepumpa er sjekket over og målt klaringer.
stemper på veg inn i blokka
klaringer på veiva sjekket med plastigauge
bunndel klar for montering av topp
blurete bilde, men alle vet vel åssen ei m10 blokk ser ut
Kammen tatt ut av toppen med hjemmelaget verktøy for å holde vippearmene borte når kammen skal trekkes ut.
Skrevet av tepe den 06-01-2013 22:08
#4
I dag har jeg fått gått over toppen jeg skal bruke Det er en 1,8i topp fra 1985 som etter sigene bare skal ha gått 135000 km. Den så og veldig fin ut inni uten særlig slitasje. Har byttet ventiltettinger og slipt ventiler samt montert inn 292* kam.
Gjenstår litt arbeid med å tilpasse manifoilen til weber 38 dges forgasseren og litt kjøleslanger så er den klar. Svinghjul og clutch tar jeg når den tas ut av bukken og settes på pall i påvente av varmere tider
Skrevet av Johnny Pettersen den 07-01-2013 07:12
#5
Du kunne brukt innsugs manifolden fra 2002 Automatic. Den hadde 2ports forgasser med auto choke. Der passer Weber'en rett på.
Skrevet av Torleif den 07-01-2013 12:21
#6
ja ja Terje du får jo gjort en hel del nå
det er godt at noen får begynt godt på det nye året for min del får jeg ikke gjort noen 02 aktviteter for tiden
men det må vel snart bli tid til det også.
Skrevet av tepe den 07-01-2013 18:54
#7
Johnny Pettersen skrev:
Du kunne brukt innsugs manifolden fra 2002 Automatic. Den hadde 2ports forgasser med auto choke. Der passer Weber'en rett på.
Jeg har manifold til 2-portsforgasser, og boltmønsteret passer rett på, men jeg må utvide åpningene i manifolden for at gasspjeldene skal kunne åpnes siden denne har 38 mm spjeld, og manifolden kun har 2 33mm åpninger.
På nettet ser jeg at mange lager en stor åpning med sk peanut shape. Har det noe for seg?
Ser og at manifolden har 2mm mer gods enn innsugsportene i toppen så jeg lurte på om det ville være fornuftig å matchporte den eller om det er bortkasta siden dette ikke er en "racing" maskin.
Skrevet av 02Ronny den 07-01-2013 21:32
#8
Det er alltid lurt å matchporte når du først har muligheten.
Skrevet av Johnny Pettersen den 08-01-2013 07:33
#9
Bor inn styrestifter og match port,garanterer at det er vedrdt timene som brukes
Skrevet av tepe den 12-01-2013 18:33
#10
Da var manifoilene på plass. Jeg gjorde som Jonny sa og borret inn 2 stk 3mm styrestifter for å få samme plassering på innsugsmanifoil før og etter porting.
Åpningen til forgasseren er utvidet fra 2 stk 33mm hull til en stor oval åpning. Det var mye gods her så det tok litt tid.
Skrevet av tepe den 19-01-2013 18:45
#11
Har fått modda luftfilterhuset til å passe weber 38 forgasseren. Skar ut hele den nedsunkne delen og erstattet med en plate på 19 cm i diameter.
Rett ut av ovnen etter sandblåsing og pulverlakk
Vil at det skal se ganske originalt ut under panseret på 1602`en
Skrevet av 2000Touring den 19-01-2013 21:05
#12
Nice!
Det er ikke den ting du ikke får til
Skrevet av tepe den 27-01-2013 21:01
#13
Har fått M42 motoren i bukken. Siden den er fra e36 og jeg har innsug fra e30 passet ikke fuelrailen på festene så jeg har laget nye fester som passer innsuget
litt trangt ved trykkregulatoren, men det går
Verre er det med ledningsnettet Har lastet ned en bentley manual til e36 og har klart å finne ut endel av kontaktene, men har 3 kontakter jeg ikke aner hvor skal
Noen tips?
Det kan jo være jeg mangler noe, det er derfor jeg prøver å finne ut dette nå så jeg kan bestille alt jeg trenger på en gang.
Skrevet av Torleif den 27-01-2013 23:12
#14
Hei har jo stående en 1,8 l fra e36 som skal være komplett skal se om jeg får dratt dem frem en dag og se
Skrevet av tepe den 28-01-2013 21:13
#15
Torleif skrev:
Hei har jo stående en 1,8 l fra e36 som skal være komplett skal se om jeg får dratt dem frem en dag og se
Takk Torleif, men tror jeg har funnet ut av det. Den ene er til girkassa (ryggelys) og en er til
tank luftings ventil, som jeg tror jeg kan erstatte med en 1000 ohms motstand siden jeg ikke har katalysator, og siste er til vakumkontroll av variabel runners innsuget til e36 som jeg jo ikke bruker så satser på at den bare kan være løs.
Skrevet av tepe den 30-01-2013 22:43
#16
Da tror jeg jeg har oversikt og har bestillt "litt" deler
Varenummer Betegnelse Antall Pris I alt
11111727595U Bundsæt, M42 1 NOK 593,00 NOK 593,00
13321720102U Benzinfilter 1 NOK 86,00 NOK 86,00
11421727300U Oliefilter 1 NOK 40,00 NOK 40,00
11121721939U Sæt med 10 topbolte 1 NOK 128,00 NOK 128,00
11121257516 Anschlussstück 1 NOK 41,00 NOK 41,00
11531266465 Wasserschlauch 1 NOK 83,00 NOK 83,00
11531266452 Schlauch 1 NOK 89,00 NOK 89,00
21211223569A Koblingskit, D=215MM 1 NOK 1.068,00 NOK 1.068,00
11531714738 Anschlussstück 1 NOK 89,00 NOK 89,00
11531709157 O-ring 1 NOK 14,00 NOK 14,00
11131709815U Bundkarspakning 1 NOK 60,00 NOK 60,00
11129063333U Slibesæt, M42 1 NOK 647,00 NOK 647,00
11611717761 Pakning 1 NOK 87,00 NOK 87,00
11781727451 Lambdasonde 1 NOK 939,00 NOK 939,00
1930 Leveringsomkostninger 1 NOK 169,00 NOK 169,00
5580 Kreditkortgebyr 1 NOK 0,00 NOK 0,00
Netto Momspliktig mva % mva Totalt
NOK 4.133,00 NOK 4.133,00 25 NOK 1.033,25 NOK 5.166,25
Det koster å kjøpe billig motor i deler... but but
Skrevet av tepe den 13-03-2013 10:25
#17
Iflg kalenderen nærmer våren seg, så jeg har tenkt å hente 1602en fra vinteropplag rett før påske så jeg kan få gjort litt småtteri med den før sesongen starter. I mellomtiden har jeg og noen naboer et lite "prosjekt" gående
Må være et av norges råeste hjemmebryggeranlegg som tar form med en kapasitet på 170 l øl pr brygg og med full datastyring av tempratur, kjøling og flow klarer det 3 brygg på 1 dag dvs 500 l øl på 1 dag
ramma til kjelene tar form alt stål er syrefast og sveiset med rustfri tråd
riggen på jul I bakgrunnen skapet som skal huse dataanlegget og releer til pumpene
prøvemontering av gassbrenner på 30kw
50 cornelius ølfat og diverse tappetårn er på vei fra usa sammen med kjeler og pumper osv
så regner med full drift om en måneds tid
Må kansje skaffe meg hengerfeste til 02en så vi kan ha gratis øl på treff fremover
Fra et brygg på naboens anlegg klart til å nytes når påska er her
Redigert av tepe den 13-03-2013 11:06
Skrevet av Torleif den 13-03-2013 12:26
#18
ja Terje du steller med mye
Men henter du 1602 en før påske så er den vel klar til vårtreffet i Drammen 20 april
Skrevet av tepe den 13-03-2013 14:05
#19
Torleif skrev:
ja Terje du steller med mye
Men henter du 1602 en før påske så er den vel klar til vårtreffet i Drammen 20 april
Bilen blir klar, men har lovet tii hallvard å hjelpe han med bilen sin den helgen. Hva er opplegget for det treffet?
Skrevet av Torleif den 13-03-2013 21:04
#20
Vet ikke har ikke sett noe program kansje der er andre her som vet noe om opplegget
når det begynner og hva opplegget er