Emne: BMW 02/Classic :: BMW 3.0 CS 1971
Skrevet av originalpolizei den 04-05-2010 21:56
#1
I dag ble det sniffing på høyt plan og jeg går småsuset fortsatt. Bilen hadde fått sprøytet understellsmasse i kanten på hjulbuen. Jeg er ikke spesielt glad i sånn og vasketynner var det eneste som tok gørra.
Selvsagt har en slik sprøyting sin misjon, men kan like fort se ut som noe skal skjules. Til min store glede var lakken helt prima under stoffet og det ser nå mer rett ut.
Bilen skal få ny hovedsylinder til clutchen i løpet av uka, ettersom den gamle lekker. 02-kongen ordner selvsagt med slikt.
Den observante leser ser at luftfilterboksen engang er lakkert svart og det er ikke riktig. Den skal være Dunkelgrau og det skal den bli. Finere med svart, men bilen fortjener originalstuket.
Den observante leser ser også at det er klabbet på noen asfaltmatter rundt støtdempertårnet og i dag fjernet jeg dem. Jeg er skeptisk til slikt, for hva er det som skjuler seg under?
Nok en gang til min store glede var det ingen flatbrød å se. Derimot er det en gang i tiden sveiset i en bot på hver side. Det skulle nesten bare mangle om det ikke skulle vært gjort noe. Sveiseskjøten vises og derfor har man satt asfaltmatten over. Nå vet jeg at det er bra under og derfor legger jeg et lag med tynntectyl i bånn og setter på en ny asfaltmatte som jeg lakkerer i Saharabeige. Originalt er det også en lignende asfaltmatte. Motorrommet holder ingen Pebble beach-standard, men etter en grundig rengjøring begynner det å bli bra. Bildet er fra før rengjøringen.
Motorrommet har patina og jeg føler at nye dekaler og støydempingsmatter under panseret blir litt vel glossy og nytt i forhold til resten. Hva mener folket?
Redigert av originalpolizei den 04-05-2010 22:22
Skrevet av E23 galningen den 04-05-2010 22:28
#2
Jeg personlig liker at et motorrom ser ut som det er ibruk. Sålenge pansermattene og klistremerkene er der ser jeg ingen grunn til og bytte de ut. Jeg synes motorrommet dit ser flott ut i likhet med resten av bilen.
Og restaurere en bil til finere en den var da den forlot samlebåndet har jeg aldri skjønt. Da tør man jo aldri og bruke den.
Vi har et rimelig stort amcarmiljø her i særp og endel av disse bilene blir kjørt kun noen få km i året til et par lokale treff. Hva skal man med en bil da? Kan man ikke bare kjøpe et fint bilde og henge på veggen istedet?
Nei redskapen skal brukæs.
Redigert av E23 galningen den 04-05-2010 22:29
Skrevet av 02-Oivind den 04-05-2010 23:08
#3
La motorrommet være som det er, men skal noe gjøres, så kan du bytte +batteriklemma og det røde håndtaket på batteriet skjærer i øynene...
Er du sikker på at luftfilterboksen skal være grå? På 02, så var det de med minst motor (1502-1602-1802) som hadde grå boks og 2002 hadde svart. Dette må jeg sjekke opp! Gjør meg selv nysgjerrig...
Skrevet av originalpolizei den 04-05-2010 23:33
#4
Jau. Batteriklemma er ikke pen, men praktisk når jeg ikke har hovedstrømsbryter. Jeg forlater aldri en gammelbil med batteriet påkoblet over lengere perioder. Jeg har heldigvis et svart batteri med påfyllingstopper og greier som skal rett nedi.
Luftfilterboksen skal være grå! Jeg ser gråfargen under enkelte steder der svartlakken er flasset. Og for å være helt sikker, er den grå på innsiden.
Jeg bruker bilene mine mye og flittig og har som sagt ikke tenkt å lage noen Pebble beach-bil. Ingen av originaldekalene er der lenger, men jeg ser klistermerke/limranden etter merker noen steder. Kjøpe nye og knøvle dem litt kanskje?
Det er ikke så farlig, men bilen er ellers så ok at det kunne vært greit om alt holder ok stand. Jeg har dette som hobby og synes det er gøy å fikse små detaljer.
Jeg bytter bil ofte, men synes det er veldig interessant å sette meg inn i historien bak bilen, hvem står bak designet, finne ut av hvordan det var som nytt og prøve å gjennskape dette mest mulig. Litt søken kan gi meg mer forståelse av hvilken fantastisk bil dette må ha vært som ny.
Jeg er ingen originalfanatiker, men synes helt klart en original E9 er mer passende for meg, enn en med 17" hjul, CD-spiller, ufohøyttalere i dørene osv. Det er meg, men enhver må få gjøre akkurat det de vil med bilen sin, sålenge jeg får gjøre hva jeg vil med min.
Utgangspunktet avgjør selvsagt mye om hva som passer på en E9. Er bilen dårlig i utgangspunktet kan det være mer praktisk og ikke minst billigere å velge å la den være uoriginal.
Jeg har hatt mange biler med senkesett og store blinghjul, og kommer sikkert i framtiden å ha det også. Men denne skal få være original!
Jeg vet det sjekkes intenst i de innerste kretser om hvitsidedekkene er levert originalt
Redigert av originalpolizei den 04-05-2010 23:45
Skrevet av Grazatfahrer den 04-05-2010 23:43
#5
02-Oivind skrev:
La motorrommet være som det er, men skal noe gjøres, så kan du bytte +batteriklemma og det røde håndtaket på batteriet skjærer i øynene...
Er du sikker på at luftfilterboksen skal være grå? På 02, så var det de med minst motor (1502-1602-1802) som hadde grå boks og 2002 hadde svart. Dette må jeg sjekke opp! Gjør meg selv nysgjerrig...
Luftfilteret skal vere grått. Fargekode RAL 7043 Verkehrsgrau B (o.T.)
Ordnung muss sein!
Einaste muligheita for svart luftfilterboks er om du skulle få tak i ein Alpinaboks. Men det trur eg ikkje du skal drømme om engang - dei veks ikkje akkurat på tre.
Eg har hatt ein lengre samtale med formannen om kvitsidedekk og anna i kveld. Skeptisk ja
Skrevet av 02-Oivind den 04-05-2010 23:58
#6
Og jeg må si meg enig angående fargen på boksen etter litt etterforskning.
Weissbandreifen var å få mot et pristillegg på NK/2000CS, men mulig at det hadde gått av moten i '71? Uansett er min mening at det passer meget godt på denne bilen, til tross for stor motstand i fra strandkanten på Sunnmøre.
Skrevet av E9Kenneth den 05-05-2010 13:20
#7
Må bare henge meg på denne luftfilterboks diskusjonen. Jeg har er 1975 modell med svart boks. Denne er etter alt jeg tror ikke lakkert noen gang.
Tidligere hadde jeg en 1972 E9, den hadde grå boks. Er det slik at det ble byttet fra grå til svart på et eller annet årstall?
Skrevet av originalpolizei den 07-05-2010 00:28
#8
Da er ny hovedsylinder til clutchen byttet. Jeg begynner å bli gammel og overlot til 02-kongen & Co. å utføre jobben. Jeg liker servicen med at den dagen delen kommer, blir jeg oppringt og får fortalt at de kan bytte den samme dag. Imponerende. Takk til 02-kongen og Strandveien Auto for suveren kundebehandlig! De fikk seg en testtur, mekanikeren og verksmesteren også. Tilbakemeldingene var også her gode.
Jeg fikk gått meg en tur under bilen mens den sto på løftebukken. Den så meget fin ut under. Den er understellsbehandlet, men ingen uregelmessigheter var å spore. Den har etter det jeg ser originalt golv, i hvertfall er alle profilene i platene riktige. Godt å se! Som en kuriositet kan jeg nevne at den originale beskyttelsesplata under motoren er intakt(!) Med mitt bruk på godværsdager om sommeren, trenger jeg forhåpentligvis ikke bekymre meg på lange tider.
I kveld har nok en Corsa Italianapilot prøvd bilene og tonen er den samme " Utrolig at en så gammel bil er så stille, komfortabel og god å kjøre". Jeg har selv hatt en timils tur i godværet og koser meg langt utover det vanlige. Jeg vurdere nå å selge Alfaen !!
Ellers er de gamle asfaltplatene byttet til nye med perforert mønster. Jeg klipte til disse selv og lakkerte dem i Saharabeige. Det ble helt greit.
Alt i bagasjerommet har den grå skaien eller populært kalt elefanthuden. Teppet som skal ligge i bagasjerommet originalt tror jeg har samme farge og mønster som inne i bilen, altså mørk brunt. Det lå et mørkt brunt teppe der, men det var av nyere dato (tror jeg). Jeg synes det blir en veldig kontrast mellom det lysegrå og mørkebrune. Jeg kom over et teppe i lys grå velour som passet perfekt. Jeg har nå skåret det til og det ga mer harmoni i bagasjerommet. Det eneste er at det er utrolig skittensomt og setter du fra deg et par sko, så vises det. Uansett nå er det på plass og ikke skal jeg frakte hverken vedsekker, juletre, eller gamle bildeler baki der. Det eneste som tillates er reisevesker i brunt håndsydd skinn
Bilder kommer i morgen, stay tuned!
Redigert av originalpolizei den 07-05-2010 00:35
Skrevet av originalpolizei den 08-05-2010 00:04
#9
Da ser bagasjerommet slik ut. Jeg synes den grå matta ble riktig så sober.
Det gjenstår nå montering av verktøykassen i bagasjelokket.
Etter at clutchsylinderen ble byttet var det godt å få lagt inn teppene.
Nå nærmer vi oss forhåpentligvis fylle bensin, vaske, kjøre.........
Skrevet av Grazatfahrer den 08-05-2010 00:21
#10
Takk for ein inspirerande tråd.
Eg synest bagasjerommet dittt ser veldig ryddig ut. Minner meg på at eg mangler ein god del detaljer for å kome opp på ditt nivå. No veit eg iallefall kvar eg kan finne maler til panelproduksjon.
Eit slikt teppe ønskjer eg meg også
Kor det går med luftfilteretterforskinga Kenneth?
Trur det er på tide vi startar ein orginalpolititråd om E9 her på forumet.
Skrevet av originalpolizei den 08-05-2010 00:52
#11
Teppe skal du få om du ønsker det!
Det har en litt annen nyanse enn resten, men passet godt alikevel.
Ble noen fler bilder i godværet. Her er et med alle vinduene nede.
Skrevet av E23 galningen den 08-05-2010 09:09
#12
Du har en nydelig bil. Og de dekken kler bilen utrolig godt. Originalt eller ikke, det er pent.
Skrevet av originalpolizei den 08-05-2010 09:44
#13
Takk Galning!
En sølvfarget E9 hadde nok ikke kledd Weissbandreifen like godt?
Det blir litt mer "classy"look med dem på, Grazatfahrer er uenig her. Slikt skaper engasjement.
Jeg lar dem stå!
Skrevet av 02-Oivind den 08-05-2010 11:27
#14
originalpolizei skrev:
Takk Galning!
En sølvfarget E9 hadde nok ikke kledd Weissbandreifen like godt?
Det blir litt mer "classy"look med dem på, Grazatfahrer er uenig her. Slikt skaper engasjement.
Jeg lar dem stå!
Er enig i ditt resonnement, Bjarne. De passer godt på din bil, ikke sikkert det hadde passet like godt på en annen farge, men det spiller ingen rolle, de gir bilen din et meget flott særpreg! Og Sølve går det åpenbart ikke ann å høre på i denne sammenhengen!
Skrevet av Johnny Pettersen den 08-05-2010 12:38
#15
Er du sikker på at du skal ha verktøyboks i koffert lokket? Mener tidlige CS ikke skal ha det. Sikkert noen som kjenner biltypen bedre som kan bekrefte/avkrefte
Skrevet av originalpolizei den 08-05-2010 17:14
#16
Jeg har den, og CS er levert med den, ja!
Skrevet av 02-Oivind den 08-05-2010 23:08
#17
Grazatfahrer skrev:
Nyttar sjansen til å spørre OrginalPolizei, og ikkje minst alle andre kunnskapsrike her på forumet nokre spørsmål når eg først er igang.
Eg må innrømme mangler i min e9-kunnskap, og lurer på:
1. Nakkestøtter. Eg trudde dette var std på alle 3.0cs, men det er det visst ikkje. Finnes det ulike utstyrsnivå (som i Volvos Lux, Deluxe, Graaandluxe)? Eller vart det standard frå eit visst tidspunkt? Kva med 2800cs?
2. Når vart det std med askebeger på dørene framme?
3. Crome eller svart farge på sidegrill og ventilasjonsgriller på panser? Her ser det ut til å variere med fargane?
4. Finnes det en "spotters-guide" som er å rette seg etter? Tenker ikkje på wikiedia, men noko meir i retning av das "Grosse Coupe Buch". Nokon som kan anbefale denne?
Opplys oss kjære kunnskapsrike forum.
Når det gjelder askebeger, så er det nevnt i en brosjyre i fra februar 1970 på 2800CS. Der står de på standardutstyrslisten som "sikkerhetsaskebeger i døren"! Verktøyklaff er ikke nevnt der, men derimot i en brosjyre i fra oktober 1971 for 3.0CS står den oppført. Nakkestøtter er ikke nevnt med et ord og ventilasjonsgitter ser ut til å være fargeavhengig.
Skrevet av Grazatfahrer den 09-05-2010 00:59
#18
02-Oivind skrev:
Når det gjelder askebeger, så er det nevnt i en brosjyre i fra februar 1970 på 2800CS. Der står de på standardutstyrslisten som "sikkerhetsaskebeger i døren"! Verktøyklaff er ikke nevnt der, men derimot i en brosjyre i fra oktober 1971 for 3.0CS står den oppført. Nakkestøtter er ikke nevnt med et ord og ventilasjonsgitter ser ut til å være fargeavhengig.
Sjå der ja. Du har studert gamle brosjyrer no :-).
Min bil er produsert i juli 1969, så då stemmer det at den er uten askebeger. Bilen min er ikkje like jomfruelig som den beige, sidan den er totalrestaurert ein gang. Difor er det kjekt å få vite kva som er orginalt på den.
No er det ikkje alltid brosjyretekst og bilder heng saman.
Denne brosjyra frå 1969 beskriv askebeger i dørene, men bilda viser ein bil uten askebeger. Frå 69 brosjyre.
Når det gjeld verktøysett i bagasjeromslokket så har eg trudd dette var std på alle cs, men eg er ikkje sikker. Her er ei optionsliste frå 1970, og der er verktøysettet berre tilgjengelig på sedan.
Beklager at eg berre kan framvise indisier - venter på fakta frå OrginalPolizei.
Redigert av Grazatfahrer den 09-05-2010 01:09
Skrevet av 02-Oivind den 09-05-2010 02:43
#19
Ikke lett det der Sølve...
Brosjyren du har funnet, er trykt 04/69 og er lik den jeg har i fra 02/70. Er mye som tyder på at du også burde ha en "røykeutgave" av E9
Nesten så jeg tror at E9 ble levert med askebeger i dørene i fra begynnelsen.
Redigert av 02-Oivind den 09-05-2010 02:47
Skrevet av E23 galningen den 09-05-2010 10:16
#20
Etter og ha studert diverse brosjyrer til E23 har jeg funnet ut at det er tilnærmet umulig dette med standard og ekstrautstyr. Var sikkert ikke noe lettere på de eldre modellene.
jeg har den samme brosjyren til E23 på Dansk, Tysk, Engelsk (UK) og Engelsk (USA) De er alle forskjellige på hva som er standardutstyr og hva som er ekstra. Det er også forbausende stor forskjell på teksten i de forskjellige landene hva de la vekt på i markedsføringen.
Konklusjonen jeg har kommet til er at man bare får godta tidsriktig utstyr. Om det var standard eller ikke må man se på landet bilen ble levert til.