Emne: BMW 02/Classic :: Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
Skrevet av 02Ronny den 15-10-2010 22:59
#1
Stemplene skal jo være ovale.....
Skrevet av 2000Touring den 16-10-2010 06:57
#3
Takk for tips
Skrevet av 2000Touring den 06-11-2010 14:20
#4
Da har jeg plassert bilen strategisk i garasjen, og begynt å demnontere.
Panseret av:
Batteriet og radiator er ute:
Ser ut som radiatoren er lekk ved nedre slange. Noen tips? Kjøpe ny eller reparere? Evt hvor kjøpe billig ny?
Skrevet av 02Ronny den 06-11-2010 17:47
#5
Det går somregel an å reparere, ihvertfall hvis det er loddingen på selve stussen som lekker. Men husk at du må legge radiatoren i vann og ha minst mulig av radiatoren oppe av vannet. Kobber leder varme enormt fort og godt så det er snart gjort å smelte loddinger som ikke skal smeltes.... Jeg bruker en stor loddebolt eller en liten loddepenn når jeg reparerer radiatorer. Pussefille er lurt å bruke når du skal gjøre rent, for det må være helt rent før du lodder. Bruk loddevann....
Skrevet av 2000Touring den 06-11-2010 19:33
#6
Ser ut som lekkasjen ikke er ved stussen, men over den. Jeg fant ut at jeg hadde en annen radiator liggende, så jeg prøver den først - tenker jeg. Prisen på ny er i overkant av 2000,- som jeg fant ut...
Skrevet av 2000Touring den 15-11-2010 16:22
#7
Går sakte men sikkert videre.
Motor på vei ut av motorrommet:
Motoren ut av bilen:
Motoren i motorstativet:
Skrevet av tii-hallvard den 15-11-2010 22:48
#8
Mye jobb? Tenker jeg må gjøre det også en gang. Blir rent missunnelig av hvor fint det er i motorrommet fra før. Men det er vel mest inni motoren du skal til. Har du tenkt å bytte alt som kan byttes? Det blir moro å være med prosjektet videre her. Lykke til Inge!
Skrevet av 2000Touring den 15-11-2010 23:04
#9
tii-Hallvard skrev:
Mye jobb? Tenker jeg må gjøre det også en gang. Blir rent missunnelig av hvor fint det er i motorrommet fra før. Men det er vel mest inni motoren du skal til. Har du tenkt å bytte alt som kan byttes? Det blir moro å være med prosjektet videre her. Lykke til Inge!
Litt jobb blir det jo, men helt greit. Men alt avhengig av hvor slitent det er.
Utgangspunktet er å bytte alt av lagre, pakninger, stempelringer, ventiler, ventiltetninger osv + slipe om kammen til 284grader(tror jeg).
I værste tilfelle kan det også skje at jeg må bore sylindrene, slipe veiva og bytte ventilseter. Dette finner jeg ikke ut før jeg har åpnet og målt.
Skrevet av 2000Touring den 16-11-2010 22:39
#10
Går stadig forover...
Demonterer deler som sitter mellom topp og blokk, har tatt av toppdeksel og tatt av topplokksboltene:
Toppen tatt av blokka:
Topp uten innsug:
Toppens tilstand:
Skrevet av 2000Touring den 21-11-2010 16:33
#11
Da har jeg fått vært en tur i garasjen igjen. Har begynt å plukke fra hverandre toppen.
Knekt ventilfjør på innsugsside sylinder 1(front)
Ser ut som det er gjort noe med denne motoren før(hva vet ikke jeg) for alle vippearmene er datert 1981
Vasket, merket og pakket
Kamaksel rengjort og klar for sliping
Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det?
Redigert av 2000Touring den 21-11-2010 16:34
Skrevet av 2000Touring den 22-11-2010 23:47
#12
En liten økt i garasjen i dag også. Har demontert ventiler fra toppen. Fant ut at alle eksosventilstyringene er slitne, i tillegg til styringen hvor ventilfjære var knekt på innsugssiden.
Tom topp:
Topp ventilstyring:
Ventilsetene på eksossiden var ganske tilkoksete
Jeg målte ventilfjærene til 45,5mm. Ihht til bøkene jeg har skal fjærene være 46mm, men det er ikke oppgitt noe minimumsmål. Hva skal til for at jeg bør bytte fjærene?
Skrevet av jaas den 23-11-2010 08:31
#13
Om du har noen knekte fjærer ville jeg bytta alle tror jeg....men det er meg da..
Skrevet av 02-Oivind den 23-11-2010 11:13
#14
Støtter nok Jan Åsmund i det resonementet, de har gjerne gått like mange turer opp og ned. Når man først skal gjøre en såpass omfattende jobb med motoren, så er det greit å slippe å ta den opp igjen om kort tid for at en annen fjær har knekt.
Skrevet av 2000Touring den 23-11-2010 14:08
#15
jaas skrev:
Om du har noen knekte fjærer ville jeg bytta alle tror jeg....men det er meg da..
Godt poeng, tror jeg går for 8 nye fjærer.
Skrevet av Rune M2-touring den 23-11-2010 17:55
#16
Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det?
Lagerleiene måler du med et innvendig micrometer.
Hvis du skal bytte ventilfjærene, anbefaler jeg Schrick 90 kp (enkle) fjærer. Disse henger med til ca 7500 rpm, og noe mer tåler heller ikke standard vippearmer. Koed hadde disse tidligere, men ser de ikke på web-siden der nå. Du kan jo evt høre om de kan skaffes.
Skrevet av 2000Touring den 23-11-2010 18:01
#17
Rune M2-touring skrev:
Har noen spørsmål ang. kamaksel jeg ikke kan finne noe svar på i noen bøker: Dersom det er slark i opplagringen til kamakselen, hva gjøres da? Det er jo "faste" opplagre på M10-motoren. Og hvordan måler man det?
Lagerleiene måler du med et innvendig micrometer.
Hvis du skal bytte ventilfjærene, anbefaler jeg Schrick 90 kp (enkle) fjærer. Disse henger med til ca 7500 rpm, og noe mer tåler heller ikke standard vippearmer. Koed hadde disse tidligere, men ser de ikke på web-siden der nå. Du kan jo evt høre om de kan skaffes.
Hvor får du tak i innvendig micrometer? Hvor stor skal klaringen være?
Skrevet av Rune M2-touring den 23-11-2010 19:11
#18
Har søkt litt på nettet, men det er visst dårlig utvalg i rimelige innvendige micrometre. Sikkert billigere å levere toppen på et verksted, og få de til å måle for deg.
Her finner du toleranser for boringene:
http://junk.se/ha...d1/002.pdf
Skrevet av 2000Touring den 23-11-2010 19:53
#19
Rune M2-touring skrev:
Har søkt litt på nettet, men det er visst dårlig utvalg i rimelige innvendige micrometre. Sikkert billigere å levere toppen på et verksted, og få de til å måle for deg.
Her finner du toleranser for boringene:
http://junk.se/ha...d1/002.pdf
Takk skal du ha Rune, men dersom man er utenfor toleranse, er da toppen kasserbar? Eller finnes det andre løsninger?
Skrevet av Rune M2-touring den 23-11-2010 20:55
#20
Det er mulig man kan presse inn bronseforinger, men dette vil i såfall medføre en del maskinering og linjeboring. Tror ikke dette lønner seg. Et annet alternativ er 316 graders kam, den har større boringer på de to fremste lagerleiene.