Emne: BMW 02/Classic :: BMW 1600 Cabriolet #nr. 039

Skrevet av 2000Touring den 14-11-2011 16:22
#1

Og da gikk prosjektet fra lett oppussing til helrenovrering og hellakkering?

Skrevet av 2002turbo den 17-12-2011 17:51
#2

Da har BMW-nissen vært her Grin

Dører, skjermer, front- og bakplate -71 + hjulbuer og noen små rustsveisedeler.
Ganske utrolig at BMW kan levere så mye originaldeler til en 43 år gammel bil ! Fikk til og med små hjørneklips til blanklistene ved taket.
( Takk til Jens Kristian på GS Bildeler )

Redigert av 2002turbo den 17-12-2011 17:57

Skrevet av 2000Touring den 17-12-2011 18:42
#3

Dette var en fin julegave Grin

Skrevet av 02-Oivind den 17-12-2011 20:38
#4

Flotte greier Espen! Nå har du litt å pusle med i garasjen i romjula Smile

Skrevet av Thomas den 18-12-2011 14:17
#5

Dette blir bra Espen. Gleder meg til å se den ny lakket og fin til sommeren 2012.Grin

Skrevet av 2002turbo den 31-12-2011 11:24
#6

Da er blilen løftet opp på bukken. Tilstanden på gulvet må sies å være meget god.
Det har vært sveiset litt i fremmere del av gulvet ved pedalboksen, men jobben er greit utført.

Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 2002turbo den 31-12-2011 11:29
#7

Jeg har vel alltid vist at 02-cabben er myk, men alikevel ble jeg litt overrasket.
Døråpningene øker med 4-5mm i overkant når jeg heiser den opp på jekkfestene i kanalene.
Kanalene ser fine ut på utsiden, men jeg merker jeg er svært nyskjerrig på å finne ut hvordan det står til med stivingene på innsiden av kanalene Cool

Men, myk bil passer jo bra til en myk mann Pfft

Redigert av 2002turbo den 31-12-2011 11:35

Skrevet av 2002turbo den 31-12-2011 11:39
#8

Status 31/12 2011. Litt arbeid gjenstår til 2012 Shock

Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00

Skrevet av geirm den 31-12-2011 14:43
#9

Hei Espen,

Blir grombil dette! Vær nøye med avstivinga av bilen dersom du går løs på bærende konstruksjoner. Jeg så en restaurert cab i tyskland for noen år siden, den var så skjev at det syntest ved det blotte øye.

Geir...

Skrevet av TorEnholm den 31-12-2011 16:30
#10

Jeg kan ikke se at du svarte på hvilken farge bilen skal få? Skal den tilbake til Granada rød?

Kan jeg spørre hvor mye du betalte for frontplata. Jeg trenger nok en ny til min NK. Regner med prisen ligger rundt det samme som -02, eller noen som har den ringeste anelse?

Redigert av TorEnholm den 31-12-2011 16:37

Skrevet av 2002turbo den 01-01-2012 14:30
#11

TorEnholm skrev:
Jeg kan ikke se at du svarte på hvilken farge bilen skal få? Skal den tilbake til Granada rød?

Kan jeg spørre hvor mye du betalte for frontplata. Jeg trenger nok en ny til min NK. Regner med prisen ligger rundt det samme som -02, eller noen som har den ringeste anelse?


Ja, den skal bli Granada rød. Originalfargen til denne bilen. ( har også vurdert Condor gul ?? ...men original er original Cool )

Original frontplate ->71 har en veiledende pris på nesten 10.000 ! Men den finnes hos Walloth & N. til ca 3.500 inkl toll/frakt.
W&N sin er helt grei, men det er til facelift 73-> og da må jeg sveise over midtstykket. Den originale var jo i tillegg ekstra fin Smile

02-Espen

Skrevet av TorEnholm den 01-01-2012 18:29
#12

Rød cab blir bra. Ser frem til å se resultatet. Bilder fra arbeidet blir alltid satt pris på Smile

W&N har ikke fronten til NK, og med en pris på 10 000 må jeg nok se på muligheten for å sveise der det er rustet gjennom.

Skrevet av 2002turbo den 03-01-2012 19:52
#13

geirm skrev:
Hei Espen,

Blir grombil dette! Vær nøye med avstivinga av bilen dersom du går løs på bærende konstruksjoner. Jeg så en restaurert cab i tyskland for noen år siden, den var så skjev at det syntest ved det blotte øye.

Geir...


Hei Geir

Jeg har studert bildene fra ditt kanalbytte et utall ganger Wink
Jeg ser at det har vært sveiset i Cab kanalene tidligere. Trolig i Sverige 1980-81. Skal jeg satse på at de har gjort god nok jobb (?)
Det hadde helt klart vært en god magefølelse å vite at kanalene er i så god stand. Det er jo spesielt viktig på en cab.

Burde jeg kanskje sveise inn ett firkantrør øverst i døråpningene før jeg skjærer i kanalene ?
Lurte på om jeg skulle bytte denne : ( der dreneringen på cabben er ! )

Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02Ronny den 03-01-2012 22:12
#14

Hvis den er rustsveiset i 80-81 har de mest sannsynlig gjort en grei jobb hvis det fortsatt ser helt ut... Men det kommer jo an på hvilken standard du legger på prosjektet. Du får en bedre magefølelse av å gjøre det selv.

Skrevet av geirm den 03-01-2012 23:44
#15

2002turbo skrev:

Hei Geir

Jeg har studert bildene fra ditt kanalbytte et utall ganger Wink
Jeg ser at det har vært sveiset i Cab kanalene tidligere. Trolig i Sverige 1980-81. Skal jeg satse på at de har gjort god nok jobb (?)
Det hadde helt klart vært en god magefølelse å vite at kanalene er i så god stand. Det er jo spesielt viktig på en cab.

Burde jeg kanskje sveise inn ett firkantrør øverst i døråpningene før jeg skjærer i kanalene ?
Lurte på om jeg skulle bytte denne : ( der dreneringen på cabben er ! )



Espen,

Som du selv sier det er en cab og den trenger friske kanaler. På 80 tallet fantes det nesten ikke originalt blekk å få kjøpt, og det ble, gud forby, brukt overtrekkskanaler.

I dag får du kjøpt alle reparasjonsdeler original inklusive cab forsteringa inne i kanalen. Det jeg er redd for når det gjelder 80 talls reparasjoner er at de har bytta deler av ytter kanalen og ikke reparert, eller enda verre kappa bort, cab forsterkinga.

Før du bestemmer deg kan du kanskje lage deg noen inspeksjonshull for å skjekke tingenes tilstand, er du tvil bytter du kanalene. Det er egentlig ganske kjapt gjort, arbeidet er å reparere rust på innerkanalen.

Dersom du går i gang med kanalbytte må du, som du selv foreslår, sveise inn et firkantrør i toppen av døropningen på begge sider. Før du gjør det må du selvsagt se at døropningene er optimale. Jeg ville ha tatt ut motoren også, liker ikke tanken på å ha 150 kg i bilen som kan gjøre ugagn

Delen du viser bilde av må du uansett ha dersom du bytte kanaler. Kommer dreneringa fra kabben ut inne i kanalen?


Geir...

Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av E23 galningen den 04-01-2012 01:34
#16

Du kjenner ingen som har noe lignende det her da? Så slipper du og kappe hvis det ikke er nødvendig.
http://www.biltem...-mm-15295/

Skrevet av 02jan den 04-01-2012 20:53
#17

Hei Espen, enig med råd fra Geirm. Orginal ytterkanal er relavtiv tykke, så hvis du ikke har rett tykkelse så har det noe å si. Det var et cab-prosjekt (kun karros) på treffet i Lellystadt i 2007 ? , husker ikke helt hvordan stagene var satt på - men finnes det noe bilde ?

En annen ting ut fra bildet ser jeg at felgen foran ligner veldig på Ronal A2, som kom ca 1972. Den /de må du ta vare på.

Skrevet av Johnny Pettersen den 05-01-2012 20:12
#18

Espen!
Før du demonterer dører og forskjermer, sett bilen på hjul,sjekk at alle åpninger er ok,sveis deg stående kryss i dørene(så du kan åpne de) sveis også liggende kryss (ruteramme/forkant bakskjermer oppe)så bakskjermer ikke kan sige ut i framkant. For og våre helt sikker kan du også sveise flattjern helt i framkant av ramme vanger og i rute ramme, derfra og nedi f.eks. beltefestene inntil hjul husene bak. Også godt poeng fra Geir om og ta ut motoren før du heiser den opp, gjort på en halvtime når du skjærer vekk fronrplata. Skjær vekk nedre del av forskjermer så kan man fint bytte kanaler.
Grunnen til at dører ikke skal taes av er at man har det beste referanse punkt og kan sjekke at døra går og ingenting forandrer seg hele veien i prosessen.
Ikke si at det er overdrivelse med alle de kryssene i dør åpninger etc. Av erfaring så vet jeg.......med en kabriolett har du bare en sjanse.

Redigert av Johnny Pettersen den 05-01-2012 20:19

Skrevet av 2002turbo den 05-01-2012 22:57
#19

02jan skrev:
Hei Espen, enig med råd fra Geirm. Orginal ytterkanal er relavtiv tykke, så hvis du ikke har rett tykkelse så har det noe å si. Det var et cab-prosjekt (kun karros) på treffet i Lellystadt i 2007 ? , husker ikke helt hvordan stagene var satt på - men finnes det noe bilde ?


Blide av cab prosjektet i Nederland -07, men det var ingen stivere på denne bilen. Trolig tatt av.

Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00

Skrevet av geirm den 05-01-2012 23:01
#20

Espen,

Ta en titt på denne:

http://s94994139....ery/Cabrio


Geir...