Emne: BMW 02/Classic :: Pes fra biltilsynet på 2 x 45DCOE ?
Skrevet av thorS den 08-11-2011 19:14
#1
hm..
Så dette er da planen: låne noen smalere hjul som vil gi inntrykk à la denne hvite cabrioleten.. (er den godkjent?!??!).
Sette på et innsug med original forgasser (TRENGER Å LÅNE) midlertidig.
Da skal det jo være ok.
Men hva da kasseskjermer?, dette er ganske grunne glassfiber Turbo-skjermbuer som er satt på utenpå de originale..de er ikke dype.
PS sjalusien ble stjålet på danskebåten når jeg hentet bilen for 10dager siden, og de stoooore Borbetfelgene er nå byttet til wolfrace 7x13 med 205/60 som hvertfall gir samme rullediameter som originalt. Har Maasssse kvitteringer, den har hatt wolfrace siden den var 2 år gammel i '76!
Men nå; HVA er regstreringsmulighetene, Verneverdig eller hva annet? Den har uansett kommet inn på 30årsregelen som 4 andre biler jeg har hatt, og får veteranforsikring hos Gjesidige som ikke er så originalitetsnøye.. MEN,men om den ikke registreres som Vernerverdig, hva er da neste mulighet?? Den er jo uansett veiavgiftsfri som over 30..
Det kan jo ikke være valg mellom Verneverdig eller Ombygget, det er jo et latterlig konsept.
Skrevet av bmwm2 den 08-11-2011 21:57
#2
Jeg tror ikke noe på at du må bytte forgassere bmw 2002ti kommer jo med dette org. så her er det kun og komme under avgass krav fra 76. Du må sikkert ha bremsekraft forsterker, fjærbein, bremser f+b og bærebruer bak fra en ti bil men med dette montert kan gasserne stå.
Breddere er org. på turbo så hvis dine ikke er bredere er dette ikke no problem, når jeg viste caben sa tilsynet at org. breddere eller tilsvarende er fullt lovlig.
Du burde for enkelthets skyld sette på felger med samme bredde som 2002 turbo.
Skrevet av thorS den 08-11-2011 23:23
#3
aaaah.. et glimt av lys ! TAKK.
Den har allerede hjuloppheng og struts foran foran fra en tii.. såvidt jeg vet. Og bremser.
Hva slags papirer trenger jeg da på en ti-spesifikasjon, fra hvor?
Smalere hjul kan jeg alltids få lånt.
Kanskje holde det hemmelig at den ble bremset til mer enn en tii for 10dager siden.... :-)
Nå ble jeg i LITT bedre humør før den skal på den siste kjøreturen til vinterhiet om noen dager.
Skrevet av thorS den 08-11-2011 23:27
#4
STIG! har du noen papirer eller mål på turbobredderne? Min er jo en slags Turbo / Alpina A4 - bastard :-) Turbospoiler bak og foran originalt kjøpt fra BMW, bredderne i glassfiber. Bare synd alt er (pent) sparklet inn istedet for poppet.. Men gjort for 30år siden og glatt+pent. hvor viste du? (kanskje ikke lurt å spørre om det, da drar jeg garantert dit og får en annen med en dårlig dag :-)
Skrevet av bmwm2 den 09-11-2011 00:15
#5
Om de er poppet eller limt og sparklet har ingen betydning, det er bredden som betyr noe.
Jeg har ikke mål på bredderene men det kan sikkert noen her hjelpe deg med. Spør Espen om du kan låne han sine, så tar du en foran og en bak og legger i kofferten så kan sakkyndige selv få måle dem.
Papirer på ti spesifikkasjoner bør ikke være umulig. Jeg hadde begynt med utskrift fra ETK på de delene som er forskjellige på standard 02 og ti, spurt på en BMW forhandler om de kan attestere at dette er de delene som er forskjellige på bilene.
Ta dette med til biltilsynet ved visnig, og forklar problemet med at det er pga alder på bilen er litt vrient med og verifisere delene når de er montert på bil.
Pass på at du har satt deg selv inn i alle forskjellene og henvis til delene mens du peker og forklarer litt rundt dem.
Min eks cab ble vist her i skien, og jeg er ganske sikker på at jeg hadde fått godkjent en bil som din.
Det som refereres av oivind og Jonny er riktig til en viss grad. Jeg bygger om og oppgraderer biler innimellom og ser at de praktiserer litt annerledes når bilene blir eldre.
Jeg har foretatt flere større ombygginger de siste årene og fått godkjent alle.
Redigert av bmwm2 den 09-11-2011 00:32
Skrevet av thorS den 09-11-2011 18:27
#6
takk! Hva er ETK?
Eller er det mye mye enklere å sette på låns-innsug og standard gasser + smalere hjul til visningen? så humpe seg hjem o bytte.
Gleder meg hvertfall til imorgen, siste tur før innpakking, setter idag på pipercross på de fire trompetene og er klar for imorgen kveld...:-)
Bilen ble bremset til 146.1bhp for 10dager siden, kanskje ikke verdt å fortelle Biltilsynet dette... hehehe
Skrevet av thorS den 09-11-2011 19:57
#7
BT får nok ikke se denne pakken her nei...
Skrevet av thorS den 10-11-2011 21:03
#8
Siste kjøretur for sesongen, nypolert til min mors oppvarmede ventilerte og nymalte fellesgarasje... 7 grader og 2stk 45DCOE uten choke.. :-)
http://www.youtub...fIpKUpZ2dA
EDIT: Klikkbar link
Redigert av 2000Touring den 12-11-2011 22:58
Skrevet av originalpolizei den 12-11-2011 21:17
#9
Skal bilen førstegangsregistreres i Norge? Jeg går ut i fra det.
Jeg ser ingen store problemer her, da det ikke er snakk om radikale ombygginger. Om det er en eller to forgassere skulle spille liten rolle vil jeg tro.
Ta med deg noen bilder av gamle løpsbiler/02 Turbo som dokumentasjon på at det faktisk fantes noe lignende på den tiden. Bilen vil uansett med bevaringsverdig kjøretøy få en "begrensning" i form av bruk og i så måte vil den være en "treffbil" som har et klassisk "racestuk".
Jeg har ikke sett bilen, men ville selvsagt gjort et forsøk først. Det handler svært mye om lur og smart oppførsel og væremåte under visningen.
Jeg tror det går bra!
Skrevet av thorS den 13-11-2011 11:27
#10
aah, endelig en litt mer optimistisk en.. takk.
Selv om de andre innleggene nok lener mot den mer skeptiske siden... Eldre medlemmer? :-) hehehe.. No offense.
Jeg er også litt mer på den at BT ser veeeeldig mye rart nå av japse-blodtrimming, men.. Fortsatt godt mulig jeg må sette på smalere hjul og et original-forgasseroppsett just in case. Men nå lurer jeg litt..
Skrevet av steinsus den 13-11-2011 12:37
#11
Jeg fikk gylden anledning til å bruke litt tid på Trafikkstasjonen på Notodden en dag her, og ble sittende og drikke kaffe med en bekjent der. Fikk da samtidig lirket inn litt forskjellige tekniske spørsmål.
Og min konklusjone ble: om man har papirer på at det er blitt levert tilsvarende konfig/oppsett som det du tenker å ha på bilen så skal det ikke være noe i veien for å få det godkjent, selv om bilen kommer fra Sverige.
Altså:
- det med dobble gassere (vise da til dokumentasjon på at det er blitt levert i tilsvarende bil og at det er samsvar mellom bremser og effekt og oppsett)
- det med bredere hjul (vise da til dokumentasjon på at det er blitt levert tilsvarende, men det er viktig og holde seg innenfor rett rulleomkrets og at det ikke er på utsiden av karosseriet, innpresset må være rett eller dokumentasjon på at det er levert orginalt med det du tenker og vise den med)
Han sa også at det er mye lettere og få godkjent det om bilen allerede er på norske skilter, men at det ikke er umulig, alt avhenger av dokumentasjonen. Og det er en fordel og vise bilen til en entusiast som jobber på BT og samtidig ha en god tone.
Det går også å vise til tilsvarende biler på norske skilter med samme oppsett og godkjenning. Da har de noe og sammenligne med.
Jeg skal gjennom 'same same but different' med min ombygging til turbo....
Lykke til !!
Skrevet av originalpolizei den 13-11-2011 17:41
#12
Jeg ville ikke dratt fram et eneste dokument eller sagt en lyd før eventuelt noen spør eller sier noe.
Virk som om du tar det som en selvfølge at bilen kan registreres som den er, og dukk eventuelt opp med dokumentasjon og bilder om det blir nødvendig. Ha med deg dette, gjerne i en ryddig perm.
Survival of the fittest
Skrevet av oyvind den 13-11-2011 18:08
#13
Sorry gutter dette er ikke måten å gjøre dette på.
Dokumentasjon ut over orginal må du ha.
Har snakket med gutta på BT og de har ikke lov å godkjenne slike biler.
Gjør bilen mest mulig orginal så kanskje skjerm breddere og andre karroseri endringer ikke står i veien. Støtfanger er f.eks. påbudt etter 1971 så disse regler gjelder.
Gjør så mye du kan så lykkes du, synd ellers for dette er en fin bil.
Skrevet av thorS den 13-11-2011 19:00
#14
Øyvind:
Jeg liker ikke å leve farlig, så Ja jeg er nok mest mot dette nå, dvs låne felger og sette opp et midlertidig originalt forgasser/luftfilteroppsett. Da hjelper det nok ellers at bilen er 100% strøken null rust og mekanisk i tipptopp stand.
Men ikke f. at jeg skjærer i Turbospoileren som jeg har original BMW-kvittering på fra 1979 for å få på en støtfanger. Det er den eneste sjansen jeg tar. :-)
eksos.......hm.....?
Skrevet av 02-Oivind den 13-11-2011 19:05
#15
thorS skrev:
Men ikke f. at jeg skjærer i Turbospoileren som jeg har original BMW-kvittering på fra 1979 for å få på en støtfanger.
2002 turbo ble jo levert og typegodkjent uten støtfanger, så vil tro at det burde la seg dokumentere
Er jo plenty med bilder o.l. på nettet å vise til...
Skrevet av oyvind den 13-11-2011 20:43
#16
OK lykke til!
Skrevet av originalpolizei den 13-11-2011 22:31
#17
Jeg vet ikke om verden er veldig annerledes nå enn for noen år siden?
Jeg har importert et 30-tall veteranbiler og motorsykler og ALDRI hatt store problemer med noe. Noe småkluss har det riktignok vært, men vi har hatt god dialog og ting har ordnet seg.
Ja, jeg vet de kan være vanskelige...............men jeg har kommet gjennom med lange gafler på choppere(lenge siden) 17" hjul (orig. 14"
osv. osv.
De senere årene har bilene vært originale.
Senest i høst når jeg registrerte en Jaguar, var det samtidig en Corvette med sidepipes og "pimp my ride"-hjul som fikk sine skilter. Jeg pratet med karen når vi begge satt og ventet på papirene. Han hadde med seg et skjema fra Amcar med et vell av ulike opsjoner en slik bil kunne ha. Det ble ikke stilt et spørsmål om hverken hjul eller rabalder fra sidepipes.
Her er et utdrag fra bestemmelsene:
§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,
- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,
- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,
- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.
2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
Den siste setningen kan vise seg å være et holdepunkt.
Hva har du forresten å tape på å vise bilen som den er? Får du påpakning, så vet du i hvertfall hva du MÅ gjøre.
Hvorfor gråte på forhånd?
90% av mine bekymringer ble det aldri noe av........
Skrevet av thorS den 14-11-2011 18:34
#18
Øyvind S : TAKK!
OriginalP: Joda du har rett her.., tidligere har jeg har fått godkjent en Triumph TR4 med svære eikefelger med 195/55 som stakk 10mm uTENFOR skjermbuen!
Men førsteinntrykk er alt;
Om dette er en dag hvor kontrollant X har hatt en krangel med sin kone og ser noen veldig uoriginale 45DCOE med Pipercross og bensintrykksregulator med egen måler, samt 205/60 istedet for 165/80, blir plutselig lupen funnet frem og ALT pirket på.. Og en mye lengre liste ender opp i fanget mitt... :-) og jeg vil kjøre neste sommer, kjøre kjøre kjøre.. ikke mekke. Det sitter også en E21 5-trinns kasse med shortshift kit, og en E21 sperrediff.. Jeg har mye å tape her.
Skrevet av Hauso den 25-11-2011 13:04
#19
Fått tenkt noe mer? Hvor holder du til? Jeg har i såfall orginalt innsug og forgasser til touringen min, du kan låne om det skulle være no behov. Tror jaggu jeg har orginal luftfilterboks også.
Dritfin bil forresten!
Skrevet av thorS den 25-11-2011 19:09
#20
TAKK!
Ting begynner å komme på plass... Kjøpt til Fake-visningen: :-)
- 5.5x13 hjul med 185/70 gode dekk, ikke så langt fra standard
- FUNGERENDE innsug med forgasser på vei til en koko pris fra Tyskland
- Fullt rustfritt anlegg i 2" fra Ireland Engineering på vei fra USA: Ser originalt ut, og jeg MISTER hvertfall ikke effekt på lave turtall som på 2.5-anlegget jeg har..
Kjøper GJERNE en luftfilterboks, det mangler..