Emne: BMW 02/Classic :: 1615604

Skrevet av 02dag den 30-09-2012 17:09
#1

Mens jeg venter på tilbud på dører, så holder jeg på med litt tilpasninger av skjermer. Fant ut at på den ene siden så var det helt umulig å få skjerm og frontplate ordentlig sammen, se forrige post. Det viste seg når jeg kontrollmålte at frontplata var sveist sammen lenger ut på høyre side enn på venstre. 132 mm fra bakre plate fram til hjørnet under lykta på ene siden, mot 127mm på venstre side. Jeg har en uoriginal frontplate fra Walloth Nesch, så hvis det er andre som har denne så kan det være greit å sjekke dette.

Her var det bare å brette opp ermene. Startet først med å splitte plata, denne satt med 4 punktsveiser.

dl.dropbox.com/u/96532071/20120929_170037.jpg

Deretter litt prøvemontering

dl.dropbox.com/u/96532071/20120929_171528.jpg

Hvorpå etter sveising så ble resultatet slik:

dl.dropbox.com/u/96532071/20120930_115037.jpg
dl.dropbox.com/u/96532071/20120930_115058.jpg

Og her er min nye gassflaske til sveiseapparatet:

dl.dropbox.com/u/96532071/20120923_143506.jpg

Dette er altså ei dykkerflaske som jeg kjøpte på finn.no for 500,- Den inneholder nå ren CO2 som jeg fylte på hos Ernst Nilsen AS på Alnabru for 300,- mener jeg det var. Trykkregulatoren kjøpte jeg på tysk Ebay for 200,-

Jeg brukte flere måneder på å finne en overgang som passet på flaska. Søkte på alt mulig av gjengestørrelser osv uten hell og vurderte å få den laget hos et dreieverksted. Helt tilfeldig fant jeg til slutt denne hos toskedal.no, et lite firma i Norge........

dl.dropbox.com/u/96532071/20120923_143527.jpg

Nå har jeg en billig flaske som det er billig å fylle opp og billig å bruke. Jeg synes det er liten forskjell på CO2 og Argon. Mine sveiselarver blir uansett helt jævlige, men de sier at sveisene blir høyere og at innbrenningen er bedre med CO2. Ulempen med det er at det er lettere å brenne hull i tynne bilplater.

Redigert av 02dag den 01-01-1970 01:00

Skrevet av geirm den 30-09-2012 23:32
#2

Dag,

Rett gass er utrolig viktig for å få strekk på sveisen. Du skal ha blandingsgass, CO2 med 18% Argon. Jeg fikk en flaske en gang som ved en feil hadde blitt fylt med ren Argon, jeg holdt på å ødelegge bilen min. På det tidspunktet var jeg skyldig selvfølelse, ingen ting av det jeg skulle sveise ble brukbart.

Geir...

Skrevet av 02dag den 01-10-2012 13:04
#3

Co2 er helt greit å sveise med, det var dette som ble mest brukt før i tia, før man gikk over til blandingsgass.

Jeg synes prisen rettferdiggjør å gå over til dette, i forhold til å leie flaske av gassmafiaen. I mitt tilfelle så leide jeg flaske og det første året betalte jeg 1400,- for en 20l flaske. Denne prisen har på de fem årene jeg har leid økt til 2400,- Det henger ikke på greip at økningen skal være så stor. Ringte da rundt for å høre hos andre leverandører og de hadde samme pris. Mistenkelig spør du meg. Tenkte da på kjøpeflaske, men dette skal de også ha godt betalt for, så valget falt på CO2, som du også kan få på ombygde brannslukningsapparat. Skaffet meg en dykkerflaske for den er dobbelt så stor som et brannslukningsapparat, men fylte det bare halvveis første gangen for testingens skyld.

Skrevet av Johnny Pettersen den 01-10-2012 17:52
#4

Nå venter vi i spenning på bilder av tinn sparklingen i feltet over lyktene. Sikker på Dag får det til.

Skrevet av 02dag den 01-10-2012 19:56
#5

Jeg har faktisk prøvd meg på tinnsparkling, men det gikk skeis. Alt bare rant av og etter at man varmer opp stål så ruster platene mye lettere.

Jeg holder meg til sparkel etter det, men de skjermene skal jeg sveise i overkant Smile

Skrevet av 02dag den 16-10-2012 11:26
#6

Er det noen som har en "elefant" det går an å låne? Skal prøve å få flyttet på den dreibenken jeg kjøpte for en stund siden. Skal ikke bruke denne til å løfte hele benken, men den kommer til å bli demontert i de fleste store deler. Må ha noe å løfte disse av med og over på en henger. Blir et helgeprosjekt eller to dette.

Skrevet av Espen02E30 den 16-10-2012 19:14
#7

Om du skulle ha lyst til å kjøre til ytre Enebakk har jeg en her du kan låne. Er ikke så ivrig i garasjen om dagen så den kan du ha noen uker...

Fin bil du begynner å få deg forresten Smile

Skrevet av 02dag den 17-10-2012 08:35
#8

Takker så mye for det, blir ikke før om en måneds tid. Må få bilen til lakkering først. Når den er borte skal det legges fliser i garasjen. Så kan dreibenken hentes Smile

Skrevet av 02dag den 01-01-2013 18:36
#9

OK, tidsplanen sprekker hele tiden, hadde regnet med å sende den til lakkering i slutten av oktober, men det ble ikke før i desember. Fikk den tilbake rett før jul, men har ikke gjort noe i jula, har prioritert familien og latt bil være bil.

Her er noen bilder fra rett før lakkering.
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/lakkering/20121023_175727.jpg
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/lakkering/20121023_175744.jpg

Og her er den tilbake igjen:
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/ferdig%20lakkert/20121226_123057.jpg
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/ferdig%20lakkert/20121226_123113.jpg
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/ferdig%20lakkert/20121226_123122.jpg
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/ferdig%20lakkert/20121226_123137.jpg

Bilen ble veldig bra, lakkereren sparklet, pusset og lakkerte. så og si 98,5% strøkent.

Nå gjelder det bare å få lagt de siste kvadratmeterne med flis så kan dreibenken hentes. Planen var å bli ferdig med dette mens den var hos lakkerer, men det var jo midt i julestria, "fat chance!" Grin
dl.dropbox.com/u/96532071/BMW2002/ferdig%20lakkert/20130101_182156.jpg

-

Redigert av 02dag den 01-01-1970 01:00

Skrevet av morten den 02-01-2013 20:41
#10

Veldig moro å se at det nærmer seg bil av prosjektet ditt Dag.

Skrevet av 02dag den 25-03-2016 22:43
#11

Lenge siden siste oppdatering nå. Ting går tregt, har mistet litt driven.

Men planen er å få skilter på den snart. Bilen er nesten helt ferdig, men noen få ting står igjen.

Tok den ut med prøveskilt på onsdag, og det var fint vær, så det ble mange små turer. Noen problemer var det.

Bilen går nå med "visningsmotoren" som har en enkel solexforgasser.. Dro på fra Hvam og oppover mot Djupdalen, og da begynte den å fuske. Virker som den ikke fikk nok bensin. Fikk gjenskapt problemet flere ganger. Skjer når jeg drar den litt ut på tredje og fjerde gir. Kan være bensinpumpe, eller forgasser kanskje.

Problem nummer to, clutchen tok noen ganger ikke tak. Måtte pumpe en gang ekstra for at den skulle løse ut. Så fungerte den helt fint lenge før det plutselig skjedde igjen. Må være masterpumpe, har ikke fått sjekket nede i pedalboksen enda.

Problem nummer tre. Sperra er ok, men selve diffen er nok rimelig slarkete. Har nok ant at det var litt, men ikke så mye. Så hvis noen har en e21 diff med 3,9 eller lavere utveksling så hadde det vært flott.

[img]https://www.dropbox.com/s/obn4lh0p0ykfmnq/DSC_0159.JPG?dl=0[/img]

Redigert av 02dag den 27-03-2016 15:45

Skrevet av ceid72 den 26-03-2016 09:09
#12

Bilen ser flott ut, gratulerer..

Skrevet av TorEnholm den 30-03-2016 22:16
#13

Måtte til med litt "copy/paste" for å se bildet. Resultatet er upåklagelig. Valg av dekk og felg var goså tilstrekkelig retro. Et flott tilskudd til classic miljøet.

Skrevet av 02dag den 06-04-2016 19:16
#14

Det som står igjen nå er ikke mye, men det føles som et helt hav.

- Ytre dørlister, har kjøpt og fått nye, de er umulige å få på
- Dørplater innvendig. Har laget nye. Må bare få limt dem sammen igjen
- Førerdør vil ikke lukke seg, må bytte låsekasse tror jeg. Har en til.
- Dørstoppere som nevnt i en annen post
- Sette på nytt stoff på platene i bagasjerom, alt er kjøpt inn.
- Sette på lister på bakskjermen(under sidevinduet)
- Sette på list for takrenne
- Finne lekkasje i kjøling. Prøvde tetting men lekker fortsatt.
- Lime fast bensinpåfylling til chassis. Trenger bilde av bensinlokk for å se om det flukter med karosseri eller ikke.
- Finne ut hvorfor clutch ikke virker fra tid til annen
- Finne ut hvorfor den fusker på lange pådrag.
-Interiørplater under dash
-Speedometer. Har bestilt vss og Dakota digital. Må få laget kabel som passer antageligvis (har getrag 265)
- Sette på støtfangerender foran. Borre hull gjennom forskjerm
- Sette på lister under Støtfangerhorn foran og bak.
- Sette på kanallister. Må gummien her limes på? Og hvorfor er foran og bak mindre enn de i midten?
- Få trekt om ryggen til recarosetene mine.
- Sette på solskjermer
- Sette på panikkhåndtak passasjerside.


Egentlig bare småting dette her, men virker som kjerra ikke vil at det skal bli ferdig.

Skrevet av 02dag den 06-04-2016 19:18
#15

Og jeg glemte, sette på emblem og 2002-merket bak. Noen som hr nøyaktige mål?