Emne: BMW 02/Classic :: BMW 1602 touring
Skrevet av goty den 23-12-2012 21:05
#1
Har ikke fått sjekket de enda, selvom jeg tittet på de for et par dager siden. Uansett, om det skulle være så dramatisk at jeg måtte bytte motoren, er det et herk å få byttet den? Mener å minnes at det var et herk å få den ut på et tidligere prosjekt.
Skrevet av goty den 25-12-2012 17:09
#2
Har det vært noen tendens at disse har røket? Tittet over i stad, men ser ikke noe som vekker min oppmerksomhet.. Hadde vært flott med noen tips
Skrevet av Johnny Pettersen den 26-12-2012 07:07
#3
Har vel flere feilkilder. Hvis den er før sept. 73modell så har du også nederste bryter til høyre ved instrumentene hvor man kan velge hastighetene på pusserene.
Skrevet av goty den 26-12-2012 14:00
#4
Så bryteren med bilde av viskeren på er kun for å justere hastigheten? Jeg brukte den for å få på viskeren i det hele tatt. Hvordan skal viskeren slåes på originalt? Jeg har fjernlys på venstre spak (til venstre for rattet) og blinklys på høyre spak. Skal de være koblet slik? Stusset litt på det, mulig koblingen ikke henger på grep.
Edit:
Merkelig at den har fungert i det hele tatt kun via bryteren for så brått å ikke gå i det hele tatt.
Redigert av goty den 26-12-2012 14:07
Skrevet av Johnny Pettersen den 26-12-2012 14:08
#5
Trykk på blinker spaken og du aktiviserer pusserene.Dra i spaken mot deg for spyler.Du har også ett lite vinduspusser symbol på denne hvis det ikke er slitt vekk.
Så har du vanlig og hurtig hastighet på den bryteren ved instrumentene.
På de tidlige 02.ene hadde man start/stopp av pussere kun med bryteren ved instrumentene. Da var blink på høyre side av rattet og full/blend på venstre.
Kun på de tidligste med de tynne spakene, samme som NK klassen. Husker ikke hvordan spyler funksjonen var på disse.
Så kom som i denne tråden, blinker og pusser/spyler funksjon på høyre siden av rattet, full/blend på venstre siden(dette ble i mange tilfeller også snudd for og få det til og virke nyere)
Sist og med med facelift kom blinker/full/blend på venstre siden og pusser/spyler på høyre siden av rattet. Her kunne man bytte bryteren og pusser releet så fikk man også intervall på pusserene. Dette var forøvrig standard hvis man bestilte o2 med Luxus pakken.
Redigert av Johnny Pettersen den 26-12-2012 14:51
Skrevet av goty den 26-12-2012 15:04
#6
Johnny, skal sjekke dette opp etterpå om jeg får tid. TUSEN takk for svar, for en 02 nybegynner er det en god julegave med tips herifra.
Min er en 72 mod midt på året mener jeg å huske
.
Skrevet av goty den 16-01-2013 19:34
#8
Nå går den pent igjen. Coilen var gåen. Så nå har coilen blitt byttet og bilen er så god som "ny". Har også byttet følgende: luftfilter(mann),bensinfilter,olje, oljefilter, tennstift og kondensator.
Trenger litt pleie den sjarmøren her.
Skrevet av TorEnholm den 17-01-2013 04:47
#9
Det er det første jeg gjør når jeg kjøper "gammel" bil er å bytte alle filter, olje, plugger og stifter. Da vet jeg tilstanden på "slitedeler". Coilen var ikke helt lett og tenke seg var gåen. Hvis jeg var deg ville jeg skiftet kjøleveske, gir olje, og kardang olje. Da er alt nullstillt.
Skrevet av Johnny Pettersen den 17-01-2013 19:10
#10
Også noe alle overser, ta ut tanken og skyll den skikkelig med varmt vann.Blås også bensin røret fra motorrom og bakover. Dette gjør jeg uten untak på eldre biler, man kan bli skremt når man ser den suppa som er i bunnen av tanken. Også slipper man alle forgasser problemene.
Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00
Skrevet av goty den 26-01-2013 16:57
#11
Takker for innslag, kjølevesken har også blitt byttet. Jeg har brukt dagens timer på å ultralyd vaske forgasseren min og bytte div pakninger dær. Her har dere noen bilder av resultatet :
Skrevet av TorEnholm den 26-01-2013 17:09
#12
Imponerende resultat når en ser på utgangspunktet. Fått den på og testet også?
Skrevet av goty den 26-01-2013 18:45
#13
Kjørte med den hjem!
Tappen som skulle forhindre drunking av forgasseren ble litt tørr etter rensen, så ved første og andre forsøk så rant det over med bensin, men vi trykket tappen inn og ut et par ganger, så nå fungerer forgasseren utmerket.
Den ble dyppet 2x 30minutter i en slags "såpe" blandet med vann. Først brukte vi en gammel veske han hadde brukt tidligere, så kjørte vi på med helt rent vann og nytt vaskemiddel den andre.
Redigert av goty den 01-01-1970 01:00
Skrevet av goty den 31-03-2013 11:03
#14
Klutchen på min 1600 går ikke ut, jeg vasket bilen i går og da merket jeg brått at clutchen var slapp. Etter et par minutter gikk den ikke ut i det hele tatt. Jeg har slitt med at den har hoppet ut av andre gir de siste månedene. Som nevnt kan ikke jeg mye teknisk og er her for å lære. Noe som vet hva det kan være? Er det selve klutchen som er gåen ?
Skrevet av Thomas den 31-03-2013 12:24
#15
Prøv å lufte clutch pumpen. Den sitter på venstre side av girkassen. Luftes på samme måte som bremsene luftes. Husk å etterfylle bremseveske!
Redigert av Thomas den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Johnny Pettersen den 01-04-2013 07:02
#16
Mest sansynlig hoved clutch pumpa i pedal boksen som er gåen, du har ikke bremsevæske på teppet?. Bytt/reparer og gå samtidig over den på kassa med nytt rep.sett også.
Skrevet av 02-Ole den 02-04-2013 18:05
#17
Trodde det var mekanisk clutch på 1602, og ikke hydraulisk som på 2002. Da er det vel ingen sylinder i pedalboksen.
Skrevet av 02restau den 02-04-2013 19:39
#18
Den skal være boltet rett på pedalboksen og armen rett innpå pedalen, slange opp til hjelpesylinder som dytter gaffel.
Armen kommer inn som vist på bildet
Skrevet av TorEnholm den 03-04-2013 00:04
#19
Det ble mye på kort tid. Håper du holder humøret og pågangsmotet oppe. Min "slave-cylinder" røk da jeg kjøpte NKén min. Jeg skulle kjøre fra Bergen til Stavanger. Heldigvis røk den i garasjen der jeg kjøpte den og ikke langs veien. Repset til sylinderen koster ikke mye, og er fort gjort å hone opp å skifte pakning. Litt lufting må til.
Skrevet av goty den 05-04-2013 22:42
#20
Det er hydraulisk clutch på 1600'n ja. Bremseveske nivået hadde sunket til under innsuget til clutchen. Så vi pumpet clutchen og flyte på med bremseveske. Så nå er den i tip top stand igjen.
Om noen leser her og selger 5 trinns kasse jeg kan bruke på min 1600 T så er jeg meget interessert
Min hopper ut av andre gir så fort jeg slipper gassen.