Emne: BMW 02/Classic :: Manglende trykk på bremsepedal - LØST

Skrevet av 02turbo den 10-05-2013 12:08
#1

Takk for gode tips. Har satt på nye stålomspune slanger og nye rør før jeg begynte.

Redigert av 02turbo den 10-05-2013 14:39

Skrevet av Bassik den 13-05-2013 22:11
#2

Synes det høres ut som om stempelet i hovedsylinderen ikke returnerer.
helt sikker på at støtstanga fra BKF er montret riktig?
og at hovedsylinderen er på plass i mot BKF?

Skrevet av 02Ronny den 17-05-2013 16:08
#3

Funnet ut noe mere? Spent på hva det kan være...

Skrevet av 02turbo den 23-05-2013 09:50
#4

Hei
Problemet er fortsatt ikke løst. hjelper ikke å sette seg ned å vente på at det skal ordne seg selv heller. Støtstanga i BKF har jeg ikke demontert. Når hovedcylinderen ble montert var det ikke trykk mot støtstanga. Har da litt vanskligheter med å forstå at stemplene ikke retunerer. Hva mener du Bassik med at hovedcylinderen er på plass mot BKF? Er ikke mange måter å montere den på?

Jeg plukket fra hverandre pedalboksen. Fra den går en stang opp til et slags vinkeljern som står i en aksling og andre del av vinkeljernet er festet i støtstangen som går igjennom BKF. Det jeg lurer på er om den stanga som går opp fra pedalboksen kan ha feil lengde. Hva som er rett lengde vet jeg ikke. Noen som vet? En annen ting er om noen vet hvor langt ut av BKF støtstanga skal komme?

Kan det være at hovedcylinderen ikke lukker og stenger riktig?

Skrevet av Bassik den 24-05-2013 22:03
#5

Jeg mente bare det at du må se etter at hovedsylinderen ligger an i mot BKF.
Du kan også demontere hovedsyl og se etter at stempelet rturnerer helt i mot segerringen. hvis den ikke gjør det, kan den ikke etterfylle bremsevæske

Skrevet av 02turbo den 26-05-2013 01:27
#6

Har i dag atter en gang jobbet med bremsene. Har kontrollert en hovedcylinder og ikke funnet noe synlig feil ved den. Påmontert bilen luftet og fortsatt ikke noe motstand i pedal. Men når jeg pumper pedal kommer det bevegelse i resorvaret som tidligere sagt. Trykker inn pedalen og nivået synker litt og slipper opp så kommer nivået tilbake. Det kommer da en strøm(eller hva skal en kalle det) fra i slangen opp til resorvaret som er nærmest coupe'n. Dette synes jeg virker rart.

Skal jeg kjøpe ny hoved cylinderen?

Har sjekket stag fra pedalboksa og sammenlignet det med delebilen, har også sjekket at støtstanga i BKF kommer tilbake og ikke legger trykk på hovedcylinderen slik at den ikke stenger.

Noen som har lyst på ekskusjonstur?Grin

Skrevet av 2002turbo den 26-05-2013 10:38
#7

Høres ut som det er noe feil inne i hovedsylinderen din.
Kan du ikke ta hovedsylinderen fra delebilen og prøve, så får du eliminert det problemet før du kjøper ny.

02-Espen

Skrevet av 02turbo den 09-06-2013 16:32
#8

Da har jeg byttet BKF og satt på igjen hovedsylinderen, jeg får fortsatt ikke noe form for pedal. Den trør jeg bånn i dørken. Frustrasjonsnivået er i ferd med å stige til uante høyder.

Hvis jeg tetter vakumet på BKF får jeg pedal, hvorfor det. Bør jeg prøve å gjøre dette med motoren i gang?

Er det noe galt med begge hovedsylindrene? Begge virket jo helt til bilene ble kjørt inn i garasjen. Har hatt opp begge to og den som står på nå ble ettersett av faglig utdannet mekaniker.

Tips som fører til løsning vil bli premiertSmile

Svein

Skrevet av 323-Harald den 09-06-2013 21:23
#9

Hei
Test

Skrevet av 323-Harald den 09-06-2013 21:37
#10

Hei
Har er forslag.
Jeg tror det er luft i systemet fortsatt.
Du kan prøveå lufte alle 4 caliptere samtidig i en beholder som du fyller med bremsevæske. 4stk beholder totalt og forsiktig åpne lufteskrue og pumpe ut 0.5liter fra hver calipter samtidig. Du må pumpe mye er min erfaring.

Har hatt slike lufteproblemer og alle smarte forslag om å lufte på toppen og fylle bremsevæske fra bunnen og opp virket ikke. Det gjaldt en ny clutchpumpe på min gamle 323i e21 kastanjerød.Den bilen savne eg. Noen som vet hvor den er?

Håper du finner feilen.
Mvh Harald

Skrevet av 323-Harald den 09-06-2013 21:53
#11

Hei leste en viktig ting.
Du sier at det kommer bremsevæske tilbake i beholderen når du slipper opp pedalen. Det er ikke mulig å komprimere væske. Derimot kan du komprimere luft.
Mulig dette styrker min luftteori om at det synker i br.v.beholder og øker når du slipper opp pedal.
Fallhøyden er stor her inne ,men jeg er enda sikrere nå.
Venter spent på løsningen.

Skrevet av Ekren E9 den 09-06-2013 23:52
#12

Jeg tror du fortsatt har luft i systemet, begynn med høyre bak,deretter venstre bak,deretter høyre foran og så venstre foran til slutt,og viktig å lufte alle niplene på callipperene.På cs er det 3 stk luftenipler, 1 nede og 2 oppe på fremre callipper, vet ikke hvordan det er på 02 men mener det er kun 2 nipler der. Mener så lenge du får ut luft fortsatt,så er det luft i systemet. Om ikke må det vel være noe galt med membranen i mastersylinderen, den kan vrenge seg,har opplevd det selv. ikke stopp luftingen på hver callipper før du har fått ut all luft, før du tar neste.
Jeg bruker en håndpumpe og en slange m/lokk som jeg monterer på beholderen og pumper opp trykk,lufter og gjentar dette til jeg er ferdig.
Bestste metoden er en sugepumpe som tilkobles trykkluft,da suges lufta ut av callipperne og det er bare å passe på å etterfylle væske.

Redigert av Ekren E9 den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02turbo den 11-07-2013 08:23
#13

Da har jeg funnet problemet og fått trykk på bremsepedalen. Når en setter inn bremseskoene forran setter en også inn to "låsebolter" som holder klossene på plass. inn under disse setter en et "stjerneformet blekk". dette blekket er ikke bredt nok slik at klossene ikke trekkte seg korrekt sammen og en fikk en unaturlig gange på klossene. Så enkelt var detSmile

Noen som trenger en ny hovedcylinder?

Svein

Skrevet av jeo635 den 11-07-2013 13:58
#14

Jeg trenger,hva skal du ha.jan erik

Skrevet av TorEnholm den 12-07-2013 11:34
#15

Godt tips til alle oss hobby mekkere her ute. Den løsningen hadde jeg aldri tenkt på Smile

Skrevet av 323-Harald den 13-07-2013 10:10
#16

Du komprimerte lufta mellom skive og kloss hehe. Der "lurte" du oss godt men takk for at du delte tipset med oss. En overraskende feil og dyktig gjort å finne den.

Skrevet av 02turbo den 04-08-2013 15:48
#17

Ja det be unødvendig mye tid og bremsevæske for å finne ut av dette. Her ser dere hvordan det lå og sperret.

i938.photobucket.com/albums/ad224/turboSvein/tepperampcalipper003_zps91ecb4d7.jpg

Skrevet av oyvind den 04-08-2013 16:04
#18

Kjempe bra tips !
Gjelder alle biler i dag !
Har en C30 som fruen kjører ( jeg jobber på Volvo så unnskyld ).
Denne hadde en kloss som satt fast og det medfører til fjærende pedal og årsak er rustet fast.
Bilen kjører lite 45000 km på 6 år og da er tipset til alle, ta av klossene når du bytter hjul og smør opp med kobber fett el. lignede da unngår vi trøbbel med bremsene.
Husk bytt bremsevæske også hvert 3 år minst.

Skrevet av 02-Oivind den 04-08-2013 20:04
#19

Måtte du ha et annet låseblikk da, Svein?