Emne: BMW 02/Classic :: JC 35017
Skrevet av knuterik64 den 09-03-2015 18:55
#1
Den rustskade delen er nok for liten, må nok bytte skjerm.
Skrevet av 02turbo den 09-03-2015 22:00
#2
Hele skjermer er å få, men de koster Geir. Nei skal du bli ferdig så har du skjermbreddere liggende.
Svein
Skrevet av Torleif den 09-03-2015 22:12
#3
Har rep deler liggende i garasjen skal ta mål av de en dag mener de er store nok men det er jo litt jobb og sveise de opp
Skrevet av geirm den 10-03-2015 16:13
#4
Bilen star på en låve inne parkert for øyeblikket, men jeg har noen bilder som viser hvor mye jeg har kappa bort.
Om jeg kjøper en komplett innerskjerm og tilpasser rep. delen til ytterskjermen etter den, er det da lurt og sveise ytterskjemen ferdig slik at en får slipt på baksiden før inner skjermen settes på plass? eller må innerskjermen sveises fast først?
Terje, når jeg ser på bildene av hjulhusene bak på rally bilen din ser jeg at jeg har gjort det omtrent likedan
Vill tanke: Om jeg kjøper den store rep. delen til kan jeg sveise den til ytterskjermen uten å gjøre noe med innerskjermen. Jeg vet at dette er en uortodoks metode, men baksjermene mine er ikke noen glansbilder uansett så jeg ødelegger ingen ting. jeg er opptatt av et standard utseende ikke nødvendigvis standard utførelse. En annen sak er at ved å gjøre det slik får jeg plass til litt bredere hjul, det er ikke uviktig.
Geir...
Redigert av geirm den 10-03-2015 16:31
Skrevet av Torleif den 10-03-2015 18:20
#5
Tror nok det lar seg gjøre men det er ikke en perfekt løsning
Hvis du ser på siden til veng og søker på 02 så har de noen uorginale rep deler for denne jobben og hvis ikke alt skal være 100 så er disse kanskje gode nok
Skrevet av tepe den 10-03-2015 23:04
#6
Det går nok helt fint å bare sveise på ny hjulbue og la hjulhuset være, men tror allikavel jeg hadde valgt å bruke den rustskadedelen for å fikse hjulhuset tar ikke mye lengre tid og de var ikke dyre. Jeg hadde satt på hjulbuen først og tilpasset innerdelen etterpå.
Når jeg sveisa inn golfhjulbuene på touringen snittet jeg hjulhuset og sveiset det fast til hjulbuen lengre oppe. Synes det ble en ok løsning og ingen ser det så "valgets kval"
Skrevet av Johnny Pettersen den 11-03-2015 07:29
#7
Geir. uansett hvordan du gjør det så er cluet at du får slipt å behandlet så mye sveis som mulig på begge sider.Det er under glødeskallet det beginner å ruste igjen. Jeg har akkurat borret løs(fra baksiden) og fått reparert en bakskjerm som skal på min orange 02. Har alliert meg med en oppretter som fremdeles er I bransjen, han mener å bruke Kent sitt karosseri lim akkurat I hjulbuen, kun sveises de andre plassene. Da er jo rust problematikken I hjulbuer helt vekk.
Takplater å mye limes idag istedenfor sveises
Redigert av Johnny Pettersen den 11-03-2015 13:48
Skrevet av knuterik64 den 11-03-2015 10:32
#8
Lim er veldig bra, var i Ålesund hos Jan Erik å kuttet av en bakskjerm med bakla te i helgen, der skal det renses og limes på plass på min bil. Det var byttet hjulbue på min 02, og hele bakskjerm var bølgeblikk.
Ny bakskjerm er ikke alternativ på budsjett bygg, så det er godt det finnes hyggelige sjeler med deler rundt om
Skrevet av geirm den 11-03-2015 23:52
#9
Vel, dette er ikke for sarte original fantaster.
Dette er det siste bildet jeg har av bilen før den ble satt bort
Slik ser girkassetunellen og bak-skjermene ut
Kanalene er forsterket med innvendig ekstra kanal slik fullkabben har,bare at denne er laga I 1,25mm plate.
Så verre ut enn jeg håpte. Parkerte denne bilen I 2007, har knappt kikka på den siden. Men det er håp, snakka med Jan Erik Olsen I dag. Han har noen stålbiter jeg trenger for å få bil av det igjen.
Geir...
Skrevet av knuterik64 den 12-03-2015 09:21
#10
Noen biler er verneverdige i original stand, men andre kan fikses og moderniseres litt, pointet er vel å få de i stand og ut i trafikk?
Har sett en del perler av originale, men det finnes grisetøffe moderniserte også.
Hver sin smak.. Har en 74 02 som forrige eiere har "prøvd" å lage bil av, med skiftende hell, bedre å la den gjenoppstå som lettere modifisert, enn at den skal dø i en krok.
Har også en 72 1600 touring, som ikke har vært i trafikk siden 1982, den skal få bli i original stand og farge. Med 4100 mil på meteret, så er den knapt innkjørt :-)
Skrevet av Torleif den 12-03-2015 17:17
#11
Enig i at det beste er at flest mulig av disse kommer på veien i en eller annen stand
Det er jo kjekt med litt variasjoner
Skrevet av 02alpina den 12-03-2015 22:59
#12
Bilen slik den så ut i 1998 - synes den var "riktig" der
Redigert av 02alpina den 01-01-1970 01:00
Skrevet av geirm den 13-03-2015 09:40
#13
02alpina skrev:
Bilen slik den så ut i 1998 - synes den var "riktig" der
Per, etter å ha tatt frem bildene jeg tok av bilen før jeg satte den vekk heller jeg veldig I retning av din konklusjon. Det blir for mye arbeid å lage en kvasiløsning for å få den til å se original ut. Turbo breddere er den enkleste løsningen og den som enklest kan taes bort om jeg senere ønsker original utseende på bilen. Om det blir aktuelt bytter jeg hele bakskjermen.
Skal finne frem noen bilder fra tidlig 90 tall og skanne de.
Geir...
Skrevet av geirm den 13-03-2015 09:50
#14
knuterik64 skrev:
Noen biler er verneverdige i original stand, men andre kan fikses og moderniseres litt, pointet er vel å få de i stand og ut i trafikk?
Har sett en del perler av originale, men det finnes grisetøffe moderniserte også.
Hver sin smak.. Har en 74 02 som forrige eiere har "prøvd" å lage bil av, med skiftende hell, bedre å la den gjenoppstå som lettere modifisert, enn at den skal dø i en krok.
Har også en 72 1600 touring, som ikke har vært i trafikk siden 1982, den skal få bli i original stand og farge. Med 4100 mil på meteret, så er den knapt innkjørt :-)
Knut Erik, Jeg er 200% enig med deg. det viktigste er at de kommer på veien. Min skal på veien igjen, men den blir ikke original. Jeg må bare ta innover meg at vi snakker ikke Porsche RSR derfor må kostnadene ved å sette den istand justeres henholdsvis.
Geir...
Skrevet av knuterik64 den 14-03-2015 07:51
#15
Ser den Geir, hadde min vært en TII eller en original turbo, Alpina eller noe annet fint, hadde jeg gjort som andre her inne å latt den bli original.
Men min har stått siden 1986, så den får bli lettere modifisert og heller tåle å bli brukt litt.
Men, etter å ha sett igjennom forumet her, Vært en tur i Ålesund hos Svein og Jan Erik, må jeg si at nivået på bilene i Norge er høyt, og får nesten prestasjons angst her ;-)
Har fordelen av at jeg gjør alt selv, så kostnadene holdes nede :-)
Skrevet av geirm den 18-12-2016 23:21
#16
Da er JC-35017 vel hjemme igjen, I same garasja på samme plassen. Bilen ble kasta ut av låven hvor den har vært lagra de siste årene, måtte vike plass til fordel for plastbåter med påhengsmotor. Jaja like greit, så fikk jeg rydda plass til den hjemme. Der må den dele plass med T-7002. Vanskelig å få gjort noe arbeid uten å risikere skade på T-7002. Må på en eller annen måte finne en løsning slik jeg kan arbeide på JC-35017. Dere har sikkert sett at jeg har lagt T-7002 ut for salg, Egentlig ikke noe jeg ønsker, men jeg har ikke plass til begge bilene
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av geirm den 08-01-2017 23:42
#17
Jeg må si jeg gruer meg til å begynne på girkasse/kardang tunnellen, den må tilbake til nesten original. Jeg må skjære ut helt bak til håndbrekket slik at jeg får på plass igjen feste til midt lagringa på mellomakselen.
Var en tur I dele lageret I kveld å fann frem ny tunnel I matchende farge, første trinn er å fjærne asfaltmatter og tektyl.
Som dere ser er hjulhusa bak skjært så høyt som mulig, det gjør at turbobredderene ikke passer. Iallefall de jeg har, er det noen som turbobreddere som går høyere opp på skjermen og som vet produsenten av de. Alternativet er å splitte de jeg har og skjøte på de slik at de dekker hele opningen. Problemet er at jeg ikke har filla peiling på glassfiber arbeid.
Geir...
Skrevet av e12535i den 09-01-2017 14:49
#18
Ser ut til at du har greie på stål i hvert fall...
Hva med å forlenge ytterplata ned bak skjermbredderen, slik at denne får noe å feste i? Blir vel ei 2-3 cm leppe som stikker ned i hjulhuset og som må sveises på plass. Mulig det er mye jobb?
Skrevet av geirm den 28-03-2017 23:23
#19
Da er prosjekt "få gatebil av JC-35017" I gang. Jeg har hele tiden tenkt at dette vil bli mye arbeid, nå er jeg godt igang og jeg ser at det hvertfall ikke blir mindre arbeid enn først tenkt. Det første jeg gjorde var å kjøpe nytt sveiseapparat, en Kemppi helautomatisk mig. Natt og dag mot gammeldags transformator apparat.
Utgangspunktet
Tunell fra delebil
Tunell klar for innmontering
Gammel tunell ferdig utkappa
Ny tunell på vei inn
Geir...
Redigert av geirm den 29-03-2017 21:44
Skrevet av geirm den 29-03-2017 21:41
#20
Litt flere bilder
Kjøpte rep. deler til alle 4 fotbrønnene fra Jamic, billigere fra Walloth. Uansett, god passform og kvalitet. Forran bytter jeg bare det jeg må mens bak bytter jeg hele brønnen. Litt styr når en sveiser butt I butt
Geir...