Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
Skrevet av 2000Touring den 31-08-2011 13:21
#1
Høres fornuftig ut
Skrevet av JE den 04-12-2011 14:03
#2
På tide med en liten oppdatering..
Siden det nå er blitt portforbud for 02`n, så har planer for vinteren begynt å komme krypende..
Det er noen ting jeg skal prøve å få på plass i løpet av vinteren:
- Montere smalbands lambda, for å kunne ha closed loop lambda kontroll ved crusing og lavlast.
- Finne en god løsning for å slippe styresnekka....-
leiter etter veldig kort servotannstang
- Flytte ABS enheten pga overstående.
- Pusse ferdig, lakke og montere bagasjelokket.
- Lage festeanordning for hengsler til panser-
design tenkt ut..
Redigert av JE den 16-07-2012 21:05
Skrevet av tii-hallvard den 05-12-2011 17:48
#3
Siden bagasjelokket ble så fint kunne du kanskje hente panser hos meg også?
Skrevet av JE den 05-12-2011 18:22
#4
Tja.. det kommer ann på stand og pris, samt om jeg får frakta det...
Skrevet av tii-hallvard den 05-12-2011 19:08
#5
Send mail eller ring så ser vi. Tror det er omtrent som lokket.
Skrevet av JE den 29-12-2011 21:06
#6
God Jul og Godt Nytt År!
Jaggu dukka det opp noen nye ideer på tampen av året...
ZF girkasse fra e46 320d ble frakta over fjellet fra Bergen av Per Foss (takk igjen for hjelpen!).
Etter litt fin tenking, måling og fabrikering av et merkeverktøy, ble kutteskiva satt i ZF kassa..... Ingen vei tilbake..
"Merke verktøy"
Delen mot motoren hadde jeg liggende fra en 260 getrag kasse, som tidligere har blitt kassert.
Prøve montert med jigg på plass, ser ut til å passe ganske så bra.
Blir nok å kjøre med 3,25:1 i bakakselen, pga det er 1:1 på 5. gir i ZF kassa.
(godt man har en e30 m3 diffbrems liggende
)
Redigert av JE den 01-01-2012 20:05
Skrevet av geirm den 30-12-2011 11:24
#7
Hei Jørgen,
Dette ser konge ut, godt at det finns sånne som deg som ser muligheter og lukker øya for eventuelle problemer.
Har du vurdert å rette opp motoren når du først er i gang, du får bedre plass til turboladeren og eksos da.
Hva er utvekslingene på de ulike girene i diesel kassa?
'
Geir...
Redigert av geirm den 01-01-1970 01:00
Skrevet av JE den 01-01-2012 19:37
#8
geirm skrev:
Dette ser konge ut, godt at det finns sånne som deg som ser muligheter og lukker øya for eventuelle problemer.
Har du vurdert å rette opp motoren når du først er i gang, du får bedre plass til turboladeren og eksos da.
Hva er utvekslingene på de ulike girene i diesel kassa?
Må være løsningsretta
Jeg syns det ikke er verdt arbeidet å rette opp motoren, dessuten er jeg litt skeptisk til hvordan det blir med olje-avrenning fra toppen..
Det er faktisk ganske greit med plass til turbo og eksos. Retter man motoren opp, så blir det rimelig trangt med plass til insuget.
Har leita etter utvekslingene på diesel kassa, men var ikke så lett å finne ut.
Ferdig sveisa utvendig, bare litt regjøring og sveising innvendig igjen.
Redigert av JE den 04-02-2012 22:08
Skrevet av Johnny Pettersen den 01-01-2012 20:34
#9
Pen sveis! Blir det sveist i ett? Forvarmer du?
Ett langt liv som mekaniker men aldri sveist aluminium, derav spørsmålet
Skrevet av tepe den 01-01-2012 22:37
#10
skjønner at du bruker mottoet "alt går- det umulige tar bare litt lenger tid" vannvittig bra det blir vel ei råsterk kasse som du ikke knekker på første forsøket. smart med røret på rammelagerne for å sentrere kassa riktig. jeg sleit med sentreringa når jeg sveisa sammen svinghjulshuset til en toyota 2,4 diesel med en volvo penta gearkasse. ikke like pene sveiser, må nok øve endel før jeg kan vise de på nettet
Skrevet av JE den 01-01-2012 23:40
#11
Johnny Pettersen skrev:
Pen sveis! Blir det sveist i ett? Forvarmer du?
Ett langt liv som mekaniker men aldri sveist aluminium, derav spørsmålet
Takk.
Punkta den opp først med en del punkter. Så fikk den stå 15 min forran byggvarmeren på 22 kw.
Sveisa så litt etter litt. Blei forholdsvis greit.
tepe skrev:
skjønner at du bruker mottoet "alt går- det umulige tar bare litt lenger tid" vannvittig bra det blir vel ei råsterk kasse som du ikke knekker på første forsøket. smart med røret på rammelagerne for å sentrere kassa riktig. jeg sleit med sentreringa når jeg sveisa sammen svinghjulshuset til en toyota 2,4 diesel med en volvo penta gearkasse. ikke like pene sveiser, må nok øve endel før jeg kan vise de på nettet
Jepp, det meste lar seg fikse
Hovedgrunnen til at jeg tenkte å bruke ZF kassa, var at den er knallgod å gire med, håper bare det er plass til den i tunnellen...
Redigert av JE den 01-01-2012 23:45
Skrevet av JE den 17-01-2012 18:28
#12
Resten av jobben med ZF-kassa er utsatt litt.
Så da blei det til å rive ned bakstillinga for å forbedre festet til diffen i traversen.
Må bare få handla litt stål, så blir det nok bra til slutt
Bakstilling nede
Før påbegynt modifisering
Jigg til diffen, så den havner på samme plassen når nye festet sveises
Gamle fester fjærna, klart for litt fin tenking og fabrikering av nytt feste
Redigert av JE den 18-02-2012 22:18
Skrevet av jaas den 17-01-2012 18:42
#13
Alltid morro når du kommer med updates,mye smarte og fine løsninger!..
Bare husk å pøse på med bilder..
Skrevet av Hauso den 19-01-2012 18:38
#14
Du er drøy! Kan jeg spørre hva du er utdannet?
Skrevet av JE den 21-01-2012 19:32
#15
jaas skrev:
Alltid morro når du kommer med updates,mye smarte og fine løsninger!..
Bare husk å pøse på med bilder..
Takk for det
Det kommer mer bilder etterhvert.
Skal på jobb straks, så da blir det en stund til det skjer noe mer.
Hauso skrev:
Du er drøy! Kan jeg spørre hva du er utdannet?
Jeg er utdannet Maskinist.
Skrevet av JE den 22-03-2012 20:35
#16
Endelig fikk jeg litt tid til å fortsette på traversen.
Det som gjenstår nå er noen sveiser, samt grunning og no lakk, så er den klar for de tørre fine veiene..
Skal seff. fjerne jiggen før den blir lakka
Skrevet av JE den 23-03-2012 18:57
#17
Traversen ferdig lakka og montert.
Montert på bilen
Redigert av JE den 28-03-2012 22:50
Skrevet av JE den 08-04-2012 21:55
#18
Etter å ha kjørt en god del med ABS, viser det seg det at harde nedbremsinger fra mellom 80 og 100 kmt (på motorvei) kan være ganske spennede pga slakken som er i styresnekka.
Dette gjelder kun på tørt føre, er det vått er det ingen problem.
Ser ut til at ombygging til tannstang bør flyttes oppover på lista over ting som må gjøres..
Redigert av JE den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02Ronny den 08-04-2012 22:38
#19
Ræserbiler har ikke ABS!
Skrevet av JE den 08-04-2012 23:32
#20
Hehe, heller "bil uten ræser" og med ABS samt tannstang enn ræserbil med skranglete snekke
Redigert av JE den 08-04-2012 23:47